گلونی

کارگاه نمایشنامه‌نویسی در خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی کارگاه نمایشنامه‌نویسی «از ایده تا متن» زیر نظر دانش دولتشاهی و عاطفه کوشکی از فردا به مدت یک هفته در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

این کارگاه که به صورت رایگان می‌باشد در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد (پلاتو شیدا) برگزار خواهد شد.

دانش دولتشاهی در اینباره به خبرنگار گلونی گفت:

«همانطور که از نام کارگاه پیداست قرار است در این کارگاه به تولید متن برسیم نه آموزش نمایشنامه‌نویسی. قرار است دو روز اول جلسه آموزش سریع یک سری از مباحث کلیدی نمایشنامه‌نویسی را داشته باشیم و در جلسات بعدی کار گروهی است. من و عاطفه کوشکی نقش هدایتگر را به عهده داریم و هدایت این متن که قرار است نوشته شود به عهده ماست.اول ایده‌های بچه‌ها مطرح می‌شود، ایده‌ها را بررسی  و یک ایده خاص را انتخاب می‌کنیم. ایده به طرح تبدیل می‌شود و بعد از مشخص شدن شخصیت‌ها و صحنه می‌رویم سراغ دیالوگ‌نویسی. از بین بچه‌ها چند نفر دیالوگ‌نویس می‌شوند. من و خانم کوشکی باید متن را بازخوانی کنیم و اصلاحاتی اگر لازم است انجام دهیم. عناصر غیرکاربردی را حذف کنیم. هدفمان این است که در نهایت حداقل یک نمایشنامه در پایان دوره داشته باشیم. البته شاید توانستیم و دو نمایشنامه نوشتیم. ببینید نمایشنامه‌نویسی یک هنر خام است. زمانی پخته می‌شود که برود روی صحنه. ولی ما در این کارگاه می‌خواهیم قسمت مکتوب کار را آماده کنیم. در این کارگاه تمرین‌هایی خواهیم داشت برای زودنویسی. ما ایرانی‌ها وقتی می‌خواهیم یک نمایشنامه بنویسیم خیلی تعلل می‌کنیم. عامیانه بگویم لفتش می‌دهیم. ممکن است مدت زمان زیادی یک ایده در سر داشته باشیم ولی ننویسیم نمایشنامه یا داستان را. ما به دنبال انتقال این مفهوم هستیم که یک هفته‌ای هم می‌شود نمایشنامه نوشت. من نمایشنامه «مرداب» را که در جشنواره تاتر فصل نو برگزیده شد یک شبه نوشتم. نمایشنامه «جیغ سرخ» را هم همینطور.

همه هدف ما در این کارگاه این است که به دوستانی که شرکت می‌کنند بیاموزیم اگر ایده مدت زمان طولانی در ذهن بماند و نوشته نشود حس سرخوردگی به سراغ انسان می‌آید و هرگز در آن موضوع موفق نخواهد شد. برای نوشتن نیاز به زمان طولانی نیست و امروزه نمایشنامه‌های کوتاه بسیار بیشتر مورد استقبال است.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل