ثبت ملی ساز نی‌انبان

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، سرپرست گروه موسیقی «لیان» بوشهر از ثبت ملی «مهارت ساخت و نواختن ساز نی‌انبان» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور، خبر داد.
محسن شریفیان ضمن ارائه خبر ملی شدن ساز نی‌انبان، توضیح داد: روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه موفق شدیم ساز ارزشمند نی‌انبان را در فهرست میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی کنیم. ثبت ملی این ساز با عنوان پرونده «مهارت ساخت و نواختن نی‌انبان در گستره ملی» به شماره ۷۸۳ در تاریخ ۲۲ مهرماه صورت گرفته است که من از اینکه تدوین‌کننده این پرونده بودم بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساز نی‌انبان به صورت جدی در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان و خوزستان حضور موثری دارد، این فضا وجود داشت که بتوانیم آن را ثبت ملی کنیم زیرا این موضوع به نوعی پیش نیاز ثبت جهانی نی‌انبان در فهرست میراث معنوی سازمان یونسکو خواهد بود. البته در این جریان که واقعا برای ثبت آن تلاشی زیادی انجام گرفته، جناب فرهاد نظری از سازمان میراث فرهنگی تلاش بسیاری را انجام داد که این پرونده خارج از نوبت در کمیته تایید قرار گیرد و امیدوارم این فضای ایجاد شده بتواند به ما برای ثبت جهانی نی‌انبان کمک قابل توجهی کند. همین که توانستیم بعد از مدت‌ها تلاش، ساز نی‌انبان را با ثبت ملی به ایران معرفی کنیم باعث خوشحالی و افتخار ماست.

این نوازنده نی انبان بیان کرد: ساز نی انبان از قدمت تاریخی طولانی در ایران برخوردار است، به طوری که بسیاری از تاریخ نویسان و پژوهشگران سابقه تاریخی نواختن این ساز ملی را به قرن ۱۹ مربوط می‌دانند که در قالب عنوان‌ها و اسامی مختلف توسط هنرمندان شهرهای مختلف کشور نواخته می‌شده است. البته تعدادی مخالفان از سر نا‌آگاهی سابقه تاریخی این ساز را مربوط به کشورهای دیگر می‌دانستند اما در یک نقاشی از سر ویلیام اوسلی که طی سفر اخیرم به کانادا در یک جلسه پژوهشی رونمایی کردم، هم در آنجا و هم در ایران نشان دادم که ساز نی انبان از ۲۱۰ سال گذشته در ایران سابقه داشته که در کشورهای دیگر پیشرفت کرده است.

سرپرست گروه لیان بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: این ثبت ملی زمانی اتفاق می‌افتد که در بسیاری از اماکن برگزاری جشن‌ها و مراسم عروسی اجازه نواختن ساز نی‌انبان را نمی‌دهند اما سازهای الکترونیکی اجازه هرگونه عرض اندامی دارند. به هر ترتیب همه باید به این موضوع واقف باشیم این ساز محلی تاریخچه‌ای دارد که بیانگر احساس مردم است و ساز مشترک پذیرفته شده‌ای است که حتی در تهران هم طرفداران زیادی دارد. به اعتقاد من ثبت ملی این ساز برای موسیقی فولک ایران قبل از اینکه به ناحق به اسم جای دیگری غیر از ایران ثبت شود، دستاورد مهمی است.

این پژوهشگر با اشاره به فعالیت‌های دیگر خود در حوزه موسیقی نواحی گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و صفر خیلی دلم می‌خواست کتاب «اهل ماتم» برای بار سوم تجدید چاپ شود اما با توجه به اینکه من ناشر این اثر نیستم، نمی‌توانم درباره آن تصمیم گیری کنم. البته تا آنجا که می‌دانم با توجه به اتمام نوبت دوم چاپ کتاب، اثر نایاب شده است اما من به سهم خود تلاشم را انجام می‌دهم بتوانم مقدمات نوبت سوم انتشار کتاب را فراهم کنم.

وی تاکید کرد: پرداختن به موسیقی عزاداری به ویژه موسیقی محرم ادای دین من به عنوان یک پژوهشگر در عرصه موسیقی نواحی بوشهر است که نباید از آن غافل نشد. من تا آخر عمر به این موسیقی می‌پردازم و با احساس مسوولیت کامل نسبت به آداب و رسوم منطقه بوشهر در اشاعه فرهنگ آن تلاش‌های خودم را انجام می‌دهم.

پایان پیام

کد خبر : 6537 ساعت خبر : 3:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6537
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات