گلونی

تصویر آینده انسان در «ملاقات با شانا»

رمان «ملاقات با شانا» اثر نیما قلی‌زادگان – نویسنده و فیلمساز – منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، این رمان در ۱۲۳ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به ‌بهای ۸۰۰۰ تومان ازسوی انتشارات آرادمان به بازار کتاب ایران عرضه شده است.
خود نویسنده درباره ایده و داستان «ملاقات با شانا» می‌گوید: تمام داستان‌ها با کاراکترهایی که خلق می‌کنند، به‌دنبال پاسخ دادن به سوالی هستند. سوال من در رمان «ملاقات با شانا» این بود که با توجه به توسعه‌ی ساخت اعضای بدن مصنوعی انسان، اگر علم تا جایی پیشرفت کند که قلب و مغز هم بتواند بسازد، سرنوشت انسان به چه سمتی سوق پیدا می‌کند؟ در این صورت، احساسات او چقدر طبیعی است و اصلا چه شکلی می‌شود؟ من در «ملاقات با شانا» به این شکل نگاه کردم که اگر این اتفاق برای مغز و قلب انسان بیفتد، چه پیش می‌آید؟ مثلا اگر کلیت یک انسان به ‌صورت مصنوعی تولید شود، چه اتفاقی برای انسان رخ می‌دهد و بعد از این ایده، قصه در ذهنم شکل گرفت.
نیما قلی‌زادگان در ادامه درباره زبان، لحن و روایت در داستان ملاقات با شانا نیز گفت: معمولا ادبیات این نوع داستان‌ها به خاطر فضا، شخصیت و پیچیدگی‌هایی که دارد، و همچنین نوع تصویرهایی که برای مخاطب غریب و ناآشنا هستند، باید ساده باشد؛ چون به دنیا و زمانی مربوط است که هنوز نرسیده است. بنابراین، گفتن از دنیایی چنین ناملموس، نباید پیچیده باشد. در غیر این‌صورت، احتمال دارد بخشی از حرف و متن اصلی از دست برود. بنابراین تا جایی که امکان داشت، سعی کرده‌ام در این رمان از جمله‌های ساده استفاده کنم.
این نویسنده درباره مخاطب کتاب خود نیز گفت: مخاطب رمان «ملاقات با شانا» خیلی از افراد می‌توانند باشند. ولی فکر می‌کنم کسانی که به دنبال ادبیات داستانی متنوع‌تری هستند و در حوزه ادبیات داستانی تنوع را دنبال می‌کنند، با این رمان بتوانند ارتباط بگیرند و برای‌شان جذاب باشد. رمان به‌طور کلی برای سن خاصی طراحی نشده است، اما فکر می‌کنم به خاطر اینکه شخصیت اصلی داستان خانم است، برای خانم‌ها جذاب‌تر باشد.
قلی‌زادگان درباره سبک داستان «ملاقات با شانا» نیز گفت: نمی‌شود گفت که سبک این کتاب علمی تخیلی است اما مطمئنا یکی از زیرشاخه‌های آن است. باز هم نمی‌خواهم بگویم رئالیزم جادویی است، چون رئالیزم جادویی تغزلی است. فکر می‌کنم سبک این کتاب در ژانری ترکیبی از علمی تخیلی و رئالیزم جادویی قرار بگیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل