گلونی

تلگرام چگونه به فیلتر شدن نزدیک شد

تلگرام از دست‌رس برخی کاربران در ایران خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تلگرام در مدتی کوتاه وایبر را در ایران زمین‌‌‌گیر کرد و برای لاین و واتس‌اپ شاخ‌وشانه کشید به طوری که آماری منتشر شد و دبیر شورای فضای مجازی ایران گفت تلگرام در ایران ۱۳ میلیون کاربر دارد. این رقم بالا که در مدت کوتاهی به دست آمد توجه‌ها را به تلگرام جلب کرد. اما نخستین حاشیه و مساله‌ای که باعث شد تلگرام در سرخط خبرهای خبرها قرار بگیرد آمار بالای استفاده‌کنندگان یا خدماتش نبود بلکه امکان ساخت استیکر اولین حاشیه پررنگ تلگرام در ایران بود. حاشیه‌ای که صدای برخی کاربران را هم درآورد و آنها از این که حریم خصوصی‌شان رعایت نمی‌شود ناراضی بودند.

بعد از استیکر، ربات‌های تلگرام آمدند که آنها هم حاشیه‌‌هایی داشتند. چه بسیار گروه‌ها که با ورود برخی ربات‌ها تعطیل می‌شد و چه بسیار کاربرانی که فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند. ربات‌ها البته مورد اقبال کاربران قرار گرفتند و برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها برای خود ربات درست کردند. اما اوج کار تلگرام   که فیس‌بوک را هم متعجب کرد کانال‌های تلگرام بود. کانال‌های تلگرام در مدتی کوتاه چنان رونق گرفتند که برخی کاربران، فضای فیس‌بوک را به فضای وایبر بعد از تلگرام تشبیه کردند. کانال‌های تلگرامی اشخاص معروف و خبرگزاری‌های و سایت‌ها و حتی نهادهای رسمی یکی‌یکی سر از تلگرام درآوردند. اقبال مردم به کانال‌های  تلگرام به حدی بود که هنوز یک هفته از آمدن کانال‌ها نگذشته بود که کانال‌هایی با جمعیت بالای ۶۰ هزار نفر پیدا شد. چیزی که باعث می‌شد کانال‌ها بیش از پیش محل توجه و رصد باشند این بود که بسیاری از سایت‌های فیلترشده داخلی و خارجی با کانال‌های تلگرامی توانستند به نوعی فیلترینگ را دور بزنند.

در همین باره سایت گرداب که وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته، نوشت:

«… دو امکان ایجاد ربات و کانال، محلی برای جولان برخی افراد سودجو شده است. عده‌ای که به صورت فردی و یا سازماندهی شده در پی نشر محتوای خاص بر روی گوشی های مردم هستند. محتوایی که به نظر می‌رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه (موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای)، قابل تطبیق است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی

ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی

ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی

د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

ه) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود ( محتوا مرتبط با جرایم رایانه ای (

و) محتوایی که تحریک، ترغیب، یا دعوت به ارتکاب جرم می کند ( محتوای مرتبط با سایر جرایم(

ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی

ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی

ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری

سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آنها در بالا اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز، اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند. اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد.

فهم اینکه این سایت‌ها به چه دلیلی فیلتر شده‌اند، چندان دشوار نیست. کافی است به محتوای آنها نگاهی انداخت. محتوایی که می‌توان گفت با هر یک از بندهای فوق، قابل تطبیق است.

اینک استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است. چرا که با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود.

بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود، مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند. گرداب ضمن هشدار جدی به این کاربران (به ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل و فصل نمایند.»

روز سه‌شنبه هم مدیران تلگرام در قالب یک پیام توئیتری، از ممانعت مسئولان ایرانی برای ادامه فعالیت این نرم‌افزار خبر دادند و این گونه مدعی شدند که این نرم‌افزار در ایران فیلتر شده است. محمدرضا فرنقی‌زاد – مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات – در پاسخ به این سوال ایسنا که «آیا از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای که مسئولیت فیلتر کردن سایت‌های غیرمجاز را برعهده دارد نامه‌ای در این رابطه به وزارت ارتباطات و به طور مشخص به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده است؟»، گفت: تاکنون نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.

روز چهارشنبه هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برقراری ارتباط با مدیران تلگرام به ایسنا گفت: ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل شده و از ما خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند ببندند که این کار انجام شد، اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه را اجرا کنیم.

تلگرام حالا به سختی در ایران باز می‌شود و روزهای آینده روزهای پرخبری برای کاربران ایرانی تلگرام خواهد بود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل