گرین گنجینه گران‌بهای لرستان

گرین گنجینه گران‌بهای لرستان

شهرستان سلسله یکی از مناطق بکر و دارای پتانسیل بالای گیاهی و جانوری در استان است به نحوی که حدود ۱۵ درصد تنوع گیاهی و جانوری کشور را می‌توان در این شهرستان مشاهده نمود (۵۰۰ گونه گیاهی و ۲۰۰ گونه جانوری)که قسمت اعظم دو منطقه (حفاظت شده سفید‌کوه و شکار و صید ممنوع گرین) در این شهرستان واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منطقه گرین با ۶۰۰۰۰ هزار هکتار مساحت بین ۳ شهرستان بروجرد – نورآباد و الشتر واقع شده و مدیریت منطقه به محیط زیست شهرستان الشتر واگذار شده حداقل در این منطقه نیاز به احداث چهار پاسگاه محیط‌بانی است که چارت اولین پاسگاه با ۸ نفر پرسنل تصویب و ۵ نفر جذب شده اند که بخاطر نداشتن پاسگاه فعلا در شهرستان‌های الشتر و نورآباد مشغول خدمت می‌باشند و لزوم احداث اولین پاسگاه در منطقه کیَمو به شدت احساس می‌شود و در تامین اعتبار سال آینده نیاز به حمایت همه جانبه استانداری و فرمانداری شهرستان سلسه برای پیش‌بینی اعتبار حداقل ۱۵۰میلیون تومانی جهت ساخت اولین پاسگاه در این منطقه می‌باشد.

در این منطقه اکثر گونه‌های جانوری و گیاهی استان مشاهده می‌شود به نحوی که ۱۵ درصد تنوع زیستی کشور را در این شهرستان و منطقه گرین می‌توان مشاهده نمود. از گونه های شاخص جانوری منطقه می­توان خرس، پلنگ، کل و بز، گرگ خاکستری، کفتار، خرگوش و … را نام برد.

یکی از چالش‌های شهرستان تعداد بالای اسلحه و شکارچی در منطقه و جدیداَ هجوم شکارچیان سایر استان‌ها (اکراد) که متاسفانه اکثرا توسط بومیان منطقه پایشان به این شهرستان باز شده و با شکار برخی گونه‌ها از قبیل تشی، خرگوش و گراز (خوک وحشی) تعادل در زنجیره غذایی را بهم زده و باعث کم شدن غذای حیواناتی از قبیل پلنگ و گرگ شده و در نتیجه حمله این حیوانات به گله‌های دام می‌شود. ماموران این اداره بطور شبانه‌روزی در مناطق حساس زیست محیطی حظور داشته به طوریکه تعداد ۹۵ نفر متخلف زیست محیطی دستگیر و پس از اخذ ضرر و زیان وارده به محیط زیست در قالب ۷۱ فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. شایان ذکر است۷۳درصد تخلف‌ها شروع به شکار و صید بوده که با حضور به موقع مامورین از بروز شکار وصید غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است.

یکی دیگر از مسائل مهم منطقه که بایستی به آن توجه شود تعداد بالای گردشگران در مناطق تفریحی از قبیل کهمان ، کاکارضا و … که طرح برنامه‌ای برای ساماندهی وجود ندارد و لزوم اجرای طرح‌های مطالعاتی احساس می‌شود که با ارتقاء منطقه شکار و صید ممنوع گرین به حفاظت شده و انجام طرح مطالعاتی منطقه زونهای تفریحی و گردشگری جدا و با برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 11908 ساعت خبر : 7:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=11908
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات