چهل منبر در هفت شهر برگزار می‌شود

چهل منبر در هفت شهر برگزار می‌شود

به گزارش گلونی حتما شما هم از مراسم چهل منبر شنیده‌اید.

در این مراسم سوگواران و عزاداران حسینی در روز تاسوعا جهت برآورده شدن حاجات‌شان به چهل سقاخانه می‌روند و با این نیت شمع روشن می‌کنند.

البته آیین روشن کردن شمع همیشه در مکان‌های مذهبی ایرانیان وجود داشته است اما ویژگی این مراسم این است که در روز تاسوعا برگزار می‌شود و عزاداران به چهل سقاخانه می‌روند.

این مراسم که باقی مانده از دوران صفویه است در روز تاسوعا علاوه بر خرم‌آباد و بروجرد در شهرهای دیگری چون کرمان، نهاوند، گرگان، لاهیجان و بیرجند هم برگزار می‌شود.

حتی در گرگان این مراسم ثبت ملی شده است.

البته شنیده‌ها حاکی از آن است که در گذشته در شهر تهران هم در بعضی محله‌ها این آیین اجرا می‌شده است.

جالب اینجاست این مراسم دراصفهان و شهرضا تحت عنوان چهل و یک منبری شناخته می‌شود.

کسانی که به چهل منبر می‌روند در طول مدتی که شمع روشن می‌کنند سکوت اختیار می‌کنند.

برگزاری این رسم در همه‌ی شهرها در روز تاسوعا است ولی در برخی شهرها مثل خرم‌آباد و بروجرد صبح است و در برخی دیگر عصر برگزار می‌شود.

ماهیت عمل یکسان است اما در هرجایی بسته به رسوم محلی و اعتقادات به گونه‌ای خاص اجرا می‌شود.

در نهاوند در محله کوچه سیدان و در عصر روز تاسوعا برگزار می‌شود.

خانه‌های این محله در روز تاسوعا منبرهایی‌ را بیرون از خانه می‌گذارند. در گرگان معمولا در عصر تاسوعا زنان هلیم هم می‌پزند و در کنار دیگ هلیم هم شمع روشن می‌کنند. این مراسم در کرمان با عنوان «چهل منبرون» اجرا می‌شود.

در لاهیجان این مراسم در غروب روز تاسوعا برگزار می‌شود. مردم لاهیجان در این مراسم معنوی از مساجد قدیمی شهر همچون مسجد یمنی، مسجد چهار پادشاهان و مسجد اکبریه حرکت می‌کنند و از مقابل هر خانه‌ای که گذر کنی، شمع‌هایی روشن شده که در کنار آنها بسته‌های کوچکی از خرما و برنج دیده می‌شود.

در این مراسم، صاحب هر خانه که منبری بنا نهاده، بسته‌های کوچک برنج تهیه دیده و سینی شمع بر روی آن قرار داده است و شخص دارای نذر، دانه‌ای خرما در ظرف می گذارد و شمعی روشن می‌کند و بسته‌ای برنج برمی‌دارد.

این مراسم در بیرجند هم برگزار می‌شود اما با این تفاوت که در بیرجند به جای چهل منبر، هفت منبر می‌روند.

این رسم در شهرستان بیرجند در غروب تاسوعا برگزار می‌شود. که عزاداران و سوگواران به مساجد،‌تکیه‌ها و هیئت‌های مذهبی محله خود می‌روند. اما بیشتر در هسته مرکزی و تاریخی شهر انجام می‌گیرد.

اینکه مراسم چهل منبر در شهرهای مختلف در محله‌های قدیمی برگزار می‌شود نشان دهنده توجه مردم به این رسم است. تفاوت‌هایی که هست همه جزئی است و مراسم منافاتی با هم ندارند.

پایان پیام

کد خبر : 6872 ساعت خبر : 10:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6872
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات