کارگاه دو روزه‌ی ویرایش

کارگاه دو روزه‌ی ویرایش با تدریس علی صلح‌جو، هومن عباس‌پور، محمدمهدی مرزی و مهناز مقدسی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این کارگاه که روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ شهریور در دو نوبت صبح (۱۰-۱۳) و بعدازظهر (۱۴-۱۸) در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود موضوعات عمده‌ی ویرایش صوری و زبانی شامل نشانه‌گذاری، شناخت منابع، ویرایش زبانی و ویرایش استنادی تدریس خواهد شد.

نویسندگان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث ویرایش و نگارش تا ۲۱ شهریور فرصت دارند در ساعت اداری برای ثبت‌نام قطعی خود به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

پایان پیام

ویراستاری

ویرایشگری یا ویراستاری یا ادیتوری به فرایند انتخاب و آماده‌سازی محصولات نوشتاری، دیداری، تصویری، شنیداری، و رسانه‌ای برای انتقال اطلاعات می‌گویند. در فرآیند ویرایش ممکن است تصحیح، تلخیص (خلاصه‌سازی)، ساماندهی و بسیاری از تغییرات دیگر به قصد تولیدِ اثری منسجم، یکدست، درست، دقیق و کامل صورت گیرد. به شخصی که ویرایش می‌کند ویرایشگر یا ویراستار می‌گویند.

هر نوشته باید از جهات گوناگونی مانند محتوا، بیان، صحت و اعتبار، دقت، نظم، آراستگی و علایم نگارشی بررسی و بازبینی شود. به این بازبینی «ویرایشی» یا «ویراستاری» می‌گویند.

ویراستار موظف است که ضمن رعایت سبک صاحب نوشته یا مترجم، خطاهای دستوری، حشو، تکرار، گزافه‌گویی و عبارت‌های بی‌شیرازه و پریشان را سامان دهد.

ویرایش، از دیدگاهی کلی، به دو نوع اصلیِ «ویرایش عمومی» و «ویرایش ویژه» تقسیم می‌شود:

ویرایش عمومی: ویرایش‌های «صوری»، «زبانی» و «محتوایی ـ ساختاری» که عموم نوشته‌ها، بدون توجه به محتوایشان، به همهٔ آنها نیاز دارند، روی‌هم‌رفته ویرایش عمومی نامیده می‌شوند. این سه نوع ویرایش معمولاً به‌دستِ یک ویراستار به نام «ویراستار عمومی» انجام می‌شود.

ویرایش ویژه: هر یک از ویرایش‌های «ترجمه»، «علمی»، «تخصصی»، «گفتاری»، «تصویری»، «نمایه‌ای»، «ادبی»، «تلخیصی» و «تصحیحی» که هر نوشته، بسته به محتوایش، ممکن است به یکی یا بیش از یکی از آنها نیاز داشته باشد، «ویرایش ویژه» نامیده می‌شوند.

کد خبر : 4252 ساعت خبر : 11:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4252
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات