کتاب‌های قدیمی در نمایشگاه کتاب لرستان

کتاب‌های قدیمی در نمایشگاه کتاب لرستان

سومین روز نمایشگاه کتاب لرستان در حالی به پایان رسید که باز هم به علت حضور کم بازدیدکنندگان و خریداران کتاب، رضایت ناشران حاضر در این نمایشگاه جلب نشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با وجود گذشت سه روز از آغاز به کار نهمین نمایشگاه کتاب لرستان و با توجه به تعطیلی پنجشنبه و جمعه باز هم استقبال چندانی از از طرف شهروندان خرم‌آبادی به عمل نیامد.

آرمان‌پور از انتشارات دانشگاه تهران که برای سومین بار است در نمایشگاه کتاب لرستان شرکت می‌کند دلیل عدم استقبال را زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه عنوان می‌کند. وی ادامه می‌دهد: زمان نمایشگاه باید در نیمه دوم شهریور برگزار می‌شد تا دانش‌آموزان و دانشجویانی که در حال حاضر بیشترین خریداران کتاب در سطح اقشار جامعه هستند بتوانند قبل از شروع سال تحصیلی و با قیمت مناسب‌تر کتاب‌های خود را تهیه کنند.

جایدری نویسنده خرم آبادی هم به این نکته اشاره می‌کند و علاوه بر آن می‌افزاید: واقعیت امر این است که خرید کتاب از اولویت‌های آخر سبد خرید خانواده‌ها در کشور است.مخصوصا در شهر محرومی مانند خرم‌آباد این مشکل بیشتر خود را نشان می‌دهد. نبود تبلیغات مناسب هم دلیل دیگری‌ است. می‌توان از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغات استفاده کرد.

کتاب‌های قدیمی در نمایشگاه کتاب لرستان

نکته دیگری که هم بازدیدکننگان و هم غرفه‌داران به آن اشاره می‌کنند حضور نداشتن ناشران معتبر کشوری در این نمایشگاه است. برخی از این ناشران هم که شرکت کرده‌اند کتاب‌های پرفروش خود را به این نمایشگاه نیاورده‌اند. علت را که از آنها جویا می‌شوم اظهار می‌کنند کتاب‌های پرفروش و چاپ جدید را با قیمت پشت جلد و بدون تخفیف در کتاب فروشی‌های مرکز می‌فروشند تا اینکه در این نمایشگاه با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کنند.

رفیعی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در مورد نبود کتاب‌های چاپ جدید و پرفروش با ناراحتی می‌گوید: متاسفانه در همه نمایشگاه‌ها ناشران بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های خود را در غرفه‌های خود می‌گذارند ولی اینجا بیشتر کتاب‌ها بنجل و قدیمی هستند.

یکی از ناشران صادقانه بیان کرد که بیشتر کتاب‌هایی که در غرفه ما مشاهده می‌کنید کتاب‌های فروش نرفته قدیمی است. این مورد عجیب را شاید فقط بتوان در نمایشگاه کتاب لرستان دید.

بن‌های کتاب هم موضوعی دیگر است.۲۰ درصد تخفیف کتاب این نمایشگاه مربوط به بن کتابی‌ است که در محل نمایشگاه در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد .تقریبا همه غرفه‌دارن با این موضوع موافق هستند که می توان بن کتاب را در ادارات و نهاد‌ها به کارمندان بخش‌های خود بدهند. به این صورت کارمندان که قشر بزرگی از فعالان استان هستند تشویق می‌شوند که برای خرید به نمایشگاه کتاب بیایند.

یدالله ستوده مدیر انتشارات شاپورخواست محل برگزاری نمایشگاه را مناسب نمی‌داند و می‌گوید: بسیاری از مردم نمی‌دانند که این نمایشگاه در حال برگزاری است.چون نمایشگاه در محلی دور از فضای شهری قرار دارد. واقعیت این است که کتابخوانی در فرهنگ مردم ما در حال از بین رفتن است پس بهتر است نمایشگاه در مکانی باشد که در محل رفت و آمد مردم قرار دارد محلی مانند باغ فیض که هم کنون خالی است.

نبود وسیله رفت و برگشت به نمایشگاه نیز باعث می‌شود شهروندانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند با مشکل مواجه شوند.

سرعت پایین اینترنت نمایشگاه هم مشکل دیگری است که به ویژه برای نماینده رسانه‌ها مشکل بسیاری ایجاد کرده است.

اما نکته‌ای که در مورد این نمایشگاه می‌توان با رضایت بیان کرد برگزاری دو سال پیاپی این نمایشگاه است. همین موضوع باعث می‌شود برای صنعت نشر و فرهنگ کتابخوانی با تمام

مشکلاتی که بر سر راه آن است بارقه‌هایی از امید متصور بود.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

گرارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 5468 ساعت خبر : 9:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5468
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات