ال‌نینو محل بحث ایران و امریکا

روز دوشنبه ۲۷ مهر مدیر کل بحران استان مازندران گفت که در ۴۸ ساعت گذشته ۲۳۰ میلیمتر در این استان باران باریده است. این درحالی است که متوسط بارندگی سالانه در ایران ۲۵۰ میلیمتر است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، باران در روزهای گذشته باعث جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در شش استان شد و در گیلان مردم برای عبور از خیابان از قایق استفاده کردند. این روزها با بروز شدید پدیده ال‌نینو بحث درباره زمستان پیش رو داغ است. اما واقعا زمستان در ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی امریکا (ان او ای ای)، ال‌نینو در حال شکل‌گیری در قوی‌ترین حالت خود از سال ۱۹۵۰ میلادی یعنی زمان پیدایش آن تاکنون است. «مایک هالپرت»، معاون مرکز پیش‌بینی آب‌و‌هوای آمریکا می‌گوید: ال‌نینو قوی‌تر از همیشه در راه است و تاثیرات عظیمی بر شرایط دمایی زمستان امسال در سراسر جهان خواهد داشت. نمودارهای دمایی حاکی از آن است که در فصل سرما شاهد جریان‌های برفی خواهیم بود. با این حال، فرکانس، تعداد و شدت این سوانح طبیعی را نمی‌توان در زمان‌بندی فصلی تعیین کرد.

اما مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور اظهار کرده است: فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه تنها سردتر نخواهد بود، بلکه دمای هوا، گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است. طبق گزارش‌های ما کاهش شدید دما در تعدادی از سال‌ها، درست در فاز مخالف ال‌‌نینو بوده است. به هر حال آنچه که نمی‌توانیم به سادگی با آن برخورد کنیم، پیش‌بینی دما است و موافق این نیستیم که ال‌‌نینو باعث رخداد هوای بسیار سرد در کشور می‌شود.

در آن سوی خلیج فارس سازمان پیش‌بینی آب و هوایی کشور عمان با همکاری پلیس و نیروهای امدادی وضعیت فوقالعاده اعلام کرده است و این کشور خود را برای بارندگی شدید چهار ماه آینده آماده می‌کنند.

به گزارش اداره ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی امریکا انتظار می‌رود که پدیده ال‌نینو تاثیر عمده‌ای بر میزان بارندگی کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشد به طوری که مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور  به پیش‌بینی‌های انعکاس یافته در مدل‌های اقلیمی اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان بارندگی برای بخش‌هایی از کشور شامل غرب و جنوب غرب بیش‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است، آمار ارائه شده در مدل‌های اقلیمی به طور تقریبی است و با احتمال و خطا مواجه است و اگر برای یک منطقه بارش نرمال یا بالاتر از حد نرمال بیان شده، ۵۰ درصد احتمال دارد این پیش‌بینی درست باشد.

همچنین موضوع برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر مورخ ۲۸ مهر هم به این پدیده اختصاص داشت. مجری این برنامه با اشاره به نامه‌ای که وزیر نیرو به وزیر کشور نوشته است و درباره تاثیر ال‌نینو هشدار داده است با چند تن از کارشناسان و مسئولین گفت‌وگو کرد. دکتر فهمی استاد دانشگاه، چرخ‌ساز رئیس سازمان امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر، سعیدی معاون سازمان مدیریت بخران کشور و میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و حبیبی نوخندان رئیس مرکز اقلیم‌شناسی در این برنامه حضور داشتند و به بحث درباره این خبر پرداختند. دکتر فهمی عقیده داشت که زمستان سردی پیش رو داریم و اگر سرد نباشد قطعا گرم نخواهد بود. رئیس مرکز اقلیم‌شناسی اما اعتقاد داشت که زمستان گرمی پیش‌ رو است چرا که زمستان‌های سرد در سال‌های ۱۳۴۲، ۱۳۴۷، ۱۳۵۱، ۱۳۶۲، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۶ تحت تاثیر لانینا بوده‌اند نه ال‌نینو.

پایان پیام

کد خبر : 6727 ساعت خبر : 7:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات