گلونی

تقدیر از صدای جاودانه میرزاوندی

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  به پاس یک عمر تلاش هنری ارزنده استاد محمد میرزاوندی خواننده سرودهای حماسی دوران دفاع مقدس نظیر «دایه دایه» و «سوار» آیین تقدیر از وی با عنوان «حنجره زخمی» با حضور چهره‌های فرهنگی کشور و لرستان برگزار می‌شود.  زمان سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۸٫ خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان – پارک اندیشه – فرهنگسرای اندیشه.

محمد میرزاوندی متولد ۱۳۳۳ از محله درب دلاکان خرم‎آباد است. وی می‎گوید: من در خانواده‎ای بسیار مذهبی و متدین به دنیا آمدم و خانواده‎ام با خواندن من مخالف بودند.

او این چنین ادامه می‎دهد: به دلایل مختلف در زمان شاه نمی‎توانستم بخوانم، ۱۳ سال بیشتر نداشتم که برای گردش و تفریح با چند تن از دوستانم به آبشار بیشه رفتیم و از آنجا بود که با تشویق آنها رغبتم به خواندن ترانه‎های لری بیشتر شد. می‎گوید از ۱۶ سالگی به طور غیرحرفه‎ای خواندن را شروع کرده است.

میرزاوند از دوستان ۱۶ سالگی‎اش می‎گوید که هم اکنون مقیم ایتالیا و امریکا هستند. او از صداقت در دوستی‎اش می‎گوید در دوستیش با جلال موسویان، جمشید شعاعی و ایرج گلوی، من به سرزمین ایران و دیار آبشارهای زیبای لرستان عشق می‎ورزم، هیچ وقت حاضر نشدم وطنم را ترک کنم.

به گزارش ایسنا، میرزاوندی اضافه می‎کند: سال ۵۶ خوانندگی را به صورت غیرحرفه‎ای شروع کردم و بعد از رفتن به سربازی، لیسانس هنر را از تالار وحدت اخذ کردم. وی از شاهکارهای هنری‎اش می‎گوید: “ای برار، ای رفیق” که در زمان شاه غوغا می‎کند نه تنها مردمان ایران بلکه اکثریت لرزبانان دنیا با گوش جان، دل به ژرفای این ترانه می‎سپارند. میرزاوندی با اشاره به اینکه ۲۰ ترانه با زبان لری در سایر زمینه‎ها خوانده است، تصریح می‎کند: تا نفس دارم می‎جنگم، دایه دایه وقت جنگه، شوق جبهه، سوار، روله و… روزی چندبار از رادیو و تلویزیون پخش می‎شدند و مردم با اشتیاق آنها را می‎شنیدند.

میرزاوندی سال‎های ۱۳۶۴، ۶۵ و ۶۶ مقام اول تک‎خوان را در موسیقی فجر کسب کرده بود. با کیفیت زبانی که آه از سینه‎ات بلند می‎کرد و به صدایش حیف می‎گفتی، از دیدارش با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در سال ۶۵ می‎گفت. لحظه‎ای مکث می‎کند و یاد استادانش را گرامی می‎دارد: استاد درویش رضا منظمی و …

از تاریکی‌ که دنیایش را در سال ۶۷ گرفت با افسوس یاد می‎کند: سال ۶۷ سکته کردم و…میرزاوندی با بیان اینکه بعد از سکته‎ای که داشت و دیگر نتوانست به خوبی صحبت کند، ۲ ترانه خوانده است.

گفت‌وگوی ندا رادمهر، خبرنگار رادیو فرهنگ را با استاد میرزاوند بشنوید:

خروج از نسخه موبایل