گلونی

اراکی‌ها به استقبال درنا رفتند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، همایش بزرگ روز پذیرایی از درنا با شعار «اراک میزبان مهربان پرندگان مهاجر» روز جمعه ۴دی ماه ۱۳۹۴ در محل تالاب میقان اراک؛ با همکاری اداره کل محیط‌زیست استان مرکزی، شهرداری اراک، شورای اسلامی کلان‌شهر اراک و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با استقبال و حضور پرشور مردم از یک همایش محیط‌زیستی انجام شد.
از نکات قابل توجه در اطلاع‌رسانیﻫای این مراسم، دعوت مسئولان برگزاری همایش از مردم برای آمدن به محل برگزاری همایش به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بود. که این امر تنها خواهش وشعار نبود و برای انتقال استقبال‌کنندگان از مراسم اتوبوسﻫایی به رایگان در محل میدان جهاد اراک به تالاب میقان در نظر گرفته شده بود.
همچنین در طی این همایش تصویر و خبر اهدای تفنگ یک شکارچی، شکار دوربینﻫا و خبرنگاران شد. ماجرا از این قرار بود که ایشان اسلحه شکاریﺍش را که از پدر به ارث برده بود و قدمت ۷۰ ساله داشت به محیط‌زیست اهدا کرد. این در حالی بود که او مجوز شکار داشت ولی چند وقت بود که دیگر دست به اسلحه نمیﺒرد و شکاری نزده بود. علاوه بر این امر دیگری که به چشم میﺁمد تکثیر مهربانی و غذا دادن به درناها بود. شرکت کنندگان در این همایش در قالب گروه‌های چهار نفره به وسیله ۱۰ دستگاه خودروی شاسی بلند به اطراف تالاب رفته و به پرندگان غذا میﺪادند. شایان ذکر است اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به مردم اراک توصیه کرده است: به سبب اهمیت حمایت و حفاظت از پرندگان مهاجر؛ از ریختن ته مانده‌های غذا و نان کپک زده در تالاب میقان جدا خودداری کرده و کار غذادهی به پرندگان را با هماهنگی ماموران این ادارهﻜل انجام دهند.
از دیگر جذابیت‌های جنبی این همایش میﺘوان به مسابقه نقاشی کودکان، موسیقی محلی، جشنواره آش محلی، پاکسازی تالاب از زبالهﻫا و کارگاهﻫای آموزشی پرندهﺷناسی و اهدای جایزه به شرکت‌کنندگان اشاره کرد.
گفتنی است تالاب میقان اراک با وسعت ۲۶ هزار هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوود آباد واقع است. و با در اختیار داشتن دریاچه‌ای به وسعت حدود ۱۰ هکتار هرساله میزبان خیل عظیمی از پرندگان مهاجر سیبری است و به استراحتگاه امنی برای پرندگانی همچون درنا، فلامینگو، خوتکا، کنگر، هوبره، حواصیل، اردک سرسبز و حتی پرندگان شکاری همچون عقاب‌ها و بالابان‌ها، شاهینیان و … تبدیل شده است. درناهای مهاجر از اواسط مهرماه همزمان با سردشدن هوا در دسته های کوچک و بزرگ برای زمستان گذرانی به تالاب میقان اراک کوچ میﻜنند و با نخستین بارش سنگین برف زمستانی، مسیر خود را به سمت نواحی جنوبی و گرمسیری ایران تا شمال افریقا ادامه میﺪهند.
از اینرو حضور ده‌ها هزار درنا در فصل سرد سال در تالاب میقان اراک منجر به این شد که در سال ۱۳۸۸ روز استانی درنا برای اولین بار توسط موسسه زیست‌محیطی سبزاندیشان اراک مطرح و مورد پذیرش قرار گیرد و پانزدهم آبانﻤاه روز استانی “درنا” نام گیرد و در نیمه دوم سال در تالاب میقان هرساله این روز گرامی داشته می‌شود.

پایان پیام

گزارشگر: علی اکبر مجدراد

عکسﻫا: کوروش بختیاری

خروج از نسخه موبایل