اولیا‌ءآزاری در آموزش‌وپرورش

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: مدرسه‌ مدرسه‌ای معمولی است. مثل هزاران مدرسه که در شهر بزرگ تهران هست. اما اتفاقاتی که در آن می‌افتد اتفاقاتی ویژه است. این بار با چهار نفر از اولیا مدرسه نمونه دولتی … قرار گذاشتم. ساعت ۹ شب در یک بوستان خلوت در مرزداران. آنها آمده بودند تا درباره اتفاقات ویژه یک دبیرستان نمونه دولتی در منطقه … برایم بگویند. همه کلاه گذاشته بودند و عینک دودی داشتند. آرام‌آرام حرف می‌زدنند و ادله‌شان را بیان می‌کردند و افشا می‌کردند که مدیران آن مدرسه با ۸۳۰ دانش‌آموز چه می‌کنند.

دبیرستان نمونه دولتی … در منطقه … شهرداری تهران چهار سال است که افتتاح شده است. ساختمان مدرسه ساختمانی مناسب است و فضای آموزشی خوبی دارد. هیچ کدام از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را تنبیه نمی‌کنند و با زانو به فلان جای دانش‌آموز نمی‌زند. خبری هم از تنبیه‌های مستراحی نیست و کلمه‌ای حرف بد هم از زبان هیچ معلمی بیرون نمی‌آید و ناظم مدرسه هم طوری با بچه‌ها رفتار می‌‌کند که آنها زار می‌‌زنند که جمعه‌ها هم کلاس بروند و کلا همه چیز در این مدرسه زمزمه محبت است.

اما در محبت‌سرای دانش اتفاقاتی هم می‌افتد. برگردیم به بوستان مرزداران. یکی از اولیا دانش‌آموزان که به بوستان آمده بود هنگام حرف زدن انگشتش را می‌گذاشت کنار لپش. نمی‌خواست حتی صدایش شناسایی شود. می‌گفت: طبق قانون مدرسه باید برای پایه اول تا سوم دوره دوم متوسطه ۸۰۰ هزار تومان شهریه بگیرد اما از ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گرفته‌اند. یکی دیگر از اولیا که علاوه بر کلاه و عینک دودی صورتش را با شال پوشانده بود گفت: برای پیش‌دانشگاهی طبق قانون باید یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بگیرند اما از من سه میلیون و نیم خواسته‌اند و داده‌ایم. یعنی اگر بچه را می‌بردیم غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کردیم بهتر بود. گفتم: می‌شود کپی فیش واریزی‌تان را بدهید. من باید مستنداتی داشته باشم. هر چهار نفر خندیدند. گفتند: مدرسه از ما نقدی پول می‌گیرد! گفتم: شما بدون این که هیچ رسیدی بگیرید پول می‌‌دهید به مدرسه؟ گفتند: رسید اگر بخواهیم همان رسید مبلغ قانونی را می‌دهند که به درد ما نمی‌خورد. گفتم: چک چی؟ یکی دیگر از اولیا که کمی صورتش مشخص بود گفت: من چک داده‌ام اما چک را به حساب نمی‌خوابانند نقدش می‌‌کنند. گفتم: پس چک شما مثل نقد آنهاست. گفت: بله. یکی از اولیا که ساکت بود بالاخره به حرف آمد و گفت: من خودم عضو انجمن اولیا مربیان این مدرسه هستم. این مدرسه متاسفانه بیلان مالی درستی به منطقه نداده است و ما یقین داریم که مدرسه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پول از ما گرفته است اما فقط ۸۰۰ میلیون تومانش را گزارش داده است. گفتم: شکایت کرده‌اید؟ گفت: بله، هر روز داریم شکایت می‌‌کنیم اما به جایی نمی‌رسد. گفتم: چرا؟ گفت: نمی‌آیند از مدرسه تحقیق‌وتفحص کنند چون شاید برخی مسوولان در این مدرسه آشنا دارند. گفتم: چه مسوولانی چه آشنایی. گفت: ها؟ گفتم: همین الان گفتید شاید برخی مسوولان در این مدرسه آشنا دارند. پرسیدم: چه مسوولانی چه آشنایی؟ گفت: ها؟ بلند گفتم: همین الان گفتید شاید برخی مسوولان در این مدرسه آشنا دارند. پرسیدم: چه مسوولانی چه آشنایی؟ هر چهار نفر به خود لرزیدند. گفتند: آرام‌تر. بعد همان که گفته بود شاید برخی مسوولان در این مدرسه آشنا دارند ادامه داد: اگر بخواهید به زور از ما حرف بیرون بکشید می‌رویم. گفتم: باشد. حالا می‌خواهید چه کنید؟ گفتند: ما می دانیم که برخی از معلمان این مدرسه فوق‌دپیلم دارند اما به اسم فوق‌لیسانس آمده‌ا‌ند. می‌خواهیم مسوولان بیایند و پیگیری کنند ببیند پول بی‌زبان ما کجا می‌رود. چرا مدرسه باید از ما پول بیشتر بگیرد و در حساب‌هایش نیاورد.

دوباره آن کسی که انگشت در لپش می‌کرد گفت: مدیران مدرسه برای ثبت‌نام میان‌دوره از چند نفر مبالغ بالا می‌گیرند. تا ۱۰ میلیون تومان. گفتم: کسی هست که بیاید و بگوید من ۱۰ میلیون داد‌ه‌ام برای ثبت‌نام میان دوره. گفت: هست ولی مصاحبه نمی‌کند. می‌گوید آینده بچه‌ام در خطر می‌افتد. چند دقیق‌ای دیگر با آن اشباح حرف می‌‌زنم و بعد یکی‌یکی هر کدام از راهی می‌روند.
می‌خواهم به مسوول منطقه زنگ بزنم و یا با آموزش‌وپروش حرف بزنم اما چه فایده؟ سال‌هاست که همین است. حرف مسوولان همان است که سال‌ها می‌گویند: قانونی نیست. حرف مدیران مدارس همان است: خودشان می‌دهند. حرف مردم هم مشخص است: به‌زور می‌گیرند.

پنج نکته که باید بدانید:
۱- انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس خودشان داستان جالبی دارند. بسیاری از این انجمن‌ها ابزاردست مدیران هست برای فشار بر اولیا. یعنی کاری می‌کنند که والدین به والدین فشار بیاورند و پول زور بگیرند. حالا درست است که یکی از افراد انجمن اولیا مربیان مدرسه … به ما گزازش تخلف داد اما همه جا این اتفاق نمی‌افتد.

۲- در جریان باشید که به این پول‌هایی که از مردم می‌گیرند «کمک‌های داوطلبانه» و «همیاری» می‌گویند!

۳- اصل سی‌ام: دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

۴- کمیسیون آموزش مجلس می‌تواند مشکلات اولیای دانش‌آموزان در خصوص چرایی اخذ وجه نقد در مدارس را بررسی کند. پس‌ اولیایی که با مشکل اخذ وجه نقد در قالب کمک به مدرسه مواجه شده‌اند می‌توانند با تنظیم متنی این موضوع را به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع دهند تا این کمیسیون با حضور وزیر مربوطه موضوع را بررسی کند.

۵- طبق اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش هر مدرسه‌ای اقدام به اخذ وجه نقد در قالب کمک به مدرسه کند متخلف بوده و اولیا می‌توانند با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه خود یا جمع آوری امضا و ارسال آن به مجلس از راه قانونی تخلف مدارس را پیگیری کنند.

پایان پیام

کد خبر : 6682 ساعت خبر : 12:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6682
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات