گلونی

خرم‌آبادی‌ها ۴ هزار بذر بلوط کاشتند

باران تا ساعت هفت صبح در خرم‌آباد می‌بارید اما به محض قطع شدن باران مردم شروع به کاشت بذر بلوط کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سمن‌های محیط زیستی خرم‌آباد در نخستین تلاش سال ۹۴ برای کاشت بذر و نهال بلوط در بام خرم‌آباد، ۴ هزار بذر بلوط و ۲۵۰ نهال بلوط، گلابی‌وحشی (مَرو) و کاج در بام خرم آباد کاشتند. مظفر افشار مدیرعامل انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست زاگرس در گفت‌وگو با گلونی گفت: حدود ۳۰۰ نفر از مردم و سمن‌های دیگر همچون انجمن بلوطبان، انجمن مهندسین زاگرس، آفتاب، انجمن توسعه و تعامل خرم‌آباد، کانون همیاران طبیعت و… همراه ما بودند و موفق شدیم در نخستین اقدام در منطقه علی‌آباد بام خرم‌آباد بذر و درخت بلوط بکاریم.

خوسبختانه مردم علی‌آباد از بذرهای سال گذشته به خوبی نگهداری کرده‌اند و آنها را آب داده‌اند. بلوط در تابستان سال اول هر ۱۲ روز یک بار، در تابستان سال دوم هر ۲۰ روز یک بار و در تابستان سال سوم فقط چهار بار آب می‌خواهد و دیگر تا پایان عمر چند هزارساله‌اش نیاز به آبیاری انسان ندارند. امسال منابع طبیعی هم قول داد یک خط آب به علی‌آباد بکشد تا مردم برای آبیاری راحت‌تر باشند. افشار گفت: فقط از خرداد به بعد و در فصل بی‌بارانی زاگرس باید به نهال‌ها و بذرها آب بدهیم و تا آن موقع کاری به آنها نداریم.

محمدرضا پوریگانه عضو هیئت‌مدیره‌ انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست زاگرس به گلونی گفت: این ششمین حرکت امسال بود. ما از اول تابستان نهال و بذر کاشته‌ایم ولی حرکت مهم‌ترین حرکت شش ماه دوم بود که فصل مهم‌تری است. پیش‌بینی می‌کنیم شش فراخوان دیگر تا پایان سال داشته باشیم. امسال مشارکت دستگاه‌های اجرایی هم با ما بسیار خوب بود و به‌ویژه فرمانداری خرم‌آباد خیلی همراهی کرد.

سمن‌های خرم‌آباد تا اسفندماه هر هفته فراخوان کاشت بلوط در نواحی مختلف خرم‌آباد خواهند داشت که بام خرم‌آباد یکی از مهم‌ترین آنهاست.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل