اجرای رحمانپور و عبدی‌پور به یاد «شاه حیدر»

گروه‌های برجسته هنرمندان منتخب موسیقی نواحی ایران طی روزهای برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگ‌سرای نیاوران آثار خود را به اجرا می‌گذارند.
کنسرت گروه «عاشیق لارمیشو» آذربایجان به سرپرستی عاشیق احد ملکی نخستین اجرای جشنواره در فرهنگ‌سرای نیاوران است که روز دوشنبه ٢۶ بهمن از ساعت ١٨ بر اساس داستان‌ها و ترانه‌های قدیمی عاشیق‌های منطقه آذربایجان برگزار می‌شود. در این کنسرت عاشیق احد ملکی همراه با یکی از عاشیق‌های مطرح به اجرای رپرتوار عاشیق‌های آذربایجان می‌پردازد. این کنسرت در برگیرنده روایت‌های جالبی از موسیقی منطقه آذربایجان است که همچون کنسرت‌های دیگر در بخش اول پژوهشی و در بخش دوم اجرای قطعات مختلف را در بر می‌گیرد.
همچنین گروه «ساحل مکران» بلوچستان نیز روز دوشنبه ٢۶ بهمن از ساعت ٢١ به روایت موسیقایی داستان‌های خنایی بلوچ می‌پردازد که محمد اسحاق بلوچ‌نسب سرپرست گروه «ساحل مکران» همراه با سایر هنرمندان کنسرت خود را برگزار می‌کنند.
گروه موسیقی «گیل و آمارد» گیلان هم به سرپرستی استاد ناصر وحدتی در کنسرت جشنواره خود ترانه‌های شالیزارهای منطقه دیلمان تا جلگه‌های گیلان را در روز سه شنبه ٢٧ بهمن برای مخاطبان اجرا می‌کند.
گروه «مازرون» مازندران نیز از جمله گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره است که روز چهارشنبه ٢٨ بهمن در رپرتوار خود ضمن معرفی ساز قره نی با هنرمندی استاد دیوسالار و محمد ابراهیم عالمی به اجرای آثاری در حوزه موسیقی مازندران می‌پردازد. این برنامه بزرگداشتی برای زنده‌یاد استاد احمد محسن‌پور از پیشکسوتان موسیقی نواحی مازندران نیز خواهد بود که چندی پیش دار فانی را وداع گفت. در این کنسرت ضمن اجرای یک برنامه پژوهشی در حوزه ساز قره نی آثار برگزیده گروه موسیقی «شاباش» به سرپرستی زنده‌یاد محسن‌پور برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود.
گروه «آوای موج» بوشهر هم یکی دیگر از گروه‌های برگزیده بخش موسیقی نواحی جشنواره است که روز پنج شنبه ٢٩ بهمن در اجرای زنده خود بخشی از موسیقی تلفیقی مناطق بوشهر و هرمزگان را اجرا می‌کند. در این کنسرت که بخش اول آن پژوهشی است ضمن معرفی ساز «نی جفتی» به عنوان ساز قدیمی منطقه بوشهر و هرمزگان با هنرمندی احمدعلی شرفی از بوشهر و خالو قنبر راستگو از هرمزگان قطعاتی از گونه‌های مختلف موسیقایی منطقه بوشهر از جمله خیام‌خوانی به سرپرستی محسن آقایی اجرا می‌شود.
گروه «راهو» از لرستان دیگر مجموعه شرکت کننده در جشنواره است که جمعه سی ام بهمن‌ماه با خوانندگی استاد ایرج رحمانپور و نوازندگی احسان عبدی‌پور کنسرتی را برگزار می‌کنند که  این اجرا به زنده‌یاد «شاه حیدر» از پیشکسوتان سرنانوازی لرستان که در تثبیت جایگاه سرنا در موسیقی نواحی نقش ارزنده‌ای داشت، تقدیم می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 13781 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13781
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات