واردات چوب برای حفظ جنگل‌ها

کارگروه ساز و کارهای اجرایی رفع موانع چوب با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، جنگل، مراتع و آبخیزداری و حفظ نباتات تشکیل جلسه داد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار در این جلسه با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای همه جانبه‌نگری در برنامه ششم توسعه و توجه ویژه به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در این برنامه، گفت: یکی از اهداف قید شده در برنامه ششم توسعه، حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از روند تخریبی آن‌هاست.
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از مدیریت تقاضای چوب به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌کارها جهت حفظ جنگل‌های کشور از آسیب قاچاق و بهره‌برداری، تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر در دنیا، ممیزی چوب است که در ایران صورت نمی‌گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که سال‌هاست برندهای مختلف جهانی درج نشان استفاده از چوب طبیعی یا چوب مصنوعی بر روی محصولات خود را آغاز کرده و نمونه آن را به طور مثال روی بسته‌بندی کاغذهای A4  می‌توان مشاهده کرد، گفت: این نشان‌دهنده حساسیت و تلاش جهانی برای حفظ جنگل‌های طبیعی به عنوان منابع بسیار مهم هر کشور است.

واردات چوب؛ موثرترین راه کار برای قطع بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی کشور
وی اشاره‌ای به روند سریع تخریب و کاهش مساحت جنگل‌های ایران به ویژه جنگل‌های هیرکانی داشت و افزود: بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل آن بهره‌برداری بی‌ضابطه قانونی و غیرقانونی از جنگل‌هاست و موثرترین راه کار برای قطع بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی کشور واردات چوب است.
ابتکار ادامه داد: در حالی‌که پیش‌بینی‌های اقلیمی، شرایط خوبی از آینده جنگل‌های طبیعی ایران ترسیم نمی‌کند، قطع تمامی عوامل تخریبی انسان ساخت همچون بهره‌برداری و قاچاق چوب جنگل، تنها راهکار حفظ جنگل‌هاست.
معاون رئیس جمهور به برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات ارائه شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این زمینه، حفظ جنگل‌های طبیعی و گسترش مناطق جنگلی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اقدامات و پیگیری‌های مثبت انجام شده در این زمینه از سوی وزرا و دستگاه‌های مربوطه همچون صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، تصریح کرد: رئیس جمهوری به جد بر مسئله حفظ جنگل‌های طبیعی تاکید دارد و پیگیر اقدامات تعریف شده در این زمینه است.

فرصت یک ماهه برای ارائه برنامه مشترک دستگاه‌های مسئول در زمینه واردات چوب
وی با یادآوری فرصت از دست رفته و غفلت‌های صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد برنامه اقدام مشترک سازمان‌های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، حفظ نباتات و وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت رفع موانع واردات چوب و تسهیل این اقدام به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل‌های طبیعی کشور باید ظرف یک ماه ارائه شود.
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی به عنوان مجری صنایع چوبی کشور در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم گیری‌های این حوزه، تصریح کرد: تمام سیاست‌ها و برنامه باید با محوریت اصلی ممنوعیت استفاده از چوب طبیعی و قاچاق در صنایع باشد.
معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به سفر اخیر خود به خوزستان و بازدید از کارخانه‌های صنایع بازیافتی نیشکر در این استان به منظور تولید کاغذ، نئوپان و ام دی اف داشت و خاطرنشان کرد: سیاست‌های تشویقی و ترغیبی برای صنایع بازیافتی و بازیافت ضایعات به ویژه در بخش کشاورزی از دیگر موارد مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از موضوعات مطروحه در دنیای امروز استفاده از کشت فراسرزمین به منظور حفظ و مدیریت منابع داخلی کشورها است و از این رو ضروری است به موضوع مدیریت جنگل در خارج از کشور به عنوان یکی کشت فراسرزمینی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

واردات چوب هم راستا با مدیریت منابع آب داخلی
وی یکی دیگر از جنبه‌های مثبت واردات چوب را واردات آب مجازی دانست و گفت: در شرایطی که ایران با تنش آبی و تراز منفی آب روبه رو است یکی از مهم‌ترین اقدامات استفاده از واردات آب مجازی است و واردات چوب، اقدامی در همین راستا است.
ابتکار ادامه داد: با توجه به در نظر گرفتن جمیع شرایط محیط زیستی، اقتصادی و شرایط آبی کشور، واردات چوب راه‌کاری جامع و کامل است و از این رو همزمان با تصویب برنامه ششم توسعه به عنوان سند برنامه پنج ساله توسعه کشور، ارائه برنامه مشترک دستگاه‌های ذیربط در حوزه واردات چوب با بهره گیری از تحقیقات و تجربیات جهانی در این زمینه، بسیار مهم است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تصمیم به واردات چوب در راستای حفظ منافع ملی و با لحاظ مصالح کشور در تمامی ابعاد است.
ابتکار گفت: با مدیریت تقاضای چوب در کشور از طریق واردات، نتایج بسیار مثبتی در زمینه حفظ و حراست از جنگل‌ها کسب خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 12001 ساعت خبر : 2:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12001
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات