گلونی

آماربرداری از جمعیت حیات وحش

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، دومین جلسه کارگروه آماربرداری به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی سرشماری پاییزه استان لرستان به ریاست مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در محل سالن جلسات با حضور معاونین، فرمانده یگان حفاظت، کارشناسان اداره نظارت برامور حیات وحش و جمعی از شکارچیان قانونمند و سمن‌های زیست محیطی برگزار گردید.

مهرداد فتحی با اعلام این خبر اظهار داشت : حفاظت از حیات وحش و مدیریت زیستگاه نیازمند دستیابی به آمار موثق از جمعیت حیات وحش است و سرشماری پستانداران یکی از روش‌های پایش جمعیت و ارزیابی زیستگاه محسوب می‌شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان آمادگی لازم جهت آمار برداری طبق دستورالعمل جدید ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست را دارد و بدین منظور از جوامع محلی ، سمن‌های زیست محیطی ، هیئت‌های کوهنوردی و همچنین شکارچیان قانونمند که آمادگی جسمانی متناسب با شرایط توپوگرافی استان و اطلاعات خوبی در مورد حیات وحش دارند ، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم ، استفاده خواهد شد.

گونه‌های شاخص در این آمار برداری ، کل و بز ، قوچ و میش و آهو تعیین شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به وجود سه منطقه حفاظت شده سفیدکوه ازنا ، سفیدکوه خر‌م‌آباد و اشترانکوه و همچنین مناطق شکار و صید ممنوع گرین ، هشتادپهلو ، قالیکوه ، چهار شاخ نورآباد و منطقه سرکن باباحبیب کوهدشت که به لحاظ شرایط زیستگاهی مناسب ،‌ جمعیت قابل توجهی از گونه علفخواران را در خود جای داده است لذا برنامه آمار برداری در این مناطق که وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار را شامل می‌شود ، انجام خواهد شد.

به منظور افزایش صحت و دقت آمار برداری مقرر شد که برنامه سرشماری در مسیرهای مشخص تعیین شده با فاصله زمانی حداکثر ده روز ، دو بار صورت پذیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل