گلونی

روش کاشت بلوط در سه ثانیه

روش کاشت بلوط در سه ثانیه

روش کاشت بلوط در سه ثانیه

روش کاشت بلوط در سه ثانیه

به گزارش پایگاه خبری گلونی باافتخار سال‌ها تجربه مطفر افشار را در اختیار زاگرس‌دوستان و دوست‌داران طبیعت قرار می‌دهد.

مظفر افشار ملقب به پدر بلوط ایران، سراسر عمر پربهای خود را صرف شناخت درختان بلوط کرده است و به طور علمی و عملی تجربه‌های نابی به دست آورده است.

این داده‌نما کاملا کاربردی است. برای احیا زاگرس جان. زاگرس عزیز. زاگرس ‌بی‌همتا. امیدواریم که با طراحی این داده‌نما کاری اندک برای ایران عزیز کرده باشیم.

این داده‌نما کاری از پایگاه خبری گلونی است و طراح آن ایمان خاکسار است.

کلیه حقوق این داده‌نما متعلق به این پایگاه خبری و جناب مظفر افشار است و هر گونه دست‌کاری در این داده‌نما و یا از بین بردن نشانه‌ها پیگرد قانونی دارد.

لطفا آن را به همین صورت به‌اشتراک بگذارید. چاپ این داده‌نما به صورت کاغذی و با شمارگان بالا نیاز به اجازه کتبی دارد.

روش کاشت بلوط در سه ثانیه

روش کاشت بلوط

جنگل‌های زاگرس

روش کاشت بلوط در زاگرس

زاگرس را برای سهولت بررسی یا مقاصد  دیگر به قسمت‌هایی مشتمل بر زاگرس شمالی، زاگرس میانی و زاگرس جنوبی تقسیم‌بندی کرده و مرزهایی را بین قسمت‌های مزبور قائل شده‌اند.

چون زاگرس پوشیده از جنگل است ما بر اساس رویشگاه گونه‌های عمده  بلوط که گونه جنگلی اصلی زاگرس است برای زاگرس دو بخش متمایز قائلیم که عبارتند از زاگرس شمالی و جنوبی.

زاگرس شمالی رویشگاه خاص q.infectoria است که البته در قسمت‌هایی از این حوزه با q.libani وq.brantii یا هر دو و یا با برخی از دیگر گونه‌های بلوط می‌آمیزد.

این بخش از زاگرس، آذربایجان غربی، کردستان و قسمت‌های معینی از کرمانشاه و لرستان را دربرمی‌گیرد.

اما زاگرس جنوبی رویشگاه خالص گونه q.brantii  است که در استان فارس تا جنوب روستای دادنجان فیروز‌آباد را در برمی‌گیرد.

علاوه بر اختلاف رویشگاهی گونه‌ها، به طور کلی می توان زاگرس شمالی را، در مجموع، مرطوب‌تر و خنکتر (سردتر) از زاگرس جنوبی دانست.

بامشهر ایران، در زاگرس قرار دارد که فریدون شهر اصفهان با ۲۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

بخش‌هایی از زاگرس در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و خوزستان واقع است و مناطق مختلف زاگرس کوه های زیر قابل ذکرند:

کوه‌های زاگرس

آذربایجان غربی: دو رشته از کوه آتشفشان آرارات یا کوه نوح از ترکیه به سوی ایران پیش می‌آید: رشته اصلی آن به ارتفاعات آذربایجان غربی می‌پیوندد و رشته دیگر در مرز ایران و ترکیه قرار دارد. کی داغ به ارتفاع ۳۵۰۰ متر، بینار داغ با ارتفاع ۳۰۰۰ متر در مرز ایران، ترکیه و عراق.

کردستان: کوه چهل چشمه در بخش سرشیو (مریوان)، کوه شاهو(بین کردستان و استان کرمانشاه )، شاه نشین با ۳۳۲۰ متر ارتفاع در حوزه بیجار.

کرمانشاه: کوه‌های دالاهو، کوه های پراو، سفید کوه.

ایلام: کبیر کوه که بلندترین قسمت آن ۳۰۰۶ متر ارتفاع دارد.

استان: کوه‌های ویلو و کمر بسته با ارتفاع ۳۲۰۰ متر در منطقه الیگودرز، کوه گرین با ارتفاع ۳۶۲۳ متر، اشترانکوه با ارتفاع ۴۰۵۰ متر، سفید کوه با ارتفاع ۲۹۳۱ متر، کوه هشتاد بهتر با ارتفاع ۲۹۹۱ متر، کبیر کوه (گور کوه) در مرز لرستان با ایلام.

اصفهان: ارتفاعات فریدن ( دالان کوه، بزمه، تمندر) با مرتفع ترین قله به نام شاهان کوه به ارتفاع ۴۰۴۰ متر.

چهار محال و بختیاری: زرد کوه، بز کوه، سبز کوه، سفید کوه.

کهگیلویه و بویراحمد: کوه دینار با قله معروف دنا به ارتفاع نزدیک به ۵۰۰۰ متر.

فارس: کوه مظمت ( با گردنه معروف کولی کش)، کوه برم فیروز، کوه قره داغ (جنوب غربی شیراز)، کوه سپیدار (فیروز آباد)، کوهمره سرخی.

خوزستان: منگشت که برفگیر است.

روش کاشت بلوط در سه ثانیه با مظفر افشار

سخت است درخت باشی و در سرزمینی زندگی کنی که عده‌ای از بریدن تنه و شاخه‌هایت سود ببرند.

سخت است درخت بودن و از ریشه کنده شدن وقتی برای ریشه دواندن در دل خاک و سنگ سال‌ها زحمت کشیده باشی.

واقعیت این است که اگر پیشانی نوشت ما آدم‌ها حمایت از درخت‌ها باشد برگ نوشت درخت‌ها هم می‌شود زندگی کردن و زندگی بخشیدن، می‌شود قد راست کردن و خانه امن جانوران دیگر شدن.

چه بخواهیم و چه نه همه ما تا وقتی هستیم که درختان باشند.

روش کاشت بلوط در زاگرس. زاگرس تا وقتی هست که بلوط‌ها باشند. حیات وحش و محیط زیست تا وقتی معنا دارد که گیاهان و درختان باشند. این را حتی آن‌ها که کمر به قتل درختان بسته‌اند نیز می‌دانند.

حمله موریانه ها به بلوطستان لرستان

بهمن ابراهیمی مستندساز لرستانی در یک مستند و در گفت وگو با دکتر مجید توکلی از این آفت جدید رونمایی کرده است.

 علیمردان عسکری‌عالم در کتاب «ادبیات شفاهی قوم لر» (نشر آرون) آورده است:

گزوله از نوعی درخت بلوط به نام «مازو» دست می‌آید. مازو نیز نوعی بلوط و از خانواده بلوطیان است.

برای آماده کردن این محصول برگ‌های درخت را می چینند و پس از خشک کردن آنها را می‌کوبند و سپس با الک کردن شکرک روی برگ‌ها را از آن جدا می‌کنند.

این شکرک به دست آمده را با کمی حرارت به صورت نوعی حلوا در می‌آورند و یا به همان صورت آرد شده نگهداری می‌کنند. این ماده به دست آمده هم خوراکی است و هم دارویی به دست آوردن گزوله آداب خاصی دارد.

روش کاشت بلوط

در باور مردم لرستان در اوایل بهار بایستی شخصی که هفت پشت «هفت جد» او امیر بوده باشد در میان درختان جنگلی بگردد و این شخص مدام جار بزند و از درختان مذکور بخواهد، تا برای کمک به مردم آنها را بی‌نصیب نگذارند، ثمر بگیرند و همین طور «گزوله» را بیشتر و بیشتر کنند.

این عمل را اگر انجام ندهند، درختان مذکور ثمری پس نخواهند داد. اگر هم بارور شوند، بار آنها مفید به فاید نخواهد شد. بنابراین جار زدن یکی از ضروریات به دست آوردن محصولی به نام گزوله است، که حتما باید انجام گیرد.

تکه ای از مستند «بلوط»

محل تولید: کهگیلویه و بویراحمد سال تولید: ۱۹۶۰ میلادی روایتی جامعه شناسانه از زندگی عشایر لر با محوریت بلوط

روش کاشت بلوط در سه ثانیه با مظفر افشار

بلوط نام گونه‌ای از درختان همیشه سبز است که دارای برگ ریز است.

درخت بلوط درختی تنومند است که گاها طول آن تا ۴٠ متر هم می‌رسد.

میوه این درخت مانند فندق است که قبلاً از آن به عنوان غذا استفاده می‌کردند و حتی آن را دم کرده و یا با گندم مخلوط می‌کردند و از آن نان درست  می‌کردند.

در ایران جنگل‌های بلوط بخش قابل توجهی از جنگل‌ها را شامل می‌شوند.

طبق اعلام فائو ۵۵درصد از ١٢میلیون هکتار جنگل ایران را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهند.

جنگل‌های بلوط زاگرس که در ١١استان کشور ۴٠درصد از جنگل ایران را شامل می‌شوند که  به گفته اکثر کارشناسان ریه‌های کشور هستند و نقش مهمی در محیط زیست فلات ایران و جلوگیری از بحران‌های این زمینه را ایفا می‌کنند.

اهمیت این جنگل‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست اما متاسفانه در حال حاضر جنگل‌های زاگرس حال و روز خوبی ندارند و از طرف سازمان‌های ذیربط هم اقدامات درستی صورت نمی‌گیرد.

خشکسالی و ریزگردها دو عاملی است که جنگل‌های بلوط زاگرس را تهدید می‌کند.

البته چرای بی‌رویه و قطع این درختان نیز از عواملی است که باعث زوال بلوط خواهد شد.

در هر صورت برای حفاظت و احیای ریه تنفسی کشور یعنی جنگل‌های بلوط زاگرس نیاز به یک تصمیم اساسی و عزمی راسخ خواهیم داشت چرا که درصورت بی‌توجهی دود این مسئله به چشم خودمان خواهد رفت و باید هزینه‌های سنگینی را بابت این بی‌توجهی پرداخت کنیم .

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل