گلونی

هدررفت عجیب انرژی در ایران

Hand Adjusting Thermostat

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی فعال محیط زیست و عضو کمپین «آسمانت را پس بگیر» به خبرنگار علمی ایرنا گفت: دمای هوا در منازل و ادارات کشور ما به هیچ عنوان متناسب با شرایط بدن و دمای هوای بیرون نیست، شاید بتوان دمای منازل را تا حدودی تنظیم کرد که البته نیاز به آموزش و احیای فرهنگ قدیمی ما ایرانیان دارد اما دمای ادارات از توان یک فرد خارج است زیرا دارای یک سیستم مرکزی هستند.
وی اظهار کرد: اداره‌ای را در تهران می‌شناسم که دمای اتاق‌های آن به حدی گرم است که در هر اتاق یک پنکه کار می‌کند و اگر پنکه نباشد کارمندان قادر به کار کردن در آن فضا نیستند، اگر چند اداره مانند این در تهران باشد پس اینکه می‌گویند رتبه هفت یا ۶ تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای را دارا هستیم دور از ذهن نیست.
وی ادامه داد: چندی پیش وارد بانکی در تهران شدم که دماسنج موجود در آن دمای ۳۲ درجه را نشان می‌داد در حالی که می‌توان در دمای ۱۸ یا ۲۰ درجه به راحتی سر کرد و بقیه هدررفت انرژی است. ساکی تاکید کرد: چون در ادارات دولتی هزینه سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی بر عهده دولت است بنابراین دلسوزی هم در کار نیست از این رو دولت باید اقدامی کند تا این روند بهبود یابد. وی گفت: استفاده بی‌رویه از سوخت موجب انتشار کربن در هوا می‌شود و این مساله به مرور موجب تغییر در جو می‌شود به طوری که امروزه همه به نباریدن باران و برف در شهرها اعتراض دارند، این روند نتیجه استفاده نادرست از انرژی است.


این فعال محیط زیست اظهار کرد: فرهنگ درست مصرف کردن انرژی در کشور ما قدمتی دیرینه دارد اما متاسفانه امروزه ما ترجیح می‌دهیم که به اصلاح فرنگی باشیم آنهم فرنگی که الگوبرداری شده از آمریکایی‌ها است زیرا اروپایی‌ها از منابع انرژی خود درست استفاده می‌کنند در حالی که امریکا رتبه اول انتشار گازهای گلخانه ای را دارد.
وی ادامه داد: در گذشته زمانی که مادربزرگ‌ها و مادران ما از تنور برای پخت نان استفاده می‌کردند بعد از تمام شدن کار، آتش را خاموش نمی‌کردند بلکه سنگی را روی تنور قرار می‌دادند و این باعث گرم شدن زمین‌های اطراف آن می‌شد و بعد دور آن می‌خوابیدند، این همان فرهنگ گرم کردن فضا از زمین است که امروزه در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود اما در کشور ما به فراموشی سپرده شده است.
ساکی تاکید کرد: راحت‌طلبی باعث شده تا به جای اینکه لباس مناسب به تن کنیم، دمای منزل یا محل کار خود را بالا ببریم تا بتوانیم در زمستان، لباس تابستانه بپوشیم!
وی گفت: روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین، گازوییل و مازوت در تهران می‌سوزد که اگر فعالیت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خانگی و ادارات را هم به آن اضافه کنیم حجم زیادی کربن در هوا منتشر می‌شود که نتیجه‌اش کاهش برف و باران است. امروزه در شهری مانند تهران شاهد نصب تعداد زیادی کولرهای گازی هستیم در حالی که کولر آبی در اقلیمی مانند تهران جوابگو است زیرا کولرهای گازی مخصوص اقلیم‌های گرم با رطوبت بالا است.


این فعال محیط زیست تاکید کرد: با ادامه این روند باید در آینده جریمه تولید کربن را به دنیا پرداخت کنیم زیرا در برابر طبیعت و فرزندان خود مسئول هستیم.
وی گفت: درگذشته مردم چگونه زندگی می‌کردند، به عنوان مثال مردم قم آب آشامیدنی خود را چگونه تهیه می‌کردند آیا از جای دیگری برای آنها لوله‌کشی شده بود؟ قطعا نه، آنها حوضچه‌هایی با زیر بنای سنگ و ماسه درست کرده بودند که آب باران در آن جمع می‌شد و آب جمع شده در این حوضچه‌ها بعد از عبور از لابلای سنگ‌ها و ماسه‌ها به صورت طبیعی پالایش می‌شد و بعد مورد استفاده آنها قرار می‌گرفت اما امروزه انسان‌ها تنبل شده‌اند و حوصله انجام چنین کارهایی را ندارند.
ساکی به راه‌اندازی کمپین ۱۸ درجه از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: قطعا راه‌اندازی چنین حرکت‌هایی تاثیر مثبتی بر روند استفاده از انرژی خواهد داشت. وی افزود: شاید کمتر دینی مانند اسلام باشد که به طور صریح و در آیه‌ها و احادیث زیادی بر حفظ محیط زیست و منابع آبی و خاکی تاکید دارد اما متاسفانه آن طور که باید به این بخش توجه نمی‌کنیم.
ساکی اظهار کرد: این روزها کمپین و پویش‌های محیط زیستی و اجتماعی زیادی در کشور شکل گرفته است اما باید به گونه‌ای باشد که تلنگری به ذهن وارد کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل