گلونی

آزادی رسانه‌ها و تاکید دولت تدبیر و امید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور رییس جمهور در مصلای حضرت امام خمینی (ره) با بیان این مطلب گفت: در طول ٢۶ ماه گذشته تلاش شده است با رویکرد جدی اقداماتی در حوزه رسانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام برسد.

جنتی این اقدامات را در ١١ بند به شرح زیر اعلام کرد:

١ـ ایجاد فضای آرام و کم‌تنش در حوزه مطبوعات و رسانه‌­‌ها:

از آنجا که دولت «تدبیر و امید» به آزادی رسانه‌ها در چارچوب قانون باور عملی دارد خود را موظف می‌­داند در حد امکان این آزادی را تأمین کند. لذا در اعمال نظارت و تذکرات، اولاً برای تفسیر مضیق قانون از سخت­گیری نابجا یا برداشت­های سلیقه­ای پرهیز می‌­کند، ثانیاً تحت‌تأثیر فضاسازی­های غوغاسالارانه برخی رسانه­‌ها که به قصد بیرون راندن رقبای خود از صحنه تلاش می‌­کنند قرار نمی‌­گیرد. ثالثاً از برخوردهای سلیقه­ای و تبعیض­آمیز اجتناب می‌­کند و تاکنون تذکرات، خود را به ساختارشکنی­های دینی یا اخلاقی و یا امنیتی محدود نموده و توقیف یک نشریه را آخرین راه‌حل می‌­داند. علت عصبانیت برخی از هتاکان هم همین برخورد برابر است زیرا دژ تسخیرناپذیر و حاشیه امنیت تبعیض‌آمیز آنان شکسته شده است.

     امروز تکلیف همکاران رسانه­ای ما با هیأت نظارت بر مطبوعات روشن است و برخلاف گذشته، شاهد وصول ابلاغیه­های فاقد مبنای قانونی و یا تذکرات سلیقه­ای نیستند.

٢ـ حمایت جدی از نشریات بخش خصوصی:

 دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌­داند لذا در طول ٢ سال گذشته از صدور مجوز روزنامه و خبرگزاری برای بخش­های دولتی، عمومی و نهاد‌ها خودداری شده است زیرا معتقدیم در حوزه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند، دولت نباید با آن رقابت نماید در همین ارتباط یارانه تمام رسانه­های متعلق به دولت و نهادهایی که از بیت­المال استفاده می‌­کنند، قطع شده و کمک­های دولتی صرفاً به رسانه­های بخش خصوصی صورت می‌­گیرد.

 برگزاری این نمایشگاه خود جلوه­ای از این تفکر است. دولت به جای تصمیم­گیری یک‌جانبه نمایندگان صنوف را به مشورت می‌­طلبد و در اجرا نیز از پشتیبانی­های آنان برخوردار است. استقبال از تأسیس و توسعه فعالیت تشکل­‌ها و کمک به بالندگی، مسئولیت­پذیری و شفافیت آنان در همین راستا تعریف می‌­شود.

٣ـ تسریع در رسیدگی به تقاضا‌ها:

همکاران رسانه­ای به خاطر دارند که قبلاً تقاضاهای انتشار نشریه،‌گاه تا ۵ سال در نوبت می‌ماند امروز این زمان به حداکثر ۵ ماه کاهش یافته است. برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که طبق قانون مطبوعات این دوره را به ٣ ماه برساند.

۴ـ تسهیل صدور مجوز:

 از ابتدای استقرار دولت یازدهم تاکنون ٣٧۵٧ مجوز برای نشریات و پایگاه­های خبری صادر شده است که این رقم به‌تنهایی ۴٠ درصد کل مجوزهای صادره پس از انقلاب اسلامی است. ما عمیقاً باور داریم که باید به توسعه فعالیت­های رسانه­ای، البته با نظارت­های قانونی و هوشمند کمک کنیم و ضمن توجه به آمایش سرزمینی، با اجرای دقیق ماده ١۶ قانون پروانه نشریات غیرفعال لغو شود.

۵ـ اصلاح و روزآمد ساختن مقررات:

 مقررات حوزه رسانه با توجه به سیاست­های کلی نظام و رویکردهای عمومی دولت و بویژه اقتضائات روز نیازمند بازنگری است. تدوین قانون رسانه­های همگانی و اصلاح آیین­نامه­ قانون مطبوعات به‌منظور طی مسیرهای قانونی آن، اصلاح و تدوین آیین­نامه­‌ها یا دستورالعمل­هایی نظیر یارانه مطبوعات، آگهی­های دولتی، صدور کارت حرفه­ای روزنامه‌نگاری و ایجاد دفا‌تر نمایندگی روزنامه­‌ها و خبرگزاری­‌ها، از آن جمله­اند. قابل ذکر است که همه این اصلاحات با کمک خود اهالی رسانه صورت می‌­گیرد تا به اتقان و جامعیت و روزآمدی آن کمک کند. اعلام عمومی این دستورالعمل­‌ها اولاً به شناخت ذی‌نفعان مشترک از حقوق خود کمک­ خواهد کرد و ثانیاً به پاسخگویی و پرهیز از تبعیض و رفتارهای سلیقه­ای کارکنان می‌­انجامد.

۶ـ شفافیت:

 از آنجا که ریاست کمیسیون و دبیرخانه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برعهده این وزارت قرار دارد منطقاً باید در اجرای این قانون، پیشرو باشد. انتشار مداوم میزان پرداخت یارانه­‌ها و تسهیلات، به‌روزرسانی اطلاعات، علنی‌سازی دستورالعمل‌ها و انتشار فوری مصوبات شوراهای ذیربط از جمله اقدامات انجام شده است.

راه اساسی مبارزه با فساد، افشاگری خیابانی و هتک آبرو در حیثیت دیگران نیست بلکه با شفافیت عملکرد می‌­توان زمینه­‌های فساد را از بین برد و در سایه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات درجه پاسخگویی مسئولان بالا می‌­رود و نمی‌­توانند تصمیمات غیر قابل دفاع بگیرند.

٧ـ دولت الکترونیک:

 تحقق دولت الکترونیک علاوه‌بر تسریع و تسهیل و شفافیت، تکریم واقعی ارباب رجوع است.   در حال حاضر فرآیندهای هرگونه درخواست مجوز مطبوعاتی، تغییر وضعیت و اعلام وصول، بر بستر الکترونیک صورت می‌­گیرد و سایر فعالیت­‌ها نیز تا پایان سال به این حلقه می‌­پیوندند.

سامانه جامع رسانه­های کشور که قابل مشاهده برای همه پژوهشگران، متقاضیان فعالیت مطبوعاتی، دست­اندرکاران و عامه مردم است برای نخستین بار این امکان را به وجود آورده است که همواره آخرین اطلاعات وضعیت رسانه­ای را در اختیار برنامه­ریزان کلان کشور و عامه مردم  قرار دهد.

٨ـ توجه به رسالت مطبوعات:

دولت نسبت به موضوعات مهم و یا مسایلی که خلاء یا کمبود آن‌ها احساس می‌­شود مسوول است و نمی‌­تواند بی­تفاوت باشد. موضوعاتی از جمله معارف دینی، فرهنگ ایثار، سبک زندگی، گسترش زبان و ادبیات فارسی، تبیین اقتصاد مقاومتی، ترویج علم و دانش‌افزایی عامه مردم و کمک، همگرایی اقوام و مذاهب به‌ویژه در نقاط مرزی ازجمله مواردی است که جزیی از رسالت رسانه‌ها به‌شمار می‌آید و در بسته‌های حمایتی مورد توجه ویژه قرار دارد.

٩- طرح رتبه‌بندی:

خوشبختانه با همت مدیران رسانه‌ها در سه گروه روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، طرح‌های رتبه‌بندی جداگانه تدوین شده است تا در سایه آن، رقابت حرفه‌ای به‌منظور تعیین وزن و جایگاه هر رسانه مشخص شود و افق تازه‌ای برای ارتقاء، فراروی آنان قرار گیرد. این حرکت، اقدام شایسته‌ای است که لازم می‌دانم از اهتمام دست‌اندرکاران و همکاری رسانه‌ها قدردانی نمایم.

١٠- توجه به نیازهای مادی و معنوی روزنامه‌نگاران:

 خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ازجمله مظلوم‌ترین قشرهای جامعه‌اند؛ و علیرغم درجه بالای نقش‌آفرینی و مسوولیت آنان، هنوز سازوکارهایی برای ایفای حقوق معنوی و حرفه‌ای آنان وجود ندارد که امید می‌رود با تأسیس سازمان نظام رسانه‌ای و همت دولت خدمتگزار این نیاز‌ها مرتفع شود.

هم‌اینک بخش قابل توجه خبرنگارانی که به صورت تمام‌وقت، کار حرفه‌ای می‌کنند به شیوه‌ای مناسب بیمه شده‌اند و امنیت شغلی و ثبات حرفه‌ای آنان تأمین شده است.

١١- کمک به توانمندسازی رسانه‌ها:

 ترویج بنگاه‌ها و مؤسسات مطبوعاتی و در نظر گرفتن مشوق‌های مادی و معنوی با این نگاه صورت می‌گیرد که با تجمیع فعالیت‌ها اولاً هزینه‌ها کاهش یابد و ثانیاً موجب بهره‌وری و اثربخشی بیشتر گردد و نهایتاً شیوه‌های علمی جایگزین روش‌های حسی، غیرعلمی و مبتنی بر حدس و خطا می‌شود.

«طرح اشتراک نیم‌ب‌ها» با هدف ترویج فرهنگ روزنامه‌خوانی، ایجاد تقاضا در نظام توزیع مطبوعات، کمک به اقتصاد نشریات و اعطاء یارانه فرهنگی به خانوار‌ها است، این طرح اگرچه نوپاست ولی تاکنون بالغ بر ٢٠٠ نشریه به آن پیوسته‌اند و جمع مشترکان آن‌ها به ١۵٠ هزار نفر رسیده است.

     در پایان لازم می‌دانم مجدداً از حضور ریاست محترم جمهوری و اصحاب رسانه و همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده مزید توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت دارم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل