باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به روایت تصویر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر واقع در کنار اتوبان تهران – کرج آغاز شد. مساحت این باغ حدود ۱۴۵ هکتار است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۰ متر و دارای آب و هوای نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلی‌متر است.
طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به نحوی پیش‌بینی شده که نشان‌دهنده الگویی از باغ‌های ایران باشد. به این منظور یک میدان در مرکز باغ پیش‌بینی شده که ۴ بلوار در ۴ جهت به آن می‌پیوندد. علاوه بر جمع‌آوری و نگهداری گیاهان ایران که در محیطی شبیه به محیط زیست طبیعی گیاهان کاشته شده و نگهداری می‌شود در این باغ «موزه نباتات خشک ایران» نیز قرار دارد.باغ گیاه‌شناسی از بیش از ۳ هزار گونه از انواع گیاهان از قبیل درخت، درختچه، پیچ، بوته و پیاز و… تشکیل شده و علاوه بر اهداف تحقیقاتی و علمی که دارد با هدف آموزش برای ارائه خدمات آموزشی – فرهنگی به شهروندان تهرانی سازماندهی شده است.

(باغ هرباریوم) یا گنجینه گیاهان است که در آن، نمونه گیاهی به صورت خشک و با روش خاصی شناسایی، طبقه بندی و نگهداری می‌شوند.
این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشک است که با داشتن ۲۴۷ هزار نمونه گیاهی شامل گیاهان استانی و… یکی از معتبر‌ترین هرباریوم‌های منطقه خاورمیانه و بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین آن‌ها در کشور است.

بیشتر این گیاهان به وسیله کارکنان قسمت بذر و نهال جمع آوری شده‌اند. آن‌ها به دنبال این گیاهان همه جا را گشته‌اند تا جای هیچ نمونه‌ای در باغ خالی نباشد و چه بسا شب‌هایی را به اجبار در کوه و دشت‌ها به سر برده‌اند. تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای دنیا از طریق مبادله در اختیار موسسه قرار گرفته و در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می‌شود.

قطعات عمده در باغ گیاه‌شناسی ایران:
رویشگاه‌های مهم کشور نظیر جنگل‌های خزری، زاگرس، البرز و بیابان‌های کشور
رویشگاه‌های مهم جهان نظیر اروپا، آمریکا، آسیا (هیمالیا و چین و ژاپن)
قطعات تخصصی نظیر سیستماتیک (رده‌بندی گیاهی) گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیازدار ایران و باغ میوه ایرانی
قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ‌های سنگی و صخره‌ای، باغ‌های نمایشی، آبشار‌ها و دریاچه‌ها
گلخانه‌های مناطق گرمسیری، مناطق معتدل و سردسیر
در زیر عکس‌هایی از این باغ را ببینید.
عکس‌ها از علی ساکی است.

پایان پیام

کد خبر : 9449 ساعت خبر : 0:58 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9449
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات