پلمپ چاه‌های غیرمجاز خرم‌آباد

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

روزنامه را با خبر پلمپ چاه‌های غیرمجاز خرم‌آباد آغاز می‌کنیم. تسنیم نوشت فرماندار خرم‌آباد دستور پلمپ این چاه‌ها را صادر کرده است. حبیب‌الله خجسته‌پور، ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان خرم‌آباد که در فرمانداری خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: بهره‌برداری بیش از ظرفیت از منابع زیرزمینی، برداشت بیش‌ازاندازه از چاه‌های مجاز و غیرمجاز از آب‌های سطحی، الگوی کشت نامناسب، کشت انواع کشت‌های آب‌دوست، استفاده از لوله‌کشی‌های فرسوده، کمبود اعتبار و فقر فرهنگی مصرف‌کنندگان آب ازجمله دلایل بحران‌ آب است. پر کردن همه چاه‌های غیرمجاز سطح شهرستان بدون اغماض و چشم‌پوشی باید انجام شود و چاه‌های صنعتی که در امر کشاورزی تغییر کاربری داده‌اند با دستور قضایی به‌طور حتم پلمپ شود.

در ارتباط با کشاورزی تسنیم خبر دیگری هم از مدیر جهاد کشاورزی لرستان داشت. وی گفت: کشاورزان مهاجر در استان ما کم‌کم حضور پیدا کردند و به جایی رسید که درسال گذشته در زمینهٔ غارت منابع آبی و نابودی درآمد کشاورزان فاجعه به بار آورد. ممنوعیت اجاره زمین کشاورزی به کشاورزان مهاجر می‌تواند تأثیرگذار باشد بنا شده ۵۰ درصد از سطح زیر کشت شهرستان، کشت‌های استراتژی مانند گندم و جو باشد و ۵۰ درصد نیز سهمیه مشخص کنیم تا نیاز هندوانه، برنج و سیب‌زمینی موردنیاز استان را تهیه کنند. منابع آبی ما در حال از بین رفتن است و اگر از ورود کشاورزان مهاجر جلوگیری نکنیم دچار مشکل می‌شویم، پس بهتر است به افرادی که زمین‌های کشاورزی را به مهاجران اجاره می‌دهند تذکر دهیم تا در زمان مشاهده آن فقط برخورد شود.

فارس نوشت ظهر امروز با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان و جمعی دیگر از مسئولین استانی همایش بزرگداشت روز صادرات لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

محمد اصلانی،‌ معاون امور عمرانی استانداری لرستان طی خبری از مهر در همایش روز ملی صادرات اظهار داشت: صادرات به معنی ارتباط با بازارهای خارجی، بررسی نیازمندی‌ها و تامین فرآورده‌هایی به منظور ارسال کالا و خدمات مورد نیاز کشورهای هدف است. وی از ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات و کالاهای لرستان در شهر اربیل عراق خبر داد و گفت: با ارتباطی که بین لرستان و اربیل ایجاد شده بنا شد یک نمایشگاه دائمی از محصولات استان در این شهر ایجاد شود که این کار می‌تواند بستر لازم برای داد و ستد بین این دو منطقه را فراهم کند. اصلانی بر ضرورت مشارکت صادرکنندگان با همدیگر تاکید کرد و گفت: وجود پارک علم و فناوری استان، اتاق بازرگانی، شرکت‌های دانش بنیان و … ظرفیت‌های بزرگی برای حمایت از صادرکنندگان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه میزان افزایش صادرات به لحاظ ارزی طی شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد بوده است اضافه کرد: در زمینه صادرات کالا از طریق گمرک لرستان و با تامین زیرساخت‌های گمرکی استان نسبت به سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی مواجه بودیم. وی از صادرات کالاهای این استان به ۲۴ کشور جهان خبر داد. بیشترین صادرات لرستان به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.

برای آخر روزنامه یک خبر خیلی خوب دارم. فارس امروز خبری از رادیو «شهرآوا» داشت. مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد از راه‌اندازی رادیو «شهرآوا» به صورت آف‌لاین برای ارتباط بیشتر با شهروندان خرم‌آبادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وی با بیان اینکه شهرآوا با هدف تقویت مولفه‌های کلیدی سرمایه اجتماعی از طریق هدف‌گذاری بر مبنای ارتباط، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی دو سویه و اثربخش به صورت صحیح، سریع و جذاب در این مسیر طلایی گام نهاده است، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های شهردار خرم‌آباد و اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین با بهره‌گیری از توان هنرمندان و هنرآفرینان هم استانی دغدغه‌ای برای ایده‌پردازی و اجرای برنامه‌های فرهنگی نخواهیم داشت و خوشبین هستیم که رادیو شهرآوا نیز بزودی مقبولیت خود را در بین مخاطبان پیدا خواهد کرد تا جایی که این امکان وجود دارد که فاز تلویزیونی این برنامه به نام «شهرسیما» نیز با همکاری صدا و سیمای مرکز لرستان و شهرداری خرم‌آباد ساخته و اکران شود و حتی یک استودیو اختصاصی برای این برنامه راه‌اندازی شود.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 7152 ساعت خبر : 8:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7152
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات