گلونی

جذابیت‌های علم در چرخ

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، سیاوش صفاریان‌پور معتقد است برنامه «چرخ» از مفاهیم پیچیده فلسفی دوری می‌کند تا علم را با جذابیت‎‌هایش به بیننده ارائه دهد.
سیاوش صفاریان‌پور که این شب‌ها به عنوان مجری، برنامه «چرخ» را روی آنتن شبکه چهار سیما دارد گفت: این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود و من و برادرم فواد صفاریان‌پور به عنوان برنامه سازان این کار قصد داریم مفاهیم علمی را با ویژگی‌های جذاب و آموزنده به مخاطب ارائه دهیم.

وی افزود: من و ندا سپانلو به عنوان مجریان برنامه قصد داریم علم را با مفاهیم سرگرم کننده تلفیق کنیم تا مخاطب احساس نکند پای یک برنامه جدی و رسمی نشسته است. دو مفهوم سادگی و جذابیت کلیدهای اصلی «چرخ» هستند چون بحث‌های پیچیده و فلسفی گروه دیگری از مخاطبان و برنامه سازان را در بر می‌گیرد که در قالب کار ما نمی‌گنجد.

صفاریان‌پور اظهار کرد: «چرخ» طیف‌های گوناگونی از مخاطب را در برمی گیرد اما چون نسل جوان و دانشجو بخش جدی مخاطبان شبکه چهار را تشکیل می‌دهند هدف گذاری اصلی ما هم جوانان هستند که دوست دارند مباحث علمی را با چاشنی جذابیت دریافت کنند.

مجری خوب، اساس برنامه‎های گفتگومحور

این مجری و تهیه کننده که سال‌ها با برنامه «آسمان شب» خبرساز بود درباره افزایش روزافزون برنامه‌های گفتگومحور تلویزیون گفت: تعداد برنامه‌های گفتگومحور در تلویزیون زیاد است اما به این معنی نیست که جذاب نیستند. در دنیا چنین برنامه‌هایی مخاطب جهانی دارند و اگر به برخی نکات توجه شود می‌توان این قالب را در گروه پربیننده‌های یک رسانه لحاظ کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های گفتگومحور ساده‌ترین نوع برنامه سازی هستند به همین خاطر روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شود ولی شاید در امر کیفیت نتوانند مردم را به سمت خود جذب کنند اما این‌‌ همان قالب و سبکی است که دنیا به سراغش رفته و مردم زیادی را متوجه خود کرده است چون برخلاف ایران که بیشتر به مهمان و مصاحبه شونده توجه می‌کنند آن‌ها سعی در جذب مصاحبه کننده‌های خوب دارند.

پرمخاطب‌ترین این برنامه‌ها گفتگوکننده‌هایشان عموما ژورنالیست‌های حرفه‌ای هستند

صفاریان‌پور اشاره کرد: پرمخاطب‌ترین این برنامه‌ها گفتگوکننده‌هایشان عموما ژورنالیست‌های حرفه‌ای هستند که قدرت پرداخت و واکاوی درست دارند و می‌توانند نظرات مهمان برنامه را به چالش بکشند. حال اگر از خودمان بپرسیم که این حجم از برنامه‌های گفتگومحور برای تلویزیون لازم است یا خیر باید پاسخ دهیم لازم است، مشروط بر اینکه از گفتگوکننده‌های حرفه‌ای استفاده شود.

یکی از تهیه‌کنندگان برنامه «چرخ» شبکه چهار با تاکید به اینکه مجری خوب اساس برنامه‎‌های این سبک است، افزود: همیشه یک سر قصه مصاحبه کننده است اما به خاطر غفلت برنامه سازان از این مهم، اغلب برنامه‌ها آسیب می‌بینند به همین خاطر برنامه‌های گفتگومحور به نظر می‌آید که جذاب نیستند. همانقدر که مهمان برنامه می‌تواند گران قیمت باشد برخی مجریان هم در دنیا گران هستند. به عنوان مثال افرادی چون لری کینگ با تجربه، هوش و توانایی بالایی که دارند خود را به ستاره تبدیل کرده‌اند.

صفاریان‌پور اظهار کرد: ما همیشه تلویزیون خودمان را با بهترین شبکه‌های دنیا مقایسه می‌کنیم این انتظار غلطی هم نیست اما اگر به پیکره برنامه سازی تلویزیون در کل دنیا نگاه کنیم ما قاعدتا شبیه همه جای دنیا هستیم با این تفاوت که نقاط درخشان کم داریم. رسانه ملی در تدارک برنامه سازی به برخی نکات در تلویزیون کمتر توجه می‌کند. مثل مستند سازی، نمایش تله تئاترهای تلویزیونی و… این سهمی است که شبکه چهار در دوره جدید برنامه سازی خود به طور ویژه به آن می‌پردازد.

سهم کم برنامه‌های گفتگو محور

این برنامه ساز در پایان اشاره کرد: وقتی طیف برنامه‌های مختلف را به تلویزیون اضافه کنیم، سهم یکی از برنامه‌های گفتگو محور کم می‌شود. این‌ها به تدریج می‌تواند چیدمان درست تری ایجاد کند. تلویزیون سال‌ها ترجیح داده به سراغ ساده‌ترین شکل برنامه سازی برود اگرچه این قالب بخشی از خواسته‌های اجتماعی را هم تامین و مسئولانی که تمایل به گزارش عملکرد داشتند خوشحال کرد اما مردم را راضی نکرد. به همین خاطر باید چیدمانی از سبک‌ها و قالب‌های مختلف در تلویزیون وجود داشته باشد تا مخاطب را کسل نکند.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل