گلونی

از ممنوع‌التصویری تا دفاع از سریال شهرزاد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان این مطلب و اشاره به برگزاری هفته پژوهش گفت: در سال ١٣٧٩ از سوی شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٢۵ آذر ماه به عنوان روز پژوهش نام‌گذاری شد و سپس از سوی وزارت علوم هفته آخر آذرماه از ٢٢ لغایت ٢٧ را به عنوان هفته پژوهش نام‌گذاری کرد.

وی افزود: هفته پژوهش با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و توجه و تمرکز بر روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فنآوری در کشور تا تمامی ذی‌نفعان زنجیره علم و فن‌آوری کشور بتوانند برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنند.

 برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبیین اقتصاد مقاومتی

در ادامه نوشآبادی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و دستور ویژه رئیس جمهوری اسلامی و تکلیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گفتمان‌سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و تعیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس کارگروه طرح توسعه اقدامات فرهنگی مبارزه با فساد در برنامه ملی شفاف‌سازی و سالم‌سازی در تحقق شایسته سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی، اهم اهداف،سیاست‌ها و برنامه‌های کلی و عملیاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم و تدوین شده است.
وی ادامه داد: براساس بندهای ٢٠،١٩و ٢١ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایفی از جمله تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی به ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده – تولید ثروت، بهرهوری کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد واعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه – شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و جلوگیری از اقدامات و فعالیت‌ها و زمینه‌های فساد زاد را بر عهده دارد.

نوش آبادی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق اهداف،سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب در راستای تأمین سیاست‌های کلی برنامه اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه دولت گفت: تشکیل کارگروه تفویض اختیار و واگذاری فعالیت‌های فرهنگی در راستای چابک‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ارائه خدمات مطلوب  فرهنگی به شهروندان، طراحی و استقرار سامانه  و نظام اطلاعرسانی درخصوص توزیع منابع، حمایت از تولید آثار رسانه‌ای و فرهنگی با هدف مقابله با رانت‌جویی، فساد، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید فیلم‌های مستند در زمینه ترویج فرهنگ و روحیه عمرکارآفرینی و سرمایه گذاری و اشتغال مولد و حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان در زمینه کارآفرین برتر از جمله برنامه‌های عملیاتی وزارت ارشاد در این زمینه است.

وی حمایت از معرفی و ترویج نشان اقتصاد مقاومتی در آثار محصولات فرهنگی و هنری و بهره گیری از ظرفیت‌های جشنواره سینمایی برای معرفی افراد دارای نشان اقتصاد مقاومتی، حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی و هنری حرفه‌ای فاخر متناسب با سبک زندگی اسلامی – ایرانی، بهرهگیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی در تولید و نشر محتوا در زمینه اقتصاد مقاومتی، حمایت از برگزاری جشنواره رسانه اقتصاد مقاومتی  و ایجاد بخش ویژه جایزه اقتصاد مقاومتی در تئاتر فجر و جشنواره هنرهای تجسمی و ساخت سمفونی مشترک با کشورهای خارجی در راستای بهرهگیری از ظرفیت‌های دیپلماسی  فرهنگی کشور را از دیگر برنامه‌های عملیاتی وزارت ارشاد در این زمینه برشمرد.

نوش‌آبادی ادامه داد: راه اندازی مرکز توسعه صادرات صنایع فرهنگی در کشور با هدف گسترش صادرات محصولات فرهنگی به خارج از کشور، ایجاد سامانه نرمافزار به‌منظور انسجام، هماهنگی وهم افزایی فعالیت‌های فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران و بهره گیری از ظرفیت استان‌های کشور در زمینه کشف استعدادهای فرهنگی و هنری و شناسایی نخبگان و اعزام آنان به خارج از کشور به مناسبت‌های مختلف به‌منظور تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از دیگر این برنامه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار می‌شود

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست از برگزاری کنگره ملی شعر عفاف و حجاب خبر داد و گفت: این کنگره به منظور ترویج فرهنگ پژوهش سبک زندگی اسلامی ایران توسط کارگروه ساماندهی مطالبات وزارت ارشاد برگزار می‌شود و در آن اشعاری که در قالب شعری متنوع کلاسیک، نو، ترانه، کودک و نوجوان، کوتاه، رباعی و دوبیتی است را در شامل می‌شود. نوشآبادی گفت: برگزیدگان این کنگره ١٧ دی ماه سال جاری در مراسمی با حضور مسوولان معرفی و تجلیل می‌شوند. این جشنواره با مشارکت فرهنگستان هنر، سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآنی

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه گفت: دهمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی از ٢۴ آذرماه جاری برگزار می‌شود. این جشنواره با پیام مراجع عظام تقلید در اصفهان آغاز و تا ٢٧ آذر ادامه خواهد داشت. مرحله کشوری آن در رشته‌های قرائت، حفظ، بخش اذان، ترتیل، تفسیر و… خواهد بود. وی افزود: مرحله کشوری ویژه خواهران نیز با حفظ کل قرآن و ٢٠ جزء از این کتاب آسمانی برگزار می‌شود.

امضای تفاهمنامه کانون‌های فرهنگی مساجد و سازمان فرهنگ و ارتباطات

معاون وزیر ارشاد در ادامه از انعقاد تفاهمنامه همکاری میان ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: این اقدام مهم برای اولین بار به منظور همکاری مشترک انتقال تجربیات کانون‌های مساجد به خارج از کشور، ایجاد، تأسیس و حمایت از فرهنگ و هنر انجام خواهد شد.

دلسوزان فرهنگ و هنر کشور مشکلات را تحمل کنند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره استعفای اعضای شورای عالی سینما گفت: افرادی که دلشان برای هنر و فرهنگ کشور می‌سوزد باید مشکلات را تحمل کرده و تلاش کنند آن را مرتفع کنند زیرا با استعفا مساله‌ای حل نمی‌شودرییس‌جمهور در رأس شورای عالی سینما قرار دارد و این نشان می‌دهد که حوزه سینما تا چه اندازه اهمیت دارد.

وی افزود: قانون‌گذار پیش بینی کرده است این شورا با ترکیب مهم برای نظارت بر مسائل سینمای کشور، حل مشکلات و تعیین سیاست‌های راهبردی این حوزه و برخورد با چالش‌های احتمالی شکل گیرد. نوش‌آبادی ادامه داد: این که برخی به دلایلی از عضویت در شوراها استعفا دهند امری طبیعی است اما باید گفت که در این کشور به اندازه‌ای نخبه و اندیشمند وجود دارد که جای آنها را پر کنند هر چند از استعفای افراد از عضویت در شوراها استقبال نمی‌کنیم. وی گفت: سینما و فیلم سازی در کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و با برگزاری جلسه‌ای با حضور شخص رییس‌جمهور دغدغه‌های جامعه هنری برطرف شود. نوش‌آبادی درباره بازسازی ساختمان تئاتر شهر گفت: بخش اعظم آن بازسازی و مشکلات فیزیکی آن رفع شده است، بعد از اتمام بخش‌های باقی مانده تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر فجر شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سالن‌های آن تالار خواهیم بود.

جشنواره فیلم فجر موفقی خواهیم داشت

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره استقبال چشمگیر هنرمندان از جشنواره فیلم امسال، گفت: حدود ٢۶١ فیلم متقاضی شرکت درجشنواره امسال هستند و به نظر کار را برای هیئت انتخاب فیلم و کارشناسان ذیربط سخت خواهند کرد. وی افزود: تاکنون ٧٧ فیلم دربخش سودای سیمرغ، ٣١ اثرفیلم نگاه نو،۶٨ اثر در بخش هنر وتجربه و ٨۵ فیلم مستند متقاضی حضور در جشنواره هستند. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ ادبی و کیفی شرایط خوبی درجشنواره فیلم فجر داریم، و امسال اکثر فیلم‌سازان و کارگردانان، تهیه کنندگان و بازیگران بزرگی حضور دارند که به این جشنواره اعتبار ویژه‌ای می‌دهد.

مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوع‌التصویری نداریم

وی درباره ممنوع‌التصویری افراد گفت: مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوع‌التصویری نداریم و مصوبات این شورا نیز زمانی لازم‌الاجراست که به تأیید مقام معظم رهبری برسد. نوش‌آبادی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد بر اساس قانون مطبوعات عمل کند و طبق این قانون اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجرا است. نوشآبادی افزود: نظر، نظر قوه قضاییه است که می‌تواند در حوزه خود این مساله (ممنوعالتصویری رییس دولت اصلاحات) را پیگیری کند، ما هم بر اساس مفاد قانون مطبوعات مسائل را پیگیری می‌کنیم و نمی‌توانیم فراتر از آن با مطبوعات رفتار کنیم.  وی گفت: مطبوعات بر اساس نص صریح قانون آزادند اما این آزادی باید مسوولانه و با قید و شرط باشد و به امنیت کشور و مبانی دینی احترام گذاشت.

هنوز پاسخ مشخصی از شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در جایی غیر مصلا دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت ارشاد درباره انتخاب مکان نمایشگاه کتاب تهران  گفت: شهردار تهران در ملاقاتی که با وزیر ارشاد داشت، وعده برگزاری نمایشگاه را در باغ کتاب داد و ما پیگیر این موضوع هستیم؛ هنوز پاسخ رسمی برای محل برگزاری نمایشگاه از سوی شهرداری به ارشاد داده نشده است. نوش‌آبادی افزود: فعلاً بنا بر این است که نمایشگاه در مصلا برگزار شود؛ مگر اینکه شهرداری در خصوص باغ کتاب جواب درست و مشخصی دهد.

مدیر دفتر موسیقی معرفی می‌شود

نوش‌آبادی درباره سپری شدن زمان سرپرستی دفتر موسیقی و معرفی مدیر جدید آن گفت: تا هفته آینده مدیر جدید دفتر موسیقی مشخص می‌شود.

تا هفته گذشته ٣٧ هزار و ۶۵٠ نفر عضو صندوق هنر شدند

وی درباره افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر گفت: تا هفته گذشته ٣٧ هزار و ۶۵٠ نفر عضو این صندوق شدند که از این تعداد ٢١ هزار ١۴٠ نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند و ١٢ هزار و ٣٠۵ نفر بیمه تکمیلی‌اند؛ البته تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۵٠ هزار نفر عضو این صندوق شوند.

نوش‌آبادی در خصوص دادگاه کتاب گفت: این موضوع مهمی است، چرا که کتاب ابزاری برای دانش و معرفت است و تعرض به کتاب به هر شکلی خلاف به شمار می‌رود.

از تشکیل دادگاه کتاب استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تشکیل دادگاه کتاب، اظهار داشت: ضرورت تأسیس دادگاه کتاب هم برای به کارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ است و هم با ناقضین حقوق مالکیت فکری در حوزه کتاب برخورد صورت گیرد. بنابراین موافقیم قوه قضاییه دادسرای مخصوص اهالی کتاب تشکیل دهد.

وی گفت: تعرض به کتاب به هر شکلی بدون رضایت صاحب اثر، محسوب می‌شود؛ کسی حق ندارد کتابی را بدون اجازه صاحب آن نشر دهد. قوه قضائیه برای برخی نهادها دادگاه خاص تشکیل داده مانند دادسرای رسانه یا دادسرای ویژه برای برخی صنوف لذا این پیشنهاد شده تا قوه قضائیه همانطور که برای برخی اصناف دادگاه ویژه دارد برای کتاب هم چنین دادگاهی را تشکیل دهد. نوش‌آبادی افزود: در سال ٩٢ هنگام بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیشنهادی بر این مبنی مطرح شد. همچنین اتحادیه ناشران درخواست تشکیل دادگاهی را داشتند که با حضور هیات منصفه، جرائم کتاب را بررسی کند. تا جایگاهی به کتاب داده شود تا در محاکم قضایی ویژه به مسائل آن پرداخته شود.

وی اظهار داشت: اخیراً هم معاون اول رئیسجمهوری این موضوع را مطرح کرده لذا با توجه به اهمیت و جایگاه اهالی قلم، موضوعات حوزه کتاب و بحث‌های حقوقی و تخلفات در دادگاه کتاب بررسی شود. تا با رعایت شئونات با متخلفان برخورد شود. معاون وزیر ارشاد ادامه داد: در مورد پیشنهاد تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه کتاب و تکثیر و توزیع غیرقانونی آثار نویسندگان در بازار از سوی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، آن را مهم ارزیابی کرد. وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که ناشران و کتابفروشان، پرچمداران سربازان فرهنگ این کشور هستند و حمایت از حقوق مادی و معنوی آنها از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

از هرگونه پیشنهادی برای اعتلای سینما و فرهنگ استقبال می‌کنیم

نوش آبادی درباره پیشنهاد کمپانی فاکس برای حضور در بازار سینمای ایران گفت: از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم، اما ما از هرگونه پیشنهادی برای اعتلای سینما و فرهنگ استقبال می‌کنیم. و در اینباره صلاحیت‌ها بررسی می‌شود و بعد از بررسی‌ها در خصوص همکاری تصمیم گیری می‌کنیم.

 واگذاری جشنواره مد و لباس به اتاق اصناف 

وی درباره واگذاری جشنواره مد و لباس به اتاق اصناف ادامه داد: سیاست دولت و زارت ارشاد واگذاری امور به بخش غیردولتی و اصناف است که امکان آن وجود داشته باشد و برای تصدی‌گری بخش‌های غیر دولتی اولویت با اصناف مرتبط با آن حوزه است. نوش‌آبادی گفت: بنابراین کارگروه مد و لباس برای برگزاری جشنواره خود از صنف و بازارهای پوشاک بهره می‌برد.

عرضه فیلم‌های خانگی به خارج از کشور تخلف است 

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعتراض برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان سریال و فیلم‌های خانگی به دلیل انتشار و نسخهبرداری برای نمایش در خارج از کشور تصریح کرد: این کار تخلف محسوب می‌شود و قابل پیگرد است زیرا حق مالکیت مادی و معنوی برای صاحب اثر محفوظ است. وی افزود: قوانین موجود دراین حوزه راهگشاست و طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان سال ١٣۴٨، هر فردی که اثر دیگری را که مورد حمایت قانون است، بدون اجازه پدید آورنده آن به نام خود و دیگری نشر کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

نوش‌آبادی گفت: هنرمندان و فیلم‌سازان در صورتی که از آثار آنها استفاده غیرقانونی شود می‌توانند از نظر حقوقی مساله را پیگیری کنند.

سریال شهرزاد توهینی به هیچ قشری نکرده است 
نوش‌آبادی با بیان اینکه در سریال شهرزاد به شخص یا قشر خاصی اهانتی صورت نگرفته گفت: شهرزاد از سریال‌های خوب و قابل دفاع است که در حوزه نمایش خانگی پس از انقلاب با سرمایهگذاری مادی و معنوی و بهترین روش‌های فیلم‌سازی و تکنیک‌ها و فنون فیلمسازی تهیه شده است. وی با بیان اینکه کارگردان این سریال مقید به مسائل دینی است اضافه کرد: ادامه این سریال نشان خواهد داد که شائبه توهین به کسی در آن وجود ندارد و مسائل و شئونات دینی و پوشش اسلامی در آن رعایت شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل