کونوس تازه رسید

روزنامه رویدادهای استان گیلان را هر روز در گلونی بخوانید:

سلامت: ازگیل یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین‌های ب، ث، قند، منیزیم، منگنز، روی، آهن، اسید سیتریک و پتاسیم است که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب است. ازگیل درختچه‌ای است از تیره گل‌سرخیان، خاردار و به حالت وحشی در جنگل‌های اروپای مرکزی، نواحی معتدل آسیا، تمام جنگل‌های شمال ایران، همه ارتفاعات سواحل دریا و در دامنه‌های البرز به صورت خودرو می‌روید. اصلی‌ترین کاربرد آن برای برطرف کردن مشکلات کلیوی است. زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم‌زدایی می‌کند. مصرف مداوم ازگیل، دفع ادرار را تسهیل می‌نماید و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل نیز می‌توان استفاده کرد. ازگیل برای افراد دیابتی، درمان التهاب‌های روده‌ای، مشکلات گوارشی، اختلال دفع،  تقویت اعصاب، معالجه ورم روده، تنظیم عملکرد روده‌ها، معالجه زخم دهان و تورم مخاط گلو کاربرد دارد. واژه ازگیل یک واژه ترکی است و در گیلکی به آن «کونوس» می‌گویند. تقریبا اندازه یک گردو و دارای طبیعت سرد و خشک می‌باشد. محمدرضا ابراهیم‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فومن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هکتار از باغات میوه این شهرستان به صورت پراکنده به کشت ازگیل اختصاص دارد، گفت: «از هر هکتار ۸/۳ تن محصول ازگیل برداشت می‌شود. لذا پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری میزان ۱۱۴ تن ازگیل از باغات شهرستان فومن برداشت شود.» ازگیل در اواخر پاییز و اوایل زمستان می‌رسد.

فرهنگی: نشست تخصصی «بررسی تعزیه گیلکی» در حاشیه چهارمین روز از نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، سید وحید فخر موسوی درباره برگزاری نشست تخصصی «تعزیه گیلکی» گفت: «این نشست تخصصی در راستای بررسی چگونگی و روند احیای تعزیه گیلکی برگزار می‌شود.» فخر موسوی با بیان اینکه تعزیه در اصل ریشه در مناقب‌خوانی دارد که نخستین بار توسط آل‌بویه نخستین حکومت شیعی که در گیلان حکومت داشتند اجرا شده است، تصریح کرد: «اقداماتی صورت گرفته تا گویش گیلکی نیز همچون زبان آذری به خوانش‌های تعزیه کشور اضافه شود.» لازم به ذکر است نشست تخصصی «تعزیه گیلکی» امروز ساعت ۱۶ در یازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان برگزار شد.

سیاسی: مشاور معاون بودجه معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: «برنامه ششم توسعه کشور از هفته آینده به هیئت دولت ارائه می‌شود.» به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین آرامی ظهر امروز در همایش مفاهیم و فرآیند برنامه ششم توسعه کشور در مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایرانی در سال پایانی خود قرار دارد اظهار کرد: «برنامه ششم توسعه کشور در حال تدوین و ارائه به مجلس شورای اسلامی است.» وی ادامه داد: «آشنایی با مبانی و فرآیند تدوین سندی که در سرنوشت پنج سال آینده توسعه کشور موثر است می‌تواند به تقارن اطلاعاتی دست‌اندرکاران تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نظام مدیریت توسعه کشور کمک کند.»

اجتماعی: همایش پیشگیری از سوءرفتار با کودکان همزمان با روز جهانی در رشت برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مشاور و روان‌شناس مسایل اجتماعی ظهر امروز در همایش پیشگیری از سوء‌رفتار با کودکان در سالن شهدای ناجا در این شهر اظهار کرد: «برخی از آسیب‌هایی که امروزه در جامعه به چشم می‌خورد به دلیل اثرات سوء و تاثیرپذیری از رسانه‌ها و ابزارهای رسانه‌ای از جمله ماهواره است.» جواد عینی‌پور، سوءاستفاده جنسی از کودکان را به معنای بهره‌کشی از کودک برای ارضای فرد بزرگسال دانست و افزود: «در خانواده‌هایی که معمولا مشکلات خانوادگی دارند این آسیب‌ها دیده می‌شود.» وی با بیان اینکه سوء‌استفاده‌های جنسی معمولا به‌زور و در بعضی مواقع بر اثر اغفال و فریب ایجاد می‌شود، گفت: «والدین باید برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نظارت بیشتری بر رفتار کودکان خود داشته باشند.»

ورزشی: محل غر‌ق‌گاه «شادی سرخیل» در تالاب انزلی گلباران شد. به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، یک سال از غرق شدن شادی سرخیل، قایقران جوانی که برای مسابقات قهرمانی ایران خود را در آب‌های تالاب انزلی محک می‌زد، گذشته است. رئیس هیئت قایقرانی انزلی ظهر امروز در حاشیه گلباران غرق‌گاه شادی سرخیل، این برنامه را خودجوش خواند و گفت: «این حرکت موجب تسلی خاطر بازماندگان شادی سرخیل است.» هرمز فتحی‌نیا با بیان اینکه مراسم مذکور به دلیل نامساعد بودن هوا روی پل غازیان انجام شده است، افزود: «امکان حضور در تالاب انزلی وجود نداشت، به همین منظور مراسم با حضور خانواده مرحومه و دوستان ورزشکارش روی پل غازیان برگزار شد.»

 پایان پیام

گزارش‌گر: امیر پروَسنان

کد خبر : 8583 ساعت خبر : 11:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=8583
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات