گلونی

از ایران فرهنگی تا دیپلماسی فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخش بین‌الملل جشنوارهٔ موسیقی فجر امسال یک ویژگی مهم دارد و آن حضور گروه‌هایی است که در حوزهٔ «ایران فرهنگی» قرار می‌گیرند. «ایران فرهنگی» ازجمله حوزه‌های اصلی فرهنگی ـ تمدنی در جغرافیای هویتی امروز است که به خاطر میراث فرهنگی ـ تمدنی که سرزمینمان بر جای گذاشته است، اهمیت بسیاری دارد و توانسته میراث غنی مشترکی میان کشورهای منطقه و هویتی برآمده از عناصر و مؤلفه‌های درونی و بومی ایران را شکل دهد. این نخستین گام برای رسیدن به دیپلماسی فرهنگی‌ای است که همواره از دغدغه‌های ریاست محترم جمهوری به شمار می‌رود. در ذیل دیپلماسی فرهنگی است که گفت‌وگوی فرهنگی آغاز می‌شود و همین دلیل شناسایی نقاط مشترک با رویکرد تعامل فرهنگی است. امسال نام «بین‌الملل» از جشنوارهٔ موسیقی فجر حذف شده است؛ این اما به منزلهٔ نادیده گرفتن این بخش در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر نیست. اگرچه در سال‌های بسیاری بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر میزبان چهره‌های مهمی از موسیقی جهان بود، در سال جاری نیز تعدادی از بر‌ترین چهره‌های موسیقی جهان به این فستیوال می‌آیند و در میان آن‌ها نام‌هایی دیده می‌شود که برای اولین بار به ایران آمده‌اند:

شجاعت حسین‌خان

«شجاعت حسین‌خان» چهره‌ای آشنا برای مخاطبان جدی موسیقی در ایران است. او تاکنون با بسیاری از موزیسین‌های ایرانی همکاری داشته است که از جملهٔ آنان می‌توان به «کیهان کلهر» اشاره کرد. علاوه بر آن، او در آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» نیز نواخته است. او که نامزد جایزهٔ گرمی برای پروژهٔ «غزل» شده است؛ امسال برای اولین بار به ایران می‌آید تا در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر اجرا داشته باشد. او که از سه سالگی «سی‌تار» می‌نوازد، یکی از مطرح‌ترین هنرمندان سرزمین هند در سرتاسر دنیاست و تاکنون در سالن‌های مهمی از جمله «کارنِگی هال» در نیویورک، «کانگراس هال» در برلین و «رویال آلبرت هال» در لندن روی صحنه رفته است و همچنین سال ۱۹۹۹ در ارکس‌تر سمفونیک ادمونتون به عنوان سولیست روی صحنه می‌رفت. شجاعت حسین خان همچنین استاد مدعو دپارتمان اتنوموزیکولوژی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای (UCLA) و دانشگاه واشنگتن است. در این برنامه علاوه بر شجاعت حسین‌خان، سپان پرگ آنجاریا و آمیت دوت چوبی همراهی می‌کنند.

این نوازندهٔ بین‌المللی سی‌تار، ۲۵ بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد خواهد نواخت.

کمانه

«کمانه» یکی از طلایه‌داران نسل جدید خوانندگان مرد فادوی پرتغال است. فادو (سرنوشت)، سبکی از موسیقی مردمی است که ریشه‌های آن به پرتغال می‌رسد. فادو لحنی محزون دارد و موضوعات آن بیشتر دربارهٔ دریا و زندگی تهی‌دستان است. نخستین فادوخوان سر‌شناس ماریا سِورا نام داشت که در نیمه نخست سده ۱۹ میلادی می‌زیست. نوع فادوی او امروزه به «فادوی لیسابون» معروف است. حالا «کمانه» در به ایران می‌آید تا در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازد. او برنده‌ی جایزه‌ی نخست «شب بزرگ فادو» و نامزد بهترین آهنگ اصیل اسکار ۲۰۱۲ و برنده‌ی جایزهٔ بهترین آلبوم انتخاب مردمی در پرتغال و نامزد بهترین خوانندهٔ جایزهٔ گولدن گلوبز پرتغال است. ‌ در این برنامه کمانه، ‌ جوزه مانوئل نتو، کارلوس مانوئل، ‌ پائلو پاز و آلفردو المیدا حضور دارند.

کمانه ساعت ۲۱، بیست و ششم بهمن ماه در برج میلاد به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

فیض علی فیض

کسانی که با موسیقی پاکستان و به طور کلی شبه قاره هند آشنایی دارند، می‌دانند که قوالی یک از سنت‌های پرشور این مناطق است که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. قوالی با اینکه در قرون گذشته محدود به معابد مقدس و مناسک مذهبی می‌شده است، اما امروز به واسطه حضور افرادی چون فیض علی فیض جایش را در موسیقی این مناطق سفت کرده و حتی توانسته توجه بسیاری را در گوشه و کنار جهان جلب کند. فیض علی فیض مانند نصرت فاتح علی خان با همکاری با موسیقی‌دان‌های غربی، قطعات تلفیقی از این نوع موسیقی ساخته است. حال این هنرمند که با نوازندگانی چون می‌گوئل پدا، چیکلو همکاری کرده است، در روزهای برگزای جشنواره به همراه گروهش به تهران سفر می‌کند و روز ۲۹ بهمن ماه در برج میلاد روی صحنه می‌رود. علی شهباز، ‌ شهید فرید، کلیم اختر، کرامت علی اسد، ‌ مداسار مونیر، نظر عباس، شهید ندیم و یاسر نومن در این برنامه «فیض علی فیض» را همراهی می‌کنند.

ژیوان گاسپاریان و سهراب پورناظری

«ژیوان گاسپاریان» ۲۹ بهمن ماه در برج میلاد در حالی به اجرای برنامه خواهد پرداخت که «سهراب پورناظری» – آهنگساز و نوازندهٔ شناختهٔ شدهٔ ایرانی- او را همراهی می‌کند. «ژیوان گاسپاریان» نوازندهٔ سر‌شناس دودوک، آهنگ‌ساز اهل ارمنستان و تک‌نواز ارکس‌تر فیلارمونیک ارمنستان است. او برندهٔ شش سال رقابت‌های جهانی یونسکو است و عنوان هنرمند مردمی ارمنستان را از آن خود کرده است. او جایزهٔ یک عمر فعالیت هنری وومکس را نیز دریافت کرده است. «گاسپاریان» استاد کنسوراتوار ایروان است و نامزدی جایزهٔ گرمی را نیز در پروندهٔ خود دارد. او همچنین با «پی‌تر گابریل» در فیلم آخرین وسوسهٔ مسیح همکاری داشته است. «سهراب پورناظری» نیز آهنگساز و نوازندهٔ گروه موسیقی شمس و نوازندهٔ تنبور و کمانچه است و علاوه بر آهنگسازی موسیقی ایرانی در زمینهٔ آهنگسازی فیلم نیز فعالیت داشته است. او آهنگسازی موسیقی فیلم هم در کارنامه‌ی خود دارد و در سال‌های فعالیت خود با هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، شجاعت حسین خان، کارل سنت کلر، همایون شجریان و علیرضا قربانی همکاری داشته‌ است.

ژیوان گاسپاریان و سهراب پورناظری را ژیوان گاسپاریان (پسر)، آرمن قازاریان و وزگن ماکاریان همراهی می‌کنند.

آنتونیو ری

برای دوستداران موسیقی فلامنکو، حضورآنتونیو ری اتفاقی جذابی است. او سال ۱۹۸۱ در شهر مادرید متولد شده، فرزند تونی ری خواننده و گیتاریست معروف است و تا کنون برنده­ی جایزه­ی نخست «مسابقه­ی ملی هنر فلامنکو دو کوردوبا» و جایزه­‌ی بهترین نوازنده­ی گیتار «گیرالدیلُو» در دوسالانه­ی سویل و جایزه­ی جشنواره­ ی گیتار بُوردُون ماینرُو، برندهٔ جایزه رقابت بین­المللی گیتار فلامنکو و مسابقه ملی گیتار فلامنکو ال و جایزه جشنواره بین­المللی گیتار فلامنکو «جِرِز» در سال ۲۰۱۴ شده است. این اتفاق برای دوستداران موسیقی فلامنکو جذاب و دیدنی خواهد بود. «آنتونیو ری» را پاکو وگا و جان فرانسیس کارسلن در این برنامه همراهی می‌کند.

آرزو علییوا

اما یکی از هیجان‌انگیز‌ترین اجراهای بخش بین‌الملل «آرزو علیوا» از کشور آذربایجان است. او در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر برای بانوان به اجرای برنامه خواهد پرداخت. او را «سمیرا جلیلوا» و همچنین «زرگلام جعفروا» همراهی خواهند کرد. این کنسرت ۲۲ بهمن ماه در ساعت ۱۹ در تالار وحدت برگزار خواهد شد. این خوانندهٔ سر‌شناس آذربایجان موسیقی مقامی را در برنامه‌اش اجرا می‌کند. او دانش‌آموختهٔ کنسرواتوار ملی آذربایجان و برندهٔ جایزهٔ نخست سومین رقابت ملی موسیقی مقامی و همچنین رقابت‌های دلفی در قزاقستان است. «آرزو علییوا» توانسته دیپلم افتخار یونسکو برای اجرا در جشنوارهٔ «نغمه‌های شرقی»، جشنواهٔ موسیقی مقامی «فضای مقدم» را کسب کند و علاوه بر آن برندهٔ جایزهٔ جوان و سولیست اپرای ملی آذربایجان است.

دیگر گروه‌ها:

«بلکه سیسکو» نوازنده­‌ی کُورا فرزند یکی از موسیقی­دان­‌های شهیر، دِجلیمادی سیسُکوست که با نوازندگان برجسته‌ای چون تاج محل همکاری داشته است و برندهٔ جایزه­‌ی «ویکتوری دُو لا موزیک» است.

گروه موسیقی دیوانا نیز از کشور راجستان با مدیریت «پریانکا سینق» در سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد. او را داره‌خان، انورخان، فیروزه خان منگانیار، قاضی خان بارانا و قوارخان منگانیار همراهی می‌کنند. این گروه ساعت ۱۸: ۱۵ شنبه بیست و چهارم بهمن ماه در تالار وحدت تهران به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

«اکبرخمیسو خان» نیز از پاکستان از دیگر گروه‌هایی است که در جشنوارهٔ سی‌ویکم فجر به اجرای برنامه خواهد پرداخت. او را محمدخان همراهی می‌کند. «اکبرخان» نوازندهٔ اَلقّوزا و فرزند خمیسوخان نوازندهٔ افسانه‌ای القوزا و از شاگردان استاد امام بخش و چهرهٔ برجسته فستیوال ورلد موزیک است.

«آلدو رومانو گارگارلا» از کشور فرانسه نیز از دیگر گروه‌های شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل جشنوارهٔ امسال است که با همراهی چارلز سایمون کاراتینی، پلاسیدو روبینو و توماس برمیر به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این برنامه ساعت ۱۹ روز سی‌ام بهمن ماه در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

«ماکیاس بارتولومی» چهرهٔ موسیقی راک زهی از اتریش هم از دیگر گروه‌هایی است که در جشنوارهٔ موسیقی امسال به اجرای برنامه می‌پردازد. او نوازندهٔ سر‌شناس ویولن سل و برندهٔ جایزهٔ نخست رقابت «پریما لا موزیک»، عضو ارکس‌تر بین‌المللی مؤسسهٔ «آترگا» در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و همچنین عضو ارکس‌تر وین، اپرای دولتی و فیلارمونیک وین، ارکس‌تر مجلسی اروپا و ارکس‌تر مجلسی مالِر است که سی‌ام بهمن ماه در سالن رودکی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

گروه «بدخشان» از کشور تاجیکستان نیز با حضور سویبنظر (حق نظر) آلاواتف و همچنین «شادیخان مباتکولوف» از دیگر گروه‌هایی است که در جشنوارهٔ امسال حضور دارند.

گروه «ششانک» از هند نیز با حضور «ششانک سوبو» و «پروپالی فلگون» و همچنین «سوبرامانیا ماریتاماهالی» به اجرای برنامه می‌پردازند. این برنامه ۲۷ بهمن در تالار وحدت تهران ساعت ۲۱ برگزار می‌شود.

«انزو فاواتا» نیز ۲۸ بهمن در تالار رودکی به اجرای برنامه خواهد پرداخت. از آن طرف یک گروه از افغانستان با حضور «همایون سخی» و «احمد سیار هاشیمی» نیز به اجرای برنامه خواهد پرداخت. این برنامه ۲۶ بهمن ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود. کوارتت زهی «لایپزیگ» نیز با همراهی استفان آربرگر، ‌ تیلمن بونینگ، ‌ ایوو بایر، ماتیاس موسدورف نیز روز بعد از آن – ۲۷ بهمن- در تالار رودکی به اجرای برنامه خواهد پرداخت. «باتولومی بیتمن» نیز با همراهی «کلمنز بیتمن» و ماتیاس بارتولومی سی‌ام بهمن ماه در تالار رودکی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل