گلونی

پنجاه سال پویایی تئاتر ایران در سنگلج

پوستر بزرگداشت تماشاخانه سنگلج با عنوان «پنجاه سال پویایی تئاتر ایران» صبح امروز- شنبه۲۶ دی ماه با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پوستر بزرگداشت تماشاخانه سنگلج که توسط «سعید رضوانی» طراحی شده است از نشانه‌هایی چون درخت سرو و عدد ۵۰ استفاده کرده است. رنگ فیروزه‌ای به کار گرفته شده در این پوستر با رنگ زمینه‌ی تابلوی نفیس معرق که در پیشانی تماشاخانه سنگلج کار شده است هماهنگی دارد. همچنین فیروزه‌ای؛ رنگ زمینه‌ی پوستر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز است.

بزرگداشت تماشاخانه سنگلج همزمان با افتتاحیه‌ی سی و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر و پنجاهمین سال تاسیس این تماشاخانه روز پنج شنبه ۱ بهمن ماه ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد.

پایان پیام

تماشاخانه سنگلج
تماشاخانه سنگلج یک تماشاخانه در تهران است در محله سنگلج در خیابان بهشت در ضلع جنوبی پارک شهر. تماشاخانهٔ سنگلج در اوایل دههٔ ۱۳۴۰ بازیر بنای ۱۰۳۴ مترمربع و در کنار باغ سنگلج توسط مهندس بابائیان ساخته شد و به وزرات فرهنگ و هنر وقت واگذار شد.
این تماشاخانه که در ابتدا ۲۵ شهریور نام داشت، در مهرماه سال ۱۳۴۴ همراه با اولین جشنواره نمایش‌های ایرانی افتتاح شد، و همین زمان بود که پهلوان اکبر می‌میرد در این تماشاخانه به نمایش درآمد.
 آثار نویسندگان بزرگی همچون غلامحسین ساعدی، اکبر رادی و محمود استادمحمد در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته‌اند. جعفر والی، عباس جوانمرد و علی نصیریان از جمله مهمترین کارگردانانی هستند که نمایش‌های خود را در قالب رپرتوار هنر ملی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده‌اند.
از نمایش‌های مهمی که در اوایل کارِ این تماشاخانه بر صحنه رفت میراث و ضیافت کارِ بهرام بیضایی را می‌توان نام برد که در آذر ماه ۱۳۴۶ اجرا شد.
غلامحسین ساعدی با نام مستعارِ گوهرِ مراد، پزشک و نویسنده پُرآوازه ایرانی بود. ساعدی نمایشنامه نیز می‌نوشت و با بهرام بیضایی و اکبر رادی از نامدارترین نمایشنامه‌نویسان زبان فارسی به‌شمار می‌رود.
خروج از نسخه موبایل