معصومه ذباح درگذشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی استاد معصومه ذباح نویسنده مشهور کودک و شب بخیر کوچولو، امروز در سالگرد فوت همسرش به رحمت خدا رفت. وی همسر فقید هنر استان لرستان حسین شیدایی بود. پیکر این هنرمند در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.
گفت‌و‌گوی محمد حسین قاسمی با معصومه ذباح، که سال ۱۳۸۸ در روزنامه جام‌جم چاپ شده است را بخوانید:
معصومه ذباح در ۱۶ اسفند ۱۳۳۸ و در شهر سرسبز و زیبای خرم‌آباد مرکز استان لرستان به دنیا آمد. در تیرماه ۱۳۶۲ همزمان با استخدام در آموزش و پرورش به عنوان نویسنده کارش را در مرکز رادیویی لرستان شروع کرد. بوی گل آفتاب و شب بخیر کوچولو در شبکه‌های سراسری و قصه‌های ظهر جمعه رادیو قرآن و ورزش، نشاط، کودک در رادیو ورزش و برنامه قطار قطار ستاره از گروه جامعه و زندگی صدای آشنا از دیگر کارهای او به عنوان سردبیر و نویسنده می‌باشد. شروع برنامه ماه مهربان ویژه کودک و ماه مبارک رمضان بهانه گفتگوی ما با این نویسنده و سردبیر پیشکسوت رادیویی است.

خانم ذباح در حال حاضر چه کاری برای کودکان در دست تولید دارید؟

در حال حاضر کارهای مختلفی برای کودکان دارم از جمله سردبیری و نویسندگی برنامه «سلام سلام سلامتی» که هر روز به مدت ۱۵ دقیقه از ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه از شبکه سلامت پخش می‌شود. در این گروه از امروز که ماه مبارک رمضان شروع شده است برنامه‌ای هر روز با عنوان ماه مهربان برای کسانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند جایگزین این برنامه شده است. سیدبن طاووس، دانشمند بزرگ اسلامی، درباره بزرگداشت ماه مبارک رمضان فرموده‌اند: «عده‌ای اول سالشان فروردین است که لباس نو به تن می‌کنند، مثل درخت‌ها که اول سالشان فروردین است و لباس‌های نو و تازه به تن می‌کنند. اول سال یک کشاورز، اول پاییز است که درآمد مزرعه را حساب می‌کند. خیلی‌ها هم که اهل تقوا و ذکر و دعا هستند اول سالشان ماه مبارک رمضان است؛ ماه محاسبه. خیلی‌‌ها برای اولین سال و اولین‌بار به سنی می‌رسند که روزه می‌گیرند. این برنامه قصد دارد در ماه مبارک رمضان به این «غنچه‌ها و گل‌های بهاری» بیشتر بپردازد. اجرای این برنامه‌ها به عهده آسیه گرجی و عرفان ابراهیمی خواهد بود.

برنامه ماه مهربان از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

این برنامه به تهیه‌کنندگی زهرا سرمعلی‌پور از ۳ بخش نمایشی تشکیل شده است که در هر بخش نمایشی به اجرا درمی‌آید و در پایان نمایش سوالی مطرح می‌شود و کارشناسان برنامه به سوال مطرح شده پاسخ خواهند داد. به عنوان مثال در بخش ورزش و سلامت به سوالات نوجوانان شبیه سوالات زیر پاسخ داده می‌شود.

آیا در ماه مبارک رمضان و زمانی که نوجوانان روزه هستند می‌توان به فعالیت‌های ورزشی پرداخت؟

در چه ساعاتی از روز می‌شود ورزش کرد؟

‌ ورزش‌های این ماه از چه نوع ورزش‌هایی هستند؟

دکتر محمد پورکیانی، دکترای تربیت بدنی به این‌گونه سوالات پاسخ خواهند داد یا در بخش تغذیه و سلامت ممکن است بعضی از بچه‌ها بدغذا باشند یا میلی به خوردن سبزی و غذا در موقع افطار نداشته باشند و چیپس و پفک را ترجیح بدهند. این نوجوانان را دکتر رضایی دکترای تغذیه راهنمایی خواهد کرد.

و در زمینه مسائل شرعی دکتر عباس گوهری، دکترای فلسفه و کلام اسلامی سوالاتی از این دست را پاسخ خواهند داد.

آیا سر زیر آب بردن، خون دماغ‌شدن، استخر رفتن، خونریزی لثه، تهوع و … روزه را باطل می‌کند؟

در برنامه سعی شده مستقیما با کودکان و نوجوانان در ارتباط باشیم و پاسخ آنها را به صورت روشن و واضح توسط کارشناسان مطرح کنیم.

این برنامه هر روز برای همه کودکان و نوجوانان بویژه برای دختران ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله که بتازگی روزه گرفتن را شروع کرده‌اند از شبکه سلامت پخش می‌شود.

چطور شد که به رادیو آمدید؟

شهر زیبای من. شهر خرم‌آباد با همه کوچک بودنش از لحاظ جغرافیایی مهد فرهنگ و هنر بود. من از سال ۱۳۵۱ عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم که در کانون بچه‌ها دور هم جمع می‌شدند، نمایش می‌نوشتند و تمرین می‌کردند. هر کدام از بچه‌ها وسایل و دکور نمایش را از منزلش می‌آورد و نمایش با بضاعت کم و عشق فراوان به روی صحنه می‌رفت. یکدفعه به خودمان آمدیم و دیدیم که این گروه سالی چندین نمایش روی صحنه می‌برد و در روز چند سئانس اجرا داشتیم و ماه‌ها نمایش روی صحنه بود. شاید از همان دوران عشق به کار کودک در ذهن من شکل گرفت و کم‌کم زندگی من به سمت این رفت که برای کودک کار کنم و این شاید بدون اغراق عرض کنم دلنشین‌ترین تصمیمی بود که در زندگی گرفتم. اولین برنامه‌ای که از من در رادیو لرستان پخش شد هیچ وقت یادم نمی‌رود. یک نمایش کوتاه بود که با عنوان اوقات فراغت بچه‌ها که البته ضعف زیادی داشت. اما عشق به کار کودک باعث شد که در اولین جشنواره تولیدات رادیویی بنده به عنوان نویسنده لوح تقدیر بگیرم.

وقتی برای بچه‌ها کار می‌کنید چه احساسی دارید؟

من ۲۵ سال معلم دبستان بودم و با دنیای بچه‌ها از نزدیک آشنا هستم. همراه با دانش‌آموزان غمگین گریه می‌کردم و با شادی‌های آنها می‌خندیدم و شاد بودم. من عاشق شخصیت‌های داستانم هستم. کوچول و موچول، ننه کفشدوزک، خانم هزارپا، گلدونه و… همه را دوست دارم. خیلی وقت‌ها با شخصیت‌های قصه‌هایم حرف می‌زنم. با آنها همدردی می‌کنم. از شادی‌هایشان شاد می‌شوم.

نظر شما راجع به برنامه‌های کودک در شبکه‌های مختلف رادیویی؟

تا چند سال پیش برنامه‌های خوبی مثل بوی گل آفتاب و شب بخیر کوچولو پخش می‌شد که متاسفانه در حال حاضر این برنامه‌ها را نداریم. شب بخیر کوچولو برای همه بچه‌های آن دوره و جوان‌های الان خاطره است. جالب اینجاست که زنگ گوشی تلفن همراه من آهنگ تیتراژ شب بخیر کوچولو است. خیلی وقت‌ها تا صدای زنگ گوشی بلند می‌شود هر کس می‌شنود می‌گوید: وای یادش بخیر. صدای خانم نشیبا برای بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ خاطره‌انگیز است.

در حال حاضر برنامه سلام کوچولو با تهیه و نویسندگی سرکار خانم عذرا وکیلی یکی از برنامه‌های خوب کودک در رادیوست.

عمده‌ترین ضعف و قوت برنامه‌های کودک رادیو و تلویزیون؟

عمده‌ترین ضعف برنامه‌های کودک مخصوصا در تلویزیون نداشتن شناخت از کودک است. ما اینقدر که به رنگ و لعاب برنامه‌های تلویزیونی توجه می‌کنیم به محتوای برنامه توجه نداریم. در رادیو حرف اول را متن می‌زند. اگر متن قوی باشد برنامه‌ای قوی خواهیم داشت البته عوامل دیگر هم موثر هستند. ای کاش مسوولان رادیو و تلویزیون کلاس‌های نویسندگی و دوره‌های آموزشی برای نویسندگان می‌گذاشتند و نویسندگی را جدی می‌گرفتند.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 10941 ساعت خبر : 8:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10941
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات