برد و تیلا در بحث کلاه‌نمدی

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: برایم عجیب بود که فعالان مجازی حمله‌کننده به این و آن، چرا بعد از ماجرای سایت انسجام ملی ساکت نشسته‌اند و به کسی حمله نکرده‌اند اما فکر نمی‌کردم هدف بعدی خودم باشم.

نقدم به این دوستان همچنان همان است. خیلی کوتاه و لری بیایند بگویند در طول یک سال گذشته مثلا برای کلاه‌نمدی چه کرده‌اند که حالا رگ گردن‌شان برای کلاه‌نمدی باد کرده است. به جای توهین و تهمت به من یعنی رضا ساکی که چه کرده‌ام، چرا شما در نوشته‌های‌تان نمی‌گویید چه کرده‌اید؟ این که دائم پشت سر هم بگوییم کلاه‌نمدی نماد تمدن است و فلان و بهمان است که نشد کار.

بَرد و تیلا در بحث کلاه‌نمدی

می‌دانستم که دوستان در سایت لور از من خواهند رنجید اما در نوشته قبلی گفتم: «همان روزهایی که تاره ایده روز گلونی را طرح کرده بودم برخی از دوستان ایده روز کلاه‌نمدی را طرح کردند. ایده‌ی روز کلاه‌نمدی البته در نطفه خاموش شد. معلوم هم بود که خاموش می‌شود چون نگرشی پشت آن وجود نداشت.»

این جمله گویا خیلی دوستان را عصبانی کرده است اما قصد من عصبی کردن رفقا نبود. بحثم نقد بود. نخواستم بگویم گلونی موفق بود چون من و دوستانم پشتش بودیم. خواستم بگویم گلونی چیزی داشت که کلاه‌نمدی ندارد. دوستان اما همچنان با بَرد و تیلا در دست صدای من را نمی‌شنوند و حرفم را گوش نمی‌کنند.

من هیچگاه لر را تقسیم‌بندی نکرده‌ا‌نم. در همه جای دنیا میان شهری و روستایی تفاوت هست. تفاوت آشکار. تفاوت نه فقط در پوشش بلکه در فکر و اندیشه. من خودم میان روستاییان زندگی کرده‌ام اما عرضم این است که کلاه‌نمدی چیزی نیست که قابلیت پرداخت داشته باشد. اصلا مولفه‌ فرهنگی مهمی هم نیست.

نمی‌دانم چرا دوستان عادت دارند باد گره بزنند و مشت بر سندان بکوبند. این همه اِلِمان فرهنگی در فرهنگی لری هست و رگ‌ها برای کلاه‌نمدی باد کرده است. چیزی که قبلا هم چندان وجود نداشت و الان هم تقریبا دیگر وجود ندارد. الان روستاهای لرستان باکلاس‌تر از شهرها شده‌اند و برخی مناطق اصلا روستایی نمانده است که بخواهد کلاه‌نمدی‌پوش داشته باشد.

بَرد و تیلا در بحث کلاه‌نمدی

من دارم درباره نفهمی‌‌هایم می‌نویسم. نمی‌فهمم چرا باید انرژی‌مان صرف کلاه‌نمدی بشود. نمی‌فهمم چرا یک کاربر فضای مجازی، لر را فقط در دبیت و کلاه‌نمدی می‌بیند. نمی‌فهمم چرا به کلاه‌نمدی می‌گویند نماد تمدن. یا تعریف من از تمدن غلط است یا آنها. نمی‌فهمم چرا برخی متوجه فرق ماجرای سمندر لرستانی با سایت انسجام ملی نیستند.

ماجرای سمندر یک دسیسه آشکار در جعل نام سمندر لرستانی بود که اگر جلویش گرفته نمی‌شد اعتبارات استان را در زمینه حمایت از سمندر می‌گرفت اما سایت انسجام ملی چه؟ من نمی‌فهمم چرا دوستان فقط حمله می‌کنند؟ نمی‌فهمم این خوی حمله‌گری از کجا می‌آید که بی‌شرمانه به من امثال انگ تهران‌نشین بودن می‌زنند و هر چه از دهان مبارک‌شان بیرون می‌آید نثار امثال بنده می‌کنند. نمی‌فهمم چرا نقد، تبدیل به عقده‌‌گشایی می‌شود و بحث شخصی.

اینها را نمی‌فهمم و نمی‌فهمم چرا برخی از دوستان رنجیده‌اند که من برای شهرم خرم‌آباد تلاش می‌کنم. یکی نوشته بود قوم لر فقط فلک‌الافلاک و خرم‌آباد نیست. بله نیست اما شما برای شهرتان چه کرده‌اید؟ چون تو برای شهرت قدمی برنداشته‌ای من هم نباید بردارم؟ به جای فحاشی به من به خودت در آئینه نگاه کن. البته اگر همین پایگاه خبری گلونی را بکاوید خواهید دید سهم کوهدشت و پلدختر از خرم‌آباد بیشتر است و این انگ به من نمی‌چسبد.

دوستان بگذارید فضای نقد شکل بگیرد. نقد با عقده‌گشایی فرق دارد. شما می‌خواهید کلاه‌نمدی را زنده کنید بسم‌الله، حرف نزنید، بروید زنده کنید. اصلا چرا با کلاه‌نمدی سر کار نمی‌روید؟ بروید. اگر فکر می‌کنید کلاه‌نمدی مهم است برایش تلاش کنید. تلاش کنید ببینید چند نفر را می‌توانید همراه کنید. من نمی‌خواهم جلوی شما را بگیرم.

بَرد و تیلا در بحث کلاه‌نمدی

من اغلب دوستان منتقد را نمی‌شناسم اما احترام‌شان را دارم. آن کسی که می‌گوید من چیزی از فرهنگ لری نمی‌دانم و کاری برای فرهنگ لری نکرده‌‌ام خودش می‌داند و خدای خودش. شرم‌آور است که وقتی سیدفرید قاسمی و فرج علیپور و ایرج رحمان‌پور و… صدها نفر دیگر از بزرگان لر، مقیم تهران هستند کسی بگوید آنها که از خرم‌آباد کوچیدند، فلانند و بهمانند.

میان من و دوستان منتقد، زمان قضاوت خواهد کرد. با بَرد و تیلا برداشتن یکی مثل من عقب نمی‌‌نشیند. شما در فضای ذهنی و مجازی سیر می‌کنید من در دنیای واقعی. دنیایی که جایی برای کلاه‌‌نمدی ندارد. دنیایی که جایی برای لباس محلی ندارد مگر به صورت امروزی‌شده. ما از گذشته فقط به صورت المان می‌توانیم استفاده کنیم. حالا شما هی زور بزنید برای چل‌سرو مثلا. در زمانه‌‌ای که کسی حافظ هم در شب یلدا نمی‌خواند، چل‌سرو بخواند؟

اصلا وقتی کسی با فرزندش لری و لکی حرف نمی‌زند زور زدن برای چل‌سرو چه فایده‌ای دارد؟ من نمی‌دانم چطور حرف زدن درباره چیزی که نیست یعنی کلاه‌نمدی، باعث توهین به قوم لر شده است! شما چرا دائم حمله می‌کنید؟ یک بار هم دفاع کنید.  البته برخی تفکرها و نحله‌ها حمله‌ای هستند و این گونه است که من گمان دارم که واژه لور را به جای لر نشاندن، تقلید مضحکی از تورک و کورد است و یقین دارم که این واژه‌ها ما به را پرتگاه فاشیسم می‌برد. درباره‌اش بعدها خواهم نوشت.

پایان پیام

کد خبر : 5389 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5389
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

درود برشما بزرگوار…
ماهمیشه و همه جا با افتخار اسم شما رو به زبون آوردیم حداقل از دید بنده یکی از کسانی هستیدکه همیشه دلسوزانه به لرستان خدمت میکنید.
اگر نمیخواهید قدمی برای کلاه نمدی بردارید حداقل بر علیهش موضع نگیرید که موجب رنجش برخی همتباران شود…
حرف ما همین بوده و گرنه قصد بی احترامی به شما را نداریم و همیشه به وجودتان مفتخر بوده ایم.
در جواب دوستی که بحث سمندر را پیش کشید اتفاقا باید بگویم جناب ساکی بزرگواری کردند که بحث سمندر را مطرح نمودند. لطفا بحث سمندر را من باب تفرقه پیش نکشید.
باسپاس
دخترلر