گلونی

بلوچی‌دوزی نیاز به توجه بیشتر دارد

پایگاه خبری گلونی و خبرهای استان سیستان و بلوچستان در دومین روز آذرماه:

خبر اول: زرخاتون عظیمی هنرمند شصت ساله اهل روستای گنز بخش ایرندگان از توابع شهرستان خاش است. این سوزن‌دوز بلوچ با نخ و سوزن بر چهره پارچه نقش‌های زیبا خلق می‌کند. او در زمینهٔ سوزن‌دوزی، دارنده مهر اصالت یونسکو است.
بلوچی‌دوزی یا سوزن‌دوزی اصیل بلوچ که روزگاری تنها نوع سوزن‌دوزی در کشور بوده است، از جمله هنرهای از یاد رفته ایران است که منبع درآمد خوبی برای بسیاری از خانواده‌های بلوچ به حساب می‌آمده است.
زرخاتون عظیمی از ملی شدن نمونه هنرش و شرکت در نمایشگاه‌ها می‌گوید: با شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و حضور در نمایشگاهی که در کشور پاکستان برگزار شد، لوح‌های تقدیر متعددی دریافت کردم و به عنوان هنرمند درجه یک نمونه آثارم ثبت ملی شد و مهر اصالت از سازمان یونسکو دریافت کردم.
او درباره مشکلاتش گفت: در حال حاضر حقوق آنچنانی نداریم و مشکل بیمه هم داریم. امیدوارم مسئولان به ما و هنر سوزن‌دوزی بیشتر توجه کنند.

خبر دوم: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سیستان و بلوچستان گفت: در آستانه اربعین حسینی کلوچه‌پزهای زاهدانی با کمک خیرین، اقدام به پخت کلوچه‌های محلی برای زائران حسینی کردند. امسال یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم کلوچه محلی شمال استان برای پذیرایی از زائرین اربعین امام حسین (ع) تهیه شده است. این کلوچه‌ها از مرغوب‌ترین نوع خرما بلوچستان و آرد منطقه سیستان تهیه و پخت شده که به عنوان میان وعده‌ای مغذی برای زائران تدارک دیده شده است.
ستاد بازسازی عتبات عالیات سیستان و بلوچستان جهت خدمات‌رسانی به زائرین پیاده اربعین حسینی اقدام به تعبیه ۳ ایستگاه خدمات‌رسانی در مرز مهران، نجف اشرف و کربلا کرده است.

خبر سوم: مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حوزه خدمات گردشگری در استان بیش از آنچه مد نظر است نیاز احساس می‌شود گفت: با اجرای چند شیوه درصدد هستیم تا نیاز توسعه گردشگری را در سیستان و بلوچستان تا حدود زیادی بر طرف کنیم. مقوله گردشگری به عنوان یکی از هشت اولویت عنوان شده در برنامه ششم توسعه، فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه این صنعت در دهه‌های اخیردر ایران وخصوصا در این استان فراهم می‌آورد.
مشخص نمودن مسیرهای گردشگری، شرکت در نمایشگاههای گردشگری برلین و مسکو، اجرای تورهای آشناسازی برای راهنمایان و تورلیدرهای گردشگری، انجام تور آشناسازی برای خبرنگاران و خبرگزاریهای خارجی و داخلی برخی از اقدامات معاونت گردشگری تا پایان سال ۹۴ است.

پایان پیام

گزارش‌گر: انوشه میرمجلسی

خروج از نسخه موبایل