گلونی

افتتاح خانه عاشیقلار ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین افتتاحیه خانه عاشیقلار ایران با حضور علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان سفارت آذربایجان و جمعی از عاشیق های ایران و آذربایجان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

خانه ایران عاشیقلاری ” با اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور و با ماهیت یک سازمان مردم نهاد به همت جمعی از هنرمندان دلسوز و متعهد به فرهنگ معنوی شامگاه شنبه ۱۸ مهرماه فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در ابتدای این مراسم  با ابراز خوشحالی از گشایش خانه عاشیقلار ایران در سخنانی از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برد که متنوع‌ترین فرهنگ‌های دنیا را در خود جای داده است .وی در ادامه اظهار داشت:این تنوع فرهنگی یکی از میراث‌های ارزشمندی است که باید قدر آن را دانست. قومیت‌های مختلف  تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران در این کشور زندگی می‌کنند. بررسی تاریخ ایران نشان می‌دهد آذربایجان یکی از ستون‌ها و پشتوانه‌های این اتحاد در  ایران بوده و در بسیاری از مراتب حساس تاریخی یکپارچگی خودش را  مدیون اقوم سرزمینش بوده است.

سجادی در پایان با تشکر از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحمایت از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف خاطر نشان کرد: معاونت امور هنری حامی هنرمندان بوده و همیشه از ما خواسته می‌شود  که برای اقوام ایرانی بستر مناسبی در فرهنگسرای نیاوران ایجاد شود.  تدبیر رییس جمهور محترم در انتساب دستیار ویژه در امور اقوام نشان از توجه ویژه نهاد ریاست جمهوری به اقوام و فرهنگ مختلف ایران دارد چرا که  این مرز و بوم انسجام و اقتدار خودش را در اقوام خودش می‌بینید از این رو  این فرهنگسرا خانه شماست.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دومین سخنران در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی با ذکر این مطلب که سال‌ها است به دنبال ایجاد چنین مکانی برای عاشیق‌ها بوده اظهار داشت: خوشحالم که بالاخره اتفاق مبارکی در این حوزه روی داده است و شرایطی فراهم شده  تا از فرهنگ غنی آذری آنطور که شایسته است استفاده کنیم. عاشیق‌ها پل‌های ارتباطی و سفیران انتقال زبان ، فرهنگ ، عاشقانه‌ها و حماسه‌ها  هستند.  کاری که این سفیران فرهنگی و هنری انجام می‌دهند  جزو مواردی بی‌بدیل است و ما نمی‌توانیم همانند آن را جایی بیابیم. عاشیق‌ها همچون دیگر خنیاگران این سرزمین  در درون فرهنگ عمومی جامعه حرکت می‌کنند و همه اتفاقاتی که در طول تاریخ یک ملت روی داده را برای نسل حال و آینده روایت  می‌کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش وجود عاشیق‌ها در مراسم‌ها مختلف را به ایجاد اخلاق و معرفت  مرتبط دانست و گفت: عاشیق‌ها با حضور در مراسم‌های سنتی همچون  عروسی ، عزا و … به مردم درس زندگی می‌دهند و سختی‌ها و مشکلات و چگونگی مقابله با آنها را بازگو می‌کنند.  فقدان چنین چیزهای موجب بی‌هویتی در یک جامعه می‌شود . از این رو و با یک جمع‌بندی درست و رجوع به چنین سنت‌هایی  باید شرایط را به گونه‌ای  آماده کنیم  که برای ترویج اخلاق در جامعه  به ریسمانی وصل بشویم که آن ریسمان همان فرهنگ با هویت خودمان است.

مرادخانی باذکر خاطره‌ای از عاشیق بخشی و تنظیم یک شعر  ژاپنی توسط  او در ژاپن که مورد استقبال مقامات و مردم ژاپن قرار گرفته بود از عاشیق رسول قربانی نیز  یاد کرد و افزود:  قربانی یکی از عاشیق‌های توانا بود . کسی به پای این هنرمند نمی‌رسید . فردی بود که به اخلاق خوب مجهز بود و اطرافیان او به غیر از خوبی چیزی از او ندیدند. جای خوشحالی دارد اگر این خانه بتواند اخلاق و معرفت را به نسل کنونی و آینده منتقل کند . موسیقی عاشیق‌ها پتانسیل بسیاری دارد.  هر چقدر هنرمندان همچون عاشیق‌ها وارد حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی  و …  شوند دیپلماسی تقویت می‌شود. در واقع محبوبتی که از حرکت یک هنرمند ایجاد می‌شود را نمی‌توان  به هیچ عنوان در حوزه سیاسی بوجود آورد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه صحبت‌هایش ایجاد مرکز آکادمیک برای این حوزه در تبریز را بسیار لازم و ضروری  عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا در تبریز یک آکادمی به منظور فعالیت‌ها و گسترش فرهنگ عاشیق ایجاد شود  تا  در شرایط بهتری آثاری در این حوزه  ارائه شود . در هیئت دولت برای این چنین مواردی  امکاناتی را تمهید کردیم  تا این اصناف در جای جای مختلف ایران تشکیل شود. در واقع تشکیل چنین مکان‌هایی ضمن تقویت فرهنگ بومی موجب می‌شود در جشنواره‌های داخلی و خارجی شاهد حضور وسازماندهی بهتر گروه‌های موسیقی آئینی و محلی باشیم. در ادامه این مراسم گروه‌های مختلف عاشیقلار از مناطق گوناگون کشور به اجرای برنامه پرداختند.

  طبق ماده ۹ اساسنامه “خانه ایران عاشیقلاری ” به منظور حفظ و گسترش فرهنگ و ادبیات عاشیقی، ترویج و تحکیم هویت آن از مجرای ادبیات و موسیقی عاشیقی، با برگزاری همایش، جشنواره و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به منظور بسط هویت جمعی در کشور و انتقال تجربیات بین نسلی از طریق آموزش و همچنین ترویج این هنر و ثبت سبک‌های هنری متعالی در جامع بین‌المللی و انتشار آثاری در جهت حفظ و اشاعه موسیقی عاشیقلار با مدیریت عاشیق سلجوق شهبازی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. همچنین در پایان مراسم از لوگوی خانه عاشیقلاری رونمایی شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل