نمایشگاه فرش دستباف ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران محل نمایشگاه بین‌المللی از اول تا هفتم شهریور ماه برگزار شد. در این نمایشگاه علاوه بر فرش ، تابلو فرش، گلیم، گبه ، سایر صنایع دستی از جمله منبت، طلا‌کاری و بلور عرضه شد. کانون پرورش فکری با همکاری مرکز فرش ایران اقدام به برگزاری کارگاه نقاشی برای کودکان در نمایشگاه نموده است.

به گفته خانم زمان‌فر از مجریان این طرح کودکان با موضوع فرش و با استفاده از انواع وسایل نقاشی از جمله مداد رنگی، گواش، آبرنگ و پاستل نقاشی می‌کشند. قرار است در روز آخر نمایشگاه کارها جمع‌آوری و داوری شوند  و به بهترین کارها جوایزی اهدا شود. گزارش تصویری گلونی را ببینید:

پایان پیام نمایشگاه فرش دستباف ایران

تاریخچه فرشبافی

هنر قالی بافی در مورد تاریخ پیدایش فرش اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر، ثابت شده‌است که هنرهایی نظیر سبد بافی، نمد بافی، زیلو بافی، جا جیم بافی و گلیم بافی همه همه مقدمه‌ای بر پیدایش هنر قالی بافی بوده‌است. فرش‌های نخستین دارای طرحهای ساده و ابتدایی و شکسته و عمدتا ذهنی باف بوده‌است که جنبه استفاده روزمره داشته‌اند و محققان در مورد مهد فرش بافی در ابتدا به مصر به عنوان مهد این هنر فکر می‌کرده‌اند امّا با پیدایش اولین فرش به نام پازیریک که در کوههای سیبری در سال ۱۹۴۹ توسط پروفسور رودنکو کشف گردید فرضیات دیگر را باطل نمود و با توجه به این نمونه عملی، مهد قالیبافی از سواحل رود نیل و دجله و فرات، به آسیای مرکزی تغییر مکان داد و ثابت کرد که مهد هنر فرش بافی در ایران بوده‌است. دهٔ.

احتمالا برای اولین بار افرادچادرنشین فرش را برای کف خاکی زیر چادرهایشان انتخاب کردند. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است فرش به وسیلهمصری‌ها یا چینی‌ها یا دیگر اقوام اختراع شده باشد. باستان شناسان روسی رودنکو و گربازنوف در سال ۱۹۴۹ و در درهٔ پازیریک حدودا در ۵۰۰۰ فوتی کوه‌های آلتایی، کشف کردند؛ که در پنج قرن قبل از میلاد فرش بافی به بالاترین حد خود رسیده بود، این فرش به فرش گره دار معروف است.

کد خبر : 4103 ساعت خبر : 9:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4103
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات