گلونی

دولت باید از ظرفیت قوم لر استفاده کند

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

روزنامه امروز را می‌خواهم با خبری از قومیت‌ها آغاز کنم. طی خبری از فارس، شجاع دریکوند، مشاور استاندار لرستان در امور اقوام شامگاه سه‌شنبه در همایش هم‌اندیشی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و برخی مسائل فرهنگی که با حضور بزرگان و سران طوایف شهرستان دورود برگزار شد، ضمن تقدیر از ابتکار برگزاری چنین مراسمی اظهار داشت: برگزاری چنین همایشی در سطح استان لرستان برای اولین‌بار است که صورت می‌گیرد و برگزاری چنین مراسمی می‌تواند برای سایر شهرستان‌ها یک پیام و الگو باشد. وی با بیان اینکه اقوام و طوایف کشور باید در متن قرار گیرند، گفت: قومیت‌ها به اندازه‌ای که می‌توانند مقدر و مورد احترام باشند به همان اندازه می‌توانند با برنامه‌ریزی دشمنان با ایجاد تفرقه بین این قومیت‌ها ایجاد مشکل کرد. همان‌گونه که احزاب دارای شناسنامه هستند، قومیت‌ها نیز دارای شناسنامه هستند. در سفر هیئت دولت به لرستان در نامه‌ای که برای ریاست جمهور دادم، خواستار بکارگیری افرادی از قوم لر به عنوان وزیر شدیم.قوم لر دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید دولت از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

امروز مهر نوشت مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به انقراض برخی گونه‌های جانوری در استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ گونه جانوری لرستان در معرض خطر انقراض قرار دارند. وی با بیان ایکه استان لرستان دارای ۳۶۰ گونه جانوری است عنوان کرد: از این تعداد ۵۰ گونه در معرض خطر انقراض هستند. در این راستا مرکز قرنطینه و نگهداری حیوانات وحشی را در استان راه اندازی کرده‌ایم. این مرکز در مساحتی بالغ بر دو هکتار در این منطقه ایجاد شده است. وی با تاکید بر اینکه امیدواریم با تخصیص اعتبارات بیشتر بتوانیم مراکز درمانی گونه‌های جانوری لرستان را تجهیز کنیم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون بیش از ۹۵ گونه جانوری کمیاب لرستان بعد از تیمار و درمان در دامن طبیعت رها سازی شده‌اند.

سرپرست فرماندهی انتظامی کوهدشت امروز از کشف یک و نیم تن زغال چوب در این شهرستان خبر داد. با این همه تلاش جهت حفظ محیط زیست و کمک به درختان متاسفانه هنوز هم از این خبرها می‌شنویم و می‌خوانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد امروز خواستار اعتبار برای مرمت مسجد جامع بروجرد شد. حجت‌الله یارمحمدی، با بیان اینکه بنای مسجد جامع بروجرد پروژه ملی محسوب شده که به صورت مجزا از اعتبارات ملی کار مرمت آن انجام می‌شود، اظهار داشت: مسجد جامع به عنوان قدیمی‌ترین مسجد غرب کشور از اعتباری ویژه برای مرمت و بازسازی برخوردار است این بنا از نظر تاریخی پژوهشی به عنوان اعتبار بروجرد و دایره المعارف معماری اسلامی این شهر محسوب می‌شود. وی بیان کرد: این مسجد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که نگاه سازمان میراث فرهنگی به آن نگاهی ویژه است بر این اساس اقدامات مرمتی و نگهداری ویژه‌ای همه‌ ساله بر روی آن انجام می‌شود و در این راستا اعتبارات ملی در نظر گرفته‌شده به صورت ۱۰۰ در صدی تخصیص می‌یابد.

اما برویم سراغ خبرهای آب و هوایی تسنیم از لرستان. مدیر کل بحران لرستان امروز از ورود سامانه بارشی جدید در هفته آینده به استان لرستان شد. وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی سامانه اخیر در شول‌آباد با ۶۰ میلی‌متر و سپیددشت با ۵۸ میلی‌متر بوده است، افزود: میزان بارندگی در شهرستان ازنا ۲۵ میلی‌متر، رومشکان ۲۴ میلی‌متر، سیلاخور ۲۴ میلی‌متر، الیگودرز ۱۹ میلی‌متر و در شهرستان بروجرد ۱۸ میلی‌متر بوده است. سامانه بارشی بعدی روز دوشنبه آینده وارد استان لرستان می‌شود.
در همین باره امروز فرماندار پلدختر میزان خسارت سیلاب به شهرستان پلدختر را ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد. وی بیان کرد: برآورد همه دستگاه‌های شهرستان پلدختر از خسارت سیلاب هشت میلیارد و ۲۷۳ میلیارد تومان بود که پس از جمع‌بندی همه دستگاه‌ها از میزان خسارت، این میزان به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید. در پی وقوع سیلاب در استان لرستان یک خانواده سه‌ نفره در شهرستان کوهدشت جان خود را از دست دادند و حدود ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنایی و ۶۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان لرستان وارد شد.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

خروج از نسخه موبایل