میراث کشکان و هتل صخره‌ای خرم‌آباد

کَشکان بعد از هزاران سال امسال برای نخستین‌بار در پلدختر لرستان خشک شد. آیا کشکان احیا می‌شود یا به سرنوشت ۱۶ ساله هتل صخره‌ای خرم‌آباد دچار می‌شود؟

عکس این داده‌نما را خانم مهری جودکی در اختیار گلونی قرار داده است.

پایان پیام

رودخانه کشکان

رودخانه کشکان سیل خیزترین رودخانه استان لرستان است؛ و سرچشمهٔ اصلی رودخانهٔ کرخه می‌باشد.

حوزه آبریز کشکان با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده‌است. این حوزه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد این رود در ۵ کیلومتری شهر ویسیان در روستایی به نام دواب به رودخانه گلال خرم آباد می‌پیوندد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و بخش عمده آن از شهرستان سرابدوره چگنی سرچشمه گرفته و می‌گذرد و رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد، خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در طول مسیر به آن اضافه می‌شوند.

حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید.

در جریان سیل ابتدای سال ۱۳۹۸، دبی این رود از ۴۶۰۰ متر مکعب در ثانیه عبور کرد.

کرخه سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفید رود است. این رود که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در شمال خوزستان (پل زال) از به هم پیوستن دو رودخانه زال و سیمره، کرخه در شوش و منطقه عبدالخان تشکیل شده و پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر در جهت جنوب غربی به تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق می‌ریزد. نام کرخه برگرفته از شهری در کوره شوش خوزستان به نام کوردوخ یا کوردخه برگرفته شده‌است. مقدسی جغرافی‌دان متقدم مسلمان آن را شهری کوچک، پرجمعیت و مطلوب که باغات و قصر داشته معرفی کرده‌است. نام این رود در کتاب تورات و همچنین در سنگ نبشته‌های باستانی آشور به نام رود اولای آمده و در کنار این رودخانه باستانی چندین نبرد مهم تاریخ باستان رخ داده است؛ مانند نبرد تیل توبا یا نبرد رود اولای که طی آن آشوربانیپال پادشاه شهیر و کشور گشای آشور توانست عیلام را شکست دهد و پادشاه عیلام را به‌قتل رسانده و پادشاهی عیلام را منهدم کند.

کد خبر : 3999 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3999
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات