گلونی

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از تالار قشقایی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد در بازدیدی که صبح دیروز از مجموعه تئا‌تر شهر و تالار قشقایی انجام داد، بر لزوم حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد.
صبح روز یکشنبه ۲۷ دی ماه علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد به همراه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی از روند بازسازی تالار قشقایی مجموعه تئا‌تر شهر بازدید کردند و در روند چگونگی تعمیرات و بازسازی این سالن قرار گرفتند. در این بازدید، مرادخانی و شفیعی از سالن قشقایی، لابی این تالار، راهرو‌ها و اتاق فرمان دیدن کردند.

بعد از بازدید از مجموعه، علی مرادخانی درباره روند بازسازی تالار قشقایی توضیحاتی ارائه و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مرادخانی در این زمینه عنوان کرد: در طول چند ماه اخیر سالن‌های سایه و قشقایی مورد بازسازی قرار گرفتند که سالن سایه به دلیل اینکه امکانات کمتری نیاز داشت، زود‌تر به نتیجه رسید. تالار قشقایی نیازمند امکانات متفاوت تری نسبت به تالار سایه بود که بر این اساس باید علاوه بر افزایش ظرفیت سالن و تبدیل آن به تالاری یکسویه و دوسویه، برنامه ریزی برای تامین امنیت سالن و ورود و خروج مخاطبان در نظر گرفته می‌شد. همچنین لابی بیرون تالار نیز باید به شکل مرتب و آبرومندی طراحی می‌شد. البته بخشی از تاخیر در بازسازی سالن به حوزه اعتباری مربوط می‌شد و بخشی دیگر به دلیل اصرار انجمن طراحان صحنه بر تغییر نوع بازسازی سالن بود که به ورود و خروج دکور‌ها انتقاد داشتند. اما خوشبختانه در حال حاضر این مشکلات برای همیشه حل شده است.

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: البته بخشی از انتظار برای بازسازی تالار قشقایی به دریافت صندلی‌ها بازمی‌گشت که این مشکل نیز برطرف شده است. در مجموع احساس می‌کنم که سالن خوبی از کار درآمده است. امیدوارم سال آینده وضعیت اعتباری ما از امسال بهتر باشد و به این ترتیب سرعت بازسازی‌ها تغییر خواهد کرد. سال آینده بحث بازسازی سالن اصلی مطرح است که امیدوارم دیگر مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

مرادخانی یادآور شد: اصولاً بازسازی از ساخت اولیه سخت‌تر است، چون در روند بازسازی به مشکلاتی برخورد می‌کنیم که ممکن است وقت ما را بگیرد. در مورد تالار قشقایی نیز همین امر صادق بود. در حال حاضر روی همه مسائل ایمنی این تالار فکر شده و بر این اساس ورود و خروج‌ها پهن‌تر و تخلیه مخاطبان در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی در مورد ایمنی تالار در ایام جشنواره، بیان کرد: این تالار از لحاظ ایمنی کاملاً مورد دقت و بررسی قرار گرفته است. در تامین ایمنی یک سالن چند پارامتر مورد اهمیت است که اولین آن‌ها همانطور که گفتم سرعت در تخلیه افراد است. همچنین برای اینکه این تالار بتواند به درستی امتحانش را پس بدهد، در طول برگزاری جشنواره به صورت یک سویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر طراحی صندلی‌ها به صورت یک سویه در این سالن ۱۰۰ نفر خواهد بود اما برای استفاده از وضعیت دوسویه تعداد ۷۸ نفر در یک طرف و ۶۰ نفر در طرف دیگر طراحی شده است. بخش لابی تالار نیز قرار است به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد تا بعد از جشنواره، کمبود‌ها و کاستی‌هایش برطرف شود.

طرح تئا‌تر پایتخت در ولنجک

معاون وزیر ارشاد در مورد حضور بخش خصوصی در تئا‌تر کشور یادآور شد: تمام تلاش ما این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم. ما امکانات بالقوه‌ای را در وزارتخانه داریم اما حل و فصل مسائل خصوصی آن ممکن است به طول بینجامد. به عنوان نمونه از طریق وزارت مسکن، زمین‌هایی در منطقه ولنجک در اختیار داریم که قرار است طرح تئا‌تر پایتخت در آن پیگیری شود. سالن‌هایمان در فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، فرهنگسرای بهمن و… نیز فعال هستند. مجتمع‌های تئاتری در رشت، قم و ایلام نیز آماده بهره برداری هستند و در حال برنامه ریزی هستیم تا مکان‌های دیگری را احیاء کنیم تا این رغبت در هنرمندان ایجاد شود تا به فعالیت بیشتر بپردازند، اما بیشترین برنامه ریزی را روی بخش خصوصی انجام خواهیم داد و در سال آینده تلاش می‌کنیم که سالن‌هایی در بخش خصوصی راه اندازی شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار است برای افرادی که مایلند در بخش خصوصی فعالیت کنند، وام‌های طولانی مدت بگیریم تا بتوانند در صورت امکان، مکانی برای اجرا خریداری کنند.

در بخش دیگری از این نشست، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئا‌تر شهر درباره انتقاداتی که به روند بازسازی تالار سایه و نوع چینش صندلی‌ها صورت گرفته است، عنوان کرد: مطمئناً به دست آوردن رضایت همه هنرمندان امکان پذیر نیست اما خوشبختانه تا امروز افرادی که در این سالن اجرا رفته‌اند، همگی راضی بودند.

وی بیان کرد: همیشه جای خالی سالن که با اندیشه خود کارگردان چیدمان شود، در مجموعه تئا‌تر شهر احساس می‌شد. به همین جهت سالن سایه بهترین امکان را به ما می‌داد تا موقعیتی را فراهم کنیم که کارگردان خودش چینش سالن را تنظیم کند.

مدیر مجموعه تئا‌تر شهر درباره احیای کارگاه دکور و لباس این مجموعه گفت: برنامه ریزی برای احیای کارگاه دکور و لباس صورت گرفته و از ابتدای بازسازی‌ها، جزو برنامه ریزی‌های اولیه ما بوده است. اما طبیعتاً در اولویت بازسازی‌ها قرار ندارد و اولویت با بازسازی تالارهای سایه قشقایی و سالن اصلی خواهد بود. همچنین در مورد بازسازی سالن اصلی نیز باید عنوان کنم که هر اتفاقی قرار است در این زمینه رخ دهد بعد از اردیبهشت ماه و پایان اجرای فرهاد آئیش در این سالن خواهد بود.

وی متذکر شد: در حال حاضر صندلی‌های تالار سایه موقت هستند اما تالار قشقایی در ایام جشنواره از صندلی‌های دائم بهره می‌برد. آقای مصدق روی وضعیت تالار قشقایی کنترل کامل دارد و ممکن است که ما از تکمیل سالن فاصله گرفته باشیم اما برای رساندن تالار قشقایی به جشنواره، از کیفیت فاصله نمی‌گیریم.

در طی این جلسه، مرادخانی با استعلام از مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد به خبرنگاران اعلام کرد که صندلی‌های تالار قشقایی، ایرانی هستند و از بهترین شرکت داخلی تهیه شده است.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال ۹۵، توجه به بودجه‌های تئا‌تر استانی و کمک به فعال شدن آن‌ها است. چون معتقدیم باید کمک‌های نرم افزاری برای برنامه ریزی گروه‌های استانی صورت گیرد و همچنین زیرساخت‌ها نیز فعال شود. تاکنون نیز حدود ۸ مجتمع در شهرستان‌ها در دست تولید قرار گرفته است که مجتمع‌های ایلام و قم در دهه فجر افتتاح می‌شود، اما تلاش ما این است که بتوانیم مجتمع‌های فرهنگی-هنری را به بخش خصوصی پیوند بزنیم. چون برای بخش دولتی هزینه نگهداری از این مجتمع‌ها بالاست اما اگر بخش خصوصی در این زمینه ورود کند، وضعیتمان تغییر خواهد کرد.

مرادخانی درباره تبلیغاتی که قرار است در ایام جشنواره تئا‌تر فجر در سطح شهر انجام گیرد، توضیح داد: تا امروز سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مدیرعامل این مجموعه با ما همکاری‌های بسیاری خوبی داشته‌اند و مطمئناً در جشنواره هم همراه ما خواهند بود اما معتقدم در حال حاضر وضعیت تبلیغات سمت و سوی جدیدی پیدا کرده و ما هم باید به سمت تبلیغات مجازی گرایش بیشتری داشته باشیم.

مرادخانی در پایان درباره بودجه جشنواره تئا‌تر فجر عنوان کرد: برای جشنواره تئا‌تر فجر حدوداً ۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که البته هنوز همه اعتبارات آن تامین نشده است. همه تلاشمان را می‌کنیم که در آینده، دولت برگزارکننده جشنواره‌ها نباشد چون دولت وظیفه حمایت‌گری دارد و وقتی دست اندرکار برگزاری یک رویداد می‌شود، سلیقه‌های خاصی به آن قضیه ورود می‌کند. تلاش ما این است که وظایف را به خانه‌هایی چون خانه تئا‌تر و خانه موسیقی واگذار کنیم و دولت هم حمایت و نظارت بر چگونگی برگزاری رویداد‌ها داشته باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل