زاگرسی‌ها تجمع می‌کنند

طرح بین‌المللی حفاظت ازتنوع زیستی زاگرس مرکزی با همکاری «جمعیت حامیان زمین» به مناسبت روز جهانی کوهستان، نشست کشوری معرفی برنامه و سند فرادستی برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس مرکزی را در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سالن سرو برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این نشست ملی با حضور تمامی ذی‌نفعان حوزه زاگرس اعم از دستگاه‌های دولتی، نهادهای علمی-غیردولتی، تشکل‌ها و فعالان حوزه محیط‌ زیست و منابع‌طبیعی و جوامع محلی در روز سه‌شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۴ از ساعت ۹ الی ۱۷ در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود.

هدف کلان این سند راهبردی همسو‌سازی حفاظت از تنوع زیستی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های ملی و منطقه‌ای و به حداقل رساندن اثرات ناشی از توسعه ناپایدار و بهره‌برداری‌های غیر اصولی، در تخریب و تحلیل منابع زیستی و طبیعی کوهستان زاگرس مرکزی است.

در چشم‌انداز ۳۰ ساله این سند آمده است: «کوهستان زاگرس، منطقه‌ای است منحصربه‌فرد و برخوردار از توسعه پایدار و متوازن، به گونه‌ای که کلیه ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران در مدیریت آن مشارکت می‌کنند و با رعایت ظرفیت برد و تحمل طبیعت و چرخه حیات و آب، از مواهب کوهستان به طور عادلانه، پویا و پایدار بهره‌مند می‌شوند، همچنین ساختار و عملکرد اکوسیستم کوهستان زاگرس برای نسل‌های آینده نیز حفظ خواهد شد» می‌باشد. برنامه این نشست:

زاگرُس
زاگرُس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب غربی ایران کشیده شده‌است. این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در جنوب شرقی ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، فارس، کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و تا استان‌های کرمان، بوشهر و هرمزگان ادامه می‌یابد. دامنهٔ این رشته‌کوه به شمال عراق نیز امتداد دارد.
در حدود ۱۰۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد آثار بر جای مانده از غارنشینی در کوه‌های زاگرس در غرب ایران بیانگر سکونت انسان در این مناطق در دوره پارینه‌سنگی میانی (۳۰۰٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ سال پیش) است

پایان پیام

عکس این خبر نمایی از رشته‌کوه اشترانکوه است.

کد خبر : 9941 ساعت خبر : 5:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9941
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات