شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وقتی اتفاق ناگواری می‌افتد همه کسانی که به نوعی با آن درگیر هستند سعی می‌کنند هر طور شده قضیه را از سر خودشان باز کنند. من تا به حال فکر می‌کردم فقط اطرافیانم از این اخلاق‌های بد دارند. اما حالا می‌بینم این قضیه در کل دنیا وجود دارد. مثال بزنم؟ صبر کنید مثال هم می‌زنم. آن هم چه مثالی. نمونه‌اش همین حادثه مکه. منظورم حادثه جرثقیل نیست، حادثه جدید مکه. آن قدر تعابیر جالب از این اتفاق شده است که حیفم می‌آید شما آنها را نخوانید. پس گزیده‌ای از شیرین‌ترین‌هایش را برایتان نقل می‌کنم.

از «انتخاب» و ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان شروع کنیم که در نشستی خبری به تشریح ابعاد حادثه منا پرداخت و از نقش قضا و قدر در بروز حوادثی از این دست سخن گفت و افزود: «امروز صبح (جمعه) زائران در مسیر رمی جمرات ازدحام کردند. ولیعهد در نشستی که با فرماندهان ارشد امنیتی و کارگزاران برگزار کرد به بررسی ابعاد حادثه و عملیات امدادرسانی و نجات پرداخت. وی دستور داد کمیته‌ای عالی برای بررسی علل بروز این حادثه تشکیل و نتیجه را به پادشاه عربستان سعودی گزارش دهد.» سخنگوی وزارت کشور عربستان اجتماع زیاد جمعیت، ازدحام، حرکت در مسیر مخالف، گرمای شدید و نیز قضا و قدر را که به گفته وی بخشی از باورهای مذهبی است از جمله علت‌های بروز این حادثه برشمرد. البته الترکی گفته که بررسی‌ها برای مشخص شدن همه ابعاد این حادثه همچنان ادامه خواهد داشت. یعنیخدا شاهد است اگر ما راضی به این همه بررسی و تلاش شبانه‌روزی باشیم. آخر وقتی دلیل به این واضحی است این همه تحقیق و تفحص برای چیست؟

photo_2015-09-26_22-41-27

اما فقط سخنگوی وزارت کشور نیست که چنین عقیده‌ای دارد و این عقیده انگار که در عربستان اپیدمی است. طی خبری که «الف» داشت وزیر بهداشت عربستان سعودی هم قضا و قدر و خود حجاج را مسئول کشته شدن صدها نفر در حادثه صحرای منا دانست. البته ایشان محبت فرموده‌اند یک گام هم جلوتر رفته و خود حجاج را هم مقصر دانسته است. خالد الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد ازدحام جمعیت به علت پایبند نبودن حجاج به دستورات رخ داد. گفتنی است رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی که برای توجیه حادثه تاسف‌آور امروز در صحرای منا به طور گسترده تلاش می‌کنند گرمای شدید هوا، حرکت بعضی از حجاج در جهت معکوس مسیر اعلام شده و پایبند نبودن بعضی از کاروان‌ها به عبور از مسیرهای تعیین شده اعلام کرده بودند.

شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

اما عمق فاجعه اینجاست که از این حادثه، تعبیر خودکشی شود. یعنی دقیقا این را دیگر بگذاریم کجای دل‌مان؟
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ عبدالعزیز آل الشیخ از واژه خودکشی برای قربانیان فاجعه مشعر منا استفاده کرد و گفت مرگ عمدی در اماکن مقدسه، خودکشی است. آل الشیخ مفتی کل آل سعود و رئیس شورای به اصطلاح علمای ارشد و اداره پژوهش‌های علمی و فتوای سعودی در واکنش به فاجعه هولناک مشعر منا از تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار قربانیان خودداری کرد و در عین حال حجاج بیگناه را مسئول و مقصر وقوع این حادثه دردناک دانست. وی با انداختن مسئولیت بروز فاجعه اخیر به گردن حجاج بیت‌الله الحرام برای تبرئه آل‌سعود ادعا کرد تمام دستگاه‌های دولتی تلاش‌های خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه فجایع به کار گرفته‌اند، اما اینها (منتقدان) در قلوب‌شان مرض وجود دارد و سخنان‌شان هیچ ضرری به پادشاهی سعودی و تلاش‌های گسترده اش وارد نخواهد کرد.‌

photo_2015-09-26_22-41-39

خالد محمد باطرفی استاد دانشگاه جده و کارشناس سیاسی هم نظرش را درباره انتقادهای مقام‌های ایران از عربستان سعودی درباره حادثه مکه گفته است: یکی از عوامل اصلی این اتفاق خود حجاج ایرانی بوده‌اند. از افرادی که در محل بوده‌اند شنیده‌ایم خیلی از حجاج ایرانی در یک تقاطع شعار لبیک یا حسین داده‌اند. همین توقف باعث شده صفوف حجاج پشت سر هم تحت تاثیر قرار گیرد. ایرانی‌ها قبل از مراسم هم گفته‌ بودند که این یک فرصت است. ایرانی‌هاقبل از انتقاد از بقیه باید در سیاست‌های خودشان تجدید نظر کنند.

البته این اظهار نظرها فقط مختص این اتفاق نبود. بلکه در مورد حادثه جرثقیل هم چنین اظهارنظرهایی وجود داشت.

شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

شیعه نیوز نوشت، «عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ» مفتی کل عربستان سعودی در سخنرانی تاکید کرد: حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، قضا و قدر بود وهیچ کس در آن دست نداشت. وی با تاکید بر اینکه بر هر مسلمانی واجب است که به تمامی شایعات، دروغ‌پردازی‌ها و نوشته‌هایی که هدف پوشاندن حقیقت و نادیده گرفتن تلاش‌های مربوط به عنایت به حرمین شریفین را دنبال می‌کند، پاسخ دهد، یادآور شد: با همه‌ی این وجود اگر هم پشت این حادثه دلیلی وجود داسته باشد، باز هم دولت تحقیقات خود برای بیان دلایل این حادثه را آغاز کرده است.

شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

همچنین مهندس شرکت پیمانکاری که در زمینه توسعه مسجد‌الحرام فعالیت می‌کند گفت: سقوط جرثقیل که به مرگ ۱۰۷ مسلمان انجامید، خواست خدا بود نه به خاطر اختلالات فنی. این مهندس که با گروه بن‌لادن در زمینه طرح توسعه مسجد‌الحرام همکاری می‌کند در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: جرثقیل مثل سایر تجهیزات مورد استفاده در این پروژه از سه یا چهار سال پیش بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد. وی که خواست نامش فاش نشود وجود هرگونه مشکل فنی در عملکرد جرثقیل را به کلی رد کرد و گفت: تنها می‌توانم بگویم آنچه که رخ داد خارج از قدرت و اراده بشر بود؛ تا جایی که سواد من اجازه می‌دهد این اتفاق، مشیت الهی بوده است؛ هیچگونه اشتباه انسانی در این مورد صورت نگرفته بلکه صرفاً قضا و قدر بوده است.

لازم به ذکر است جرثقیلى که در ١١ سپتامبر در مسجدالحرام سقوط کرد و جان ١٠٧ نفر را گرفت، از شرکت مهندسى «بن‌لادن» است.

خلاصه اینکه به اندازه موهای سر یک انسان پرمو دلیل‌های انحرافی برای این ماجرا وجود دارد. خب از قدیم و ندیم هم گفته‌اند، من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود…

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام
گزارش‌گر: آرشین ساکی

شیرین‌سخنی‌های سعودی‌های قضا‌وقدری

کد خبر : 5480 ساعت خبر : 10:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5480
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات