سیلی محکم تلویزیون

سیلی محکم تلویزیون

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی:

چندسال پیش و پس از اکران فیلم «کتاب قانون»¹ بحث‌ها و گفتگوهای مختلفی در میان مخاطبان در گرفت. بحث‌هایی که اساس تمامی آن‌ها، «اسلام» به عنوان یک دین جامع بود. یادم هست پس از تماشای فیلم حس کسی را داشتم که سیلی محکمی خورده است. آن هم از یک تازه مسلمان. این حس را البته خیلی‌هایمان تجربه کرده‌ایم آن هم وقتی که مطلب یا گفته‌ای را می‌خوانیم یا می‌شنویم که در آن یک گوشمالی زیرکانه، یک تذکر جدی یا یک سیلی محکم نهفته است. درست‌‌ همان وقتی که از خودمان می‌پرسیم، چرا من به این موضوع بیشتر فکر نکردم؟

سیلی محکم تلویزیون

حالا با تماشای سریال «نفس گرم» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، همین حس را دارم. جدای از نقدهای بسیاری که می‌توان به تِم به شدت اندوهگین داستان یا ریتم کند سریال داشت؛ معتقدم این سریال و به خصوص نقش مرجانه گلچین به عنوان یک مبلغ مذهبی، می‌تواند یک سیلی محکم باشد. به همه ما که در حرف و کلام شیفته سبک زندگی اسلامی هستیم و در عمل آنچه بروز پیدا می‌کند، ملغمه‌ای است از همه چیز و هیچ.
نقش مرجانه گلچین یا‌‌ همان ملیحه خانمِ مومن و محجبه، به خوبی می‌تواند سبک زندگی اسلامی را نشانمان دهد. کافی است حواسمان باشد به آنچه می‌بینیم و برای یک بار هم که شده، چشم‌هایمان را از الگوهای همیشگی و قضاوت‌های دائمی برداریم و خیره شویم به زیبایی صبر، انصاف و محبتی که در سبک زندگی دینی وجود دارد.

نقش اول این سریال با تمام فراز و فرودهایی که دارد، با تمامی بحران‌هایی که هر کدامش می‌تواند خانمان برانداز باشد، با این حال میان همه جنجال‌ها و دعوا‌ها حواسش به انصاف هست. حواسش به حق الناس هست و اسیر قضاوت نمی‌شود، حتی اگر پای زن دیگری در میان باشد. خط قرمزی که تمام باورهای او را بر هم می‌زند.
حتی اگر گاهی پایش بلغزد و صدایش را بالا ببرد یا خشمش را بروز دهد، اما در ‌‌نهایت افسار کلام، رفتار و نگاهش را به خوبی به دست گرفته و خوب می‌داند خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است². سبک زندگی اسلامی یعنی همین. یعنی انسانیت، قربانی منفعت طلبی و دنیا طلبی نشود.

سیلی محکم تلویزیون

اما در کنار تمام این توجهاتی که به متن سریال و دیالوگ‌های تامل برانگیزش شده است، کاش به روند منطقی اتفاقات و ریتم آن هم توجه بیشتری می‌شد. حضور برخی نقش‌ها بسیار بی‌هدف و سطحی است. اصرار بیش از حد روی شخصیت‌های فرعی گاهی چنان به اصل قصه آسیب می‌رساند که مخاطب، از تماشای سریال به کل منصرف می‌شود. مثال روشن این موضوع هم قسمتی است که بر سر مزار کودک تازه درگذشته می‌گذرد. این نکات قطعا در کیفیت کلی سریال موثر است، نکاتی که هرگز از نگاه مخاطب سریال بین و فیلم بینِ حرفه‌ای دور نمی‌ماند.

پایان پیام

  • ¹: کتاب قانون فیلمی به کارگردانی مازیار میری و نویسندگی محمد رحمانیان. ساخته شده در ۱۳۸۷. موضوع این فیلم اجتماعی و مذهبی است. یک زن تازه مسلمان شاهد تناقض رفتاری مسلمانان ایرانی با اصول دین اسلام است. در نقش‌های اصلی این فیلم پرویز پرستویی و دارین حمسه به ایفای نقش پرداخته‌اند.
  • ²: پیامبر اکرم(ص): خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه یکى از شما به خشم آمد، وضو بگیرد.

کد خبر : 9164 ساعت خبر : 11:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9164
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات