۱۰۰۱ گچ‌بری شهر تاریخی سیمره ایلام ساماندهی شد

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، ۱۰۰۱ گچ‌بری شهر تاریخی دره‌شهر(سیمره) استان ایلام ساماندهی شده و شناسنامه‌ی اموال برای این گچ‌بری‌ها صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،«علی سنایی‌نژاد»اظهار کرد: در طرح ساماندهی ۱۰۰۱ قطعه گچ‌بری شهر تاریخی دره‌شهر، طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی‌های مربوط به این تعداد گچ‌بری محاسبه و به‌صورت برچسب بر روی گچ‌بری‌ها نصب‌شده است.

وی با بیان این‌که از هر کدام از این گچ‌بری‌ها از زوایای مختلف عکس‌برداری شده و ایرادات و اشکالات مربوط به آن‌ها در فرم‌های استاندارد وارد شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح ۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه و دو ماه نیز زمان صرف شده است.

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: تاکنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام‌شده که در دو فصل آخر کاوش‌ها تعدادی گچ‌بری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آن‌ها نفیس، ارزشمند و منحصربه‌فرد هستند.

سنایی‌نژاد با بیان این‌که این گچ‌بری‌ها مربوط به دوران اسلامی و اواخر دوران ساسانی است، افزود: سرشماری این گچ‌بری‌ها نیازمند اعتبار بوده و باید به‌صورت علمی و بر اساس استانداردها و فرمت‌های خاص سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

شهر تاریخی سیمره در ضلع‌غربی شهر فعلی دره‌شهر، حدود ۷۰ هکتار وسعت دارد و بزرگ‌ترین شهر شناخته‌شده در قلمرو استان است که قسمتی از دیوارها و طاق‌های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده‌اند.

در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه‌سنگ و گچ و ساروج استفاده‌شده و نشانه‌هایی از وجود خیابان بند و کوچه و در بافت ویرانه‌های آن مشهود است.

پایان پیام

سیمره شهری باستانی در ضلع غربی و جنوب غربی دره شهر است، در واقع شهر قدیمی‌تر دره‌شهر، سیمره نام دارد. این شهر مربوط به اواخر دورهٔ ساسانی و قرون اولیهٔ اسلامی است و احتمالا مرکز ولایت مهرگان‌کَذَک (مهرجانقَذَق) بوده‌است به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بوده‌است.

کد خبر : 3934 ساعت خبر : 8:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3934
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات