عکاسان از عاشوراى خرم‌آباد گفتند

عکاسان از عاشوراى خرم‌آباد گفتند

به گزارش پایگاه خبری گلونی امسال هم به رسم سال‌های گذشته، عزاداری عاشورای خرم‌آباد مهمانانی از جامعه عکاسان و خبرنگاران داشت که از راه دور خودشان را به این مراسم رسانده بودند. خبرنگار گلونی با برخی از این عکاسان و خبرنگاران آزاد گفت‌وگو کرده است که در زیر می‌خوانید:

کریم منزوی عکاس شهرکردی یکی از عکاسانی بود که از ساعات اولیه صبح در مراسم عاشورای خرم‌آباد حضور داشت. او در مورد علت انتخاب خرم‌آباد برای عکاسی اینطور گفت: به نظر من  مراسم آیین گِل و  همچنین مراسم چهل منبر در خرم‌آباد بسیار منحصر به فرد است. درشهرستان‌های دیگر هم ممکن است از اینگونه مراسم  وجود داشته باشد اما اینکه نهادینه شده باشد مهم است. در خرم‌آباد همه اقشار مردم از هر تیپی، پیر و جوان در مراسم شرکت می‌کنند و این باعث شده تا شکل نهادینه پیداکند.

عکاسان از عاشوراى خرم‌آباد گفتند

نیروی انتظامی را دیدم که در بین دسته‌ها و میان مردم بود و شنیدم که استاندار با معاونینش هم در این مراسم شرکت کرده‌اند. وقتی که مردم، مسئولین را در کنار خودشان ببینند مراسم برای آنها خود به خود معنای دیگری می‌گیرد. اول اینکه همه با جان و دل شرکت می‌کنند و  هیچوقت درگیری در این مراسم پیش نمی‌آید. این‌ها نکاتی بود که من دیدم.  من قبلاً خرم‌آباد آمده‌ام ولی برای مراسم تاسوعا و عاشورا اولین بار است که می‌آیم.

photo_2015-10-24_18-39-16

عکاس شهرکردیاینطور ادامه داد: یک نکته‌ای که خرم‌آباد را از شهرهای دیگر متفاوت می‌کند این است که عکاسی در خرم‌آباد فوق‌العاده راحت است. علاوه بر اینکه کسی برای عکاسی به ما سخت نمی‌گرفت، مردم هم خیلی خوب همکاری می‌کردند. مثلاً برای مننردبان می‌گذاشتند وکسی نمی‌گفت چرا عکس گرفتی. حتی بعضی‌ها یک مدل را برای عکاسی چند بار تکرار می‌کردند.

نیلوفر شریفی از تهران به خرم آباد آمده است و معتقد است مراسم عزاداری در خرم‌آباد خیلی آیینی برگزار می‌شود.

خانم محب که از سنندج برای عکاسی آمده، اینطور می‌گوید که: عاشق عزاداری خرم‌آباد است و قصد دارد سال‌های بعد هم در این مراسم شرکت کند.

خانم مختاری خبرنگار روزنامه همشهری تهران است و در مورد عزاداری روز عاشورا در خرم‌آباد معتقد است که: مردم با هم همبستگی خوبی دارند و همین موضوع مراسم خرم‌آباد را دیدنی کرده است.

آقای عابدینی گردشگر مذهبی است که خود را از شیراز برای مراسم عزاداری خرم‌آباد رسانده است. او اینطور می‌گوید که: مراسم شهر خرم‌آباد بسیار سنتی و قدیمی برگزار می‌شود.

سارا حسنوند مشغول عکاسی برای انجمن سینمای جوان خرم‌آباد است. وکمی آن طرف تر الهام داوودی با دقت مراسم را تماشا می‌کند و برای دانشگاه لرستان عکس می‌گیرد.

یکی دیگر از افراد خانم طاهری است که از اصفهان آمده است اما اصالت خرم‌آبادی دارد و در مورد این روز اینطور می‌گوید: نشود بر سرِ آتش میسرم که نجوشم…

از ملایر هم مهمان داشتیم. خانم ترابی به همراه دوستش خودشان را به خرم‌آباد رسانده‌اند  و معتقدند مدیریت مراسم عزاداری و برنامه ریزی‌شان بسیار خوب بود.

آقای فردین علی‌بازی هم که از شهرکرد به خرم‌آباد سفر کرده است، عزاداری خرم‌آباد را عالی می‌خواند. علی‌بازی همچنین در جشنواره محرم سال ۹۳ برگزیده شده است.


خبرنگاران و عکاسان بسیاری امسال در مراسم عزاداری خرم‌آباد حضور داشتند که هریک به طریقی عظمت و شکوه این روز را ثبت و ضبط خواهند کرد:

مهدی قربانی از خبرگزاری ایرنا، رضا رجایی و مهرداد مرادی عکاسان آزاد از کرمانشاه، علیرضا میرمحمدی، آذین جلالی، کامران پیشواییان، نوشین کرم‌پور و ناهید کرم‌پور عکاسان آزاد از تهران، حسین نیسی‌پور و حسن فریساد عکاسان آزاد از اهواز، رضا هویزاوی روزنامه همشهری تهران، بیات آزادبخت از خبرگزاری ایسنا و همت‌خواهی سردبیر عکس خبرگزاری ایسنا از دیگر عکاسان و خبرنگارانی بودند که امروز در خرم‌آباد حضور داشتند.

عکاسان از عاشوراى خرم‌آباد گفتند

احمد تاجی عکاس شهرکردی که پیش از این هم به خرم‌آباد سفر کرده بود از علت حضورش در مراسم عاشورای خرم‌آباد اینطور گفت: من دو سال پیش به خرم‌آباد آمده بودم و فکر نمی‌کردم به این شکل پرهیجان و پر جنب‌وجوش باشد.  امسال وسوسه شدم و آمدم و اتفاقاً امروز خیلی خوب کار کردیم. دو سال پیش با یک گروه آمدیم و امسال با یکی از دوستانم، آقای منزوی که ایشان هم عکاس هستند آمدیم. یکی از عکس‌هایی که دو سال پیش گرفتم، در آمریکا جایزه گرفت و  خبرش را هم گلونی کار کرد. امسال هم مراسم خیلی خوب بود. من به اکثر استان‌ها برای عکاسی رفته‌ام و هیچ جایی را به خوبی خرم‌آباد ندیدم. مردم خیلی همکاری خوبی دارند با عکاس‌ها. من دوست دارم سال آینده همبیایم. خیلی جای کار دارد اینجا و اتفاقاً امسال هم خیلی عکاس آمده بود. مراسم هم که فوق‌العاده بود. این شور و حالی که در خرم‌آباد وجود دارد دیدنی است.

عکس‌ها از ولی الله میراسماعیلی است.

پایان پیام

کد خبر : 7060 ساعت خبر : 7:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=7060
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات