سد معشوره عملیاتی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی استانداری لرستان معاون  اجرایی رییس جمهور  درباره سد معشوره گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدون کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده  است.

محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح ایستگاه فیض‌آباد شهرستان سلسله افزود: عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه‌ها و با حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه‌ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر و پایین دست و همچنین برای جلوگیری و کنترل آسیب‌ها و سیلاب‌های در مناطق پایین دست عملیاتی می‌شود .

وی ادامه داد: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی سد به پیمانکار داده شده است که باعث مشکل و تاخیر در انجام و عملیاتی شدن پروژه در وزارت نیرو شده است.

شریعتمداری با اشاره به پیگیری‌های استاندار لرستان در خصوص اجرای طرح سد معشوره  گفت: پرداخت هزینه و کار غیر کارشناسی در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این سد باعث شد در تنظیم قرارداد با وزارت نیرو با تاخیر مواجه شویم.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های مکرر استاندار لرستان و جلسات کارشناسی که در تهران برگزار شد و منافع این سد برای مردم منطقه و مناطق بالادستی و پایین دستی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفت عملیات اجرایی شدن آن پس از ده سال آغاز شد.
سد معشوره یک سد بتونی دو قوسی در دست احداث است که در استان لرستان، شهرستان کوهدشت قرار دارد که ساخت این سد مناقشه‌های زیادی را بین استان خوزستان و استان لرستان به وجود آورد.

هدف از احداث این سد، کنترل سیلاب‌ها و مدیریت سیلاب‌های رودخانه کشکان، اشتغال‌زایی، توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست است.

این سد در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد که این توقف از سوی مردم استان لرستان با واکنش‌های زیادی رو‌به‌رو شد اما پیگیری رسانه‌های استان و حضور اعتراض‌آمیز مردم و در نهایت جلب توجه مقامات ارشد کشوری به پرونده‌ای حساس تبدیل شد که نیازمند تصمیم گیری عاجل بود.

در این راستا وزیر نیرو دولت یازدهم با سفر به کوهدشت و بازدید میدانی از پروژه مشکلات آن را از نزدیک بررسی نمود.

مناقشات بر سر احداث این سد حیاتی در نهایت با تاکیدات مستقیم حسن روحانی رئیس جمهوری دولت یازدهم به پایان رسید و با دستور مستقیم او احداث پروژه تایید و مقدمات احداث آن مهیا شد.

پایان پیام

کد خبر : 4131 ساعت خبر : 11:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4131
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات