پیام ابتکار به جنگلانه

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خطاب  به حرکت مردمی و سبز جنگلانه پیامی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این پیام آمده است:

جنگل، رمز حیات و پایداری سرزمین ماست؛ سرزمینی خشک و نیمه خشک با طبیعتی شکننده و تشنه طراوات و سرسبزی. پس مایه امید است که حرکتی مردمی با نام زیبای جنگلانه امسال برای دومین‌بار برگزار می‌شود تا به  احیای رویشگاه‌های جنگلی کمک کند. امروزه ابعاد علمی، اقتصادی و محیط زیستی احیای جنگل‌ها و خدمات ارزشمند این زیست‌بوم برای حفاظت از زمین هر روز بیش از گذشته روشن می‌شود. چنانچه توجه ویژه توافق پاریس در مورد تغییر اقلیم به ضرورت حفظ جنگل‌ها، بیانگر اهمیت آن در جلوگیری از گرمایش زمین است.
دولت یازدهم نیز البته به موضوع حفاظت از عرصه‌های جنگلی رویکردی جدی‌تر داشته است.

افزایش واردات چوب صنعتی

طرح مباحث مهمی چون تنفس جنگل و تلاش برای افزایش واردات چوب صنعتی یا ایجاد پویش ۸ مرداد با عنوان جنگل رمز حیات، نشانه‌هایی از این رویکرد است. در سطوح مردمی نیز اینکه جنگلانه توانسته طی دو سال گذشته، کیفیت و کمیت مشارکت سمن‌های محیط زیستی را از حدود ۸۵  سمن در ۱۴ استان به بیش از ۲۰۰ سمن در ۳۱  استان کشور و با رعایت ملاحظات فنی مرتبط افزایش دهد، خودگواه مسیری هموارتر در دوره جدید است.

کاشت بذر و نیز حراست معنی‌دار از مکان‌ها

امیدوارم جنگلانه همچنان تداوم یافته و با انتخاب گونه‌های درختی سازگار با اقلیم و کم‌آبی و متناسب با زیست‌بوم، رعایت دقیق نکات فنی کاشت بذر و نیز حراست معنی‌دار از مکان‌های  بذر یا نهال‌کاری شده، به هدف خود نزدیک شود. همچنین بتوان با راه‌اندازی دبیرخانه تخصصی سمن‌های محیط زیستی در حوزه جنگل، پس از تجربه موفق سمن‌های تخصصی حوزه تالاب، به تدریج حرکت روبه رشد سرمایه‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست به سمت تخصصی‌تر شدن مایل شود.
برای همه دست اندرکاران، اعضای سمن‌ها و شرکت کنندگان در طرح جنگلانه آرزوی موفقیت دارم و در انتظار بالندگی بذرهایی هستم که به دست شما خوبان کاشته می‌شود.

photo_2015-12-19_00-55-52

پایان پیام

کد خبر : 10320 ساعت خبر : 1:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10320
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات