روایت عکاس لهستانی از عاشورای خرم‌آباد

روایت عکاس لهستانی از عاشورای خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی مراسم تاسوعا و عاشورا حسینی از دیرباز برای خبرنگاران و هنرمندان خارجی قابل تامل بوده است. به طوری که هر ساله شاهد حضور خبرنگاران و هنرمندان بسیاری در ایران هستیم که هریک از زاویه دید خودشان عزاداری محرم را روایت می‌کنند. عزاداری محرم در نقاط مختلف ایران به شیوه‌های گوناگون برگزار می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا این مسافران خارجی، برای ثبت این لحظه‌ها به نقاط مختلفی سفر کنند.

روایت عکاس لهستانی از عاشورای خرم‌آباد

استان لرستان و شهر خرم‌آباد هر سال میزبان خبرنگاران و هنرمندان خارجی بسیاری است که همراه با مردم در مراسم شرکت می‌کنند. سفرنامه‌های این مسافران همواره حاوی نکات قابل تاملی است که شاید مرور آن‌ها به هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری حسینی کمک کند.

ماسیاچ داتزیک – Maciej Dudzik – عکاس لهستانی که سال گذشته به خرم‌آباد سفر کرده بود، از مراسم روز عاشورا در خرم‌آباد عکس‌های بسیار خوبی تهیه کرده است. این عکس‌ها را ببینید:

خُرَّم‌آباد (به لری: خورمووه) بزرگترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستاناست. جمعیت خرم‌آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، ۳۷۳٬۴۱۶ نفر بوده‌است. شهر در ارتفاع ۱۱۴۷٬۸ متری از سطح دریا و در میان دره‌های زاگرس قرار دارد. فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. آزادراه شماره پنج ایران از این شهر عبور می‌کند.

در محل کنونی خرم‌آباد از دوره ایلامیان شهری با نام خایدالو وجود داشته و شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن و در حدود محل کنونی شهر ساخته شده‌است. آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست از آثار به جای مانده دوره ساسانیان نماد شهر است. خرم‌آباد همچنین یکی از پایتخت‌هایهزاراسپیان و آل حسنویه بوده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 6967 ساعت خبر : 8:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6967
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مراسم سنتی ما لرستانیها بدون تردید باشکوه ترین و متفاوت ترین ایین در روز عاشوراست.خرم اباد علاوه بر جاذبه های گوناگون تاریخی و تفریحی-می تواند به خاطر ایین گل از نظر گردشگری مذهبی هم مطرح شود.