شایستگی در صیانت از خر

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: امسال هم حملات بی‌رحمانه و ناجوانمردانه‌ای علیه رسم اصیل مردم خرم‌آباد شد. امسال هم برخی تا توانستند به آیین گِل یا خَرَ تاختند. بروید زیر عکس جعفر پناهی در اینستاگرام، زیر عکس احسان رافتی در اینستاگرام، زیر عکس‌های صفحه‌های لرستانی‌ها و حتی عکس‌های صفحه خودم و کامنت‌ها را بخوانید و ببینید برخی چگونه باورهای مذهبی مردم را به سخره می‌گیرند و آنها را قضاوت می‌کنند. این جریان، یعنی جریان تاختن به آیین گل از سال گذشته به‌طور گسترده آغاز شد، یعنی همان‌ طور که خرم‌آبادی‌ها از اینترنت برای ترویج این آیین بهره گرفتند، برخی هم به مقابله و به تمسخرکردن آن پرداختند. آیین گِل البته در سال‌های گذشته در تلویزیون و در خبرگزاری‌ها تبلیغ و ترویج می‌شد، اما آنجا فرصت تعامل وجود نداشت. حالا در شبکه‌های مجازی فرصت تعامل است، اما این تعامل گاهی به توهین منجر می‌شود. همان پارسال در یادداشتی که در پایگاه خبری «یافته» و به لری نوشتم و تذکر دادم باید در این فضای تعاملی از عقیده و آیین‌مان دفاع کنیم و برای این کار نیاز به همکاری داریم. امسال اما در گلونی و دوستان در دیگر رسانه‌ها تمام سعی خود را کردند که جلوی توهین‌ها بایستند و آیین گل را تبیین کنند.

سعی کردیم که با منتقدان خَرَ حرف بزنیم و با آن‌ها گفت‌وگو کنیم. من طی شب‌ها و روزهای گذشته در بسیاری از بحث‌ها شرکت کردم و سعی کردم به نمایندگی از مردم خرم‌آباد آیین گِل را برای مخاطبانی که منتقد آن بودند و فقط از طریق یکی، دو عکس این آیین را شناخته بودند، آیین گل را شرح بدهم و از زیبایی‌هایش بگویم. کار همه فعالان رسانه‌ای خرم‌آباد در چند روز گذشته همین بوده است. یعنی اگر بررسی کنید، می‌بینید که یک گروه تقریبا ۱۰ نفره همه جا بوده‌ایم و پاسخ داده‌ایم. مانند اعضای انجمن بلوط‌بان و برخی از فعالان مجازی همچون محسن یاراحمدی و دیگران.

به گمان من رسانه‌های مستقل و غیردولتی و کاربران و فعالان فضای مجازی به‌شایستگی در این چند روز آیین گِل و تاسوعا و عاشورای خرم‌آباد را نمایندگی کردند و با صبر و حوصله و با متانت و عقلانیت پاسخ منتقدان را داده‌اند؛ منتقدانی که گاه پا را از حد فراتر نهاده و به باورهای مذهبی مردم اسائه ادب کردند. گمان من بر این است که ما در حد توان‌مان کار خودمان را کرده‌ایم. ای کاش می‌شد از رسانه‌ها، نهادها و ارگان‌هایی که کار فرهنگی و عقیدتی می‌کنند، درخواست کرد که گزارشی از فعالیت‌های خود در رابطه با صیانت از آیین‌های عاشورایی مردم خرم‌آباد ارائه کنند. ای کاش امسال دیگرانی هم همراه ما بودند. ای کاش… ای کاش‌ها زیاد است. بگذارید تشکر کنم از همه دوستانی که در این چند روز در راه شناساندن آیین‌های محرمی مردم خرم‌آباد تلاش کردند. از همه شما ممنونم.

پایان پیام

کد خبر : 7158 ساعت خبر : 8:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7158
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این پیگیری دغدغه مندانه و فعالیت دلسوزانه شما جای بسیار سپاس و ستایش دارد.
به نوبه خودم از تلاش های حضرتعالی برای پاسبانی از این سنت زیبا و عرفانی دیارمان تشکر می کنم