ارکستر سمفونیک تهران فوق‌العاده بود

“مارک استیونسون” رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران درباره ایران و ارکستر سمفونیک تهران گفت: خیلی جدی باید بگویم که ایرانی‌ها بامحبت‌ترین و دست و دل‌ بازترین مردمی هستند که تا به حال دیدم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استیونسون ادامه داد: من تمام دنیا رفته‌ام و مردمی مثل مردم ایران ندیده‌ام و درباره ارکستر سمفونیک تهران باید بگویم که ارکستری باهیجان است و رهبری این ارکستر برای من اتفاقی فوق‌العاده بود.

این رهبر مهمان در ادامه عنوان کرد: من ماه می گذشته به تهران آمده بودم و متعجب بودم که این جوان‌ها در تالار وحدت با استاد رهبری داشتند سمفونی ۹ دووژاک را تمرین می‌کردند و باورم نمی‌شد که در ایران یک ارکستر با این کیفیت سمفونی ۹ را می‌زند. همان اجرا احساسات من را نسبت به ارکستر سمفونیک تهران قوی کرد. حالا ۹ ماه پس از آن اجرا به ایران بازگشته‌ام و می‌بینم که سطح ارکستر بالاتر رفته است و می‌توان قابلیت و کیفیت ارکستر را حس کرد و می‌بینیم که همکاری بین نوازنده‌ها بسیار قوی است و چون ارکستر خیلی جوان است و حدود ۶۰ درصد ارکستر را خانم‌ها تشکیل می‌دهد برای من خیلی جالب است که آن قدر جدی در ارکستر فعالیت می‌کنند و با رهبرشان پیشرفت می‌کنند.

استیونسون درباره آینده این ارکستر در سطح بین‌الملل گفت: در دنیا صدها ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کنند ولی ارکسترهای به خصوصی چون ارکستر ونزوئلا یا ارکستر فیلارمونیک چین هستند که مردم به آن‌ها عشق و علاقه نشان می‌دهند. ارکستر ونزوئلا وقتی به لندن آمد ۳۶ هزار نفر تمایل داشتند که به تماشای آن بنشینند. هیچ کس انتظار نداشت ونزوئلا یک هم‌چنین ارکستری داشته باشد یا هیچ‌وقت نمی‌توانستم باور کنم ارکستر فیلارمونیک چین که با استاد رهبری در تالار وحدت اجرا کرد هم چنین صدایی بدهد.

وی افزود: من عقیده دارم حتی الان ارکستر سمفونیک تهران به لندن برود با یک استقبال عجیب و غریبی روبه رو خواهد بود. به نظر من چهره ارکستر سمفونیک تهران برای آینده خیلی درخشان است.

وی عنوان کرد: این ارکستر در ایران تازه به دنیا آمده و این طور که من مردم را در کنسرت دیدم و این هیجانی که من از آنها دیدم حتی در مقایسه با لندن در سطح بالاتری قرار داشت. احساس می‌کنی که مردم عشق و علاقه ویژه‌ای به موسیقی کلاسیک دارند و احساس می‌کنی که به ارکستر سمفونیک تهران افتخار می‌کنند و این همان دلیلی است که من در ایران هستم.

این رهبر در ادامه تصریح کرد: هر کشوری خصوصیات خود را دارد. در موسیقی کلاسیک نیز هر کشور رسم و رسوم خود را دارد و مردم می‌خواهند بدانند که یک ارکستر ایرانی چطور صدا می‌دهد این خود دلیلی است که اگر ارکستر سمفونیک تهران در لندن اجرا برود با استقبال مواجه خواهد شد.

استیونسون درباره کیفیت ارکستر سمفونیک تهران افزود: اگر بخواهم از ماه می تا به امروز ارکستر سمفونیک تهران را قضاوت کنم، معتقدم که اگر استاد رهبری ارکستر را در همین سطح نگه دارند و کیفیت آن را بالاتر ببرند ارکستر قادر است در تمام دنیا اجرا کند.

وی ادامه داد: ارکستری که مرتب کنسرت دارد و در حال تمرین است مطمئنا خیلی زود پیشرفت می‌کند. در هر صورت این ارکستر اگر در کشورهای دیگر اجرا کند مثل بمب صدا خواهد کرد.

این رهبر ارکستر در مواجه با خبر آغاز فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران در عرصه بین‌الملل در ماه‌های آینده، گفت: این اتفاق مخلوطی از دو چیز است. جهانیان مطمئن شده‌اند که یک اتفاق به خصوصی در ایران در حال رخداد است نکته دوم این است که نام استاد رهبری در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخودار است که این خود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: در این دنیای کوچک که همه اخبار خیلی سریع رسانه‌ای می‌شود دو چیز بسیار کمک کننده بوده برای بین‌المللی شدن ارکستر سمفونیک تهران؛ یکی رزومه استاد رهبری است که موجب جلب اعتماد می‌شود و دوم کارهایی که ارکستر در این مدت انجام داده سروصدایش همه جا پیچیده است و فراموش نکنید که ارکسترهای بزرگی هستند که هر روز در حال رفت و آمد هستند و خیلی ساده نیست که یک چنین ارکستری دعوت شود، درنتیجه ارکستر سمفونیک تهران با رعایت سه نکته بین‌المللی شده است؛ رهبر، سولیست و کیفیت که می‌ینیم همه این نکات رعایت شده است.

وی درباره برنامه‌های خود در ایران افزود: استاد رهبری من را دوباره دعوت کرده‌اند که به ایران بیایم و از من خواهش کرده‌اند که کمک کنم به مسترکلاس رهبری و باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن این است که دوست دارم در آینده‌ای سفارش قطعه ای را بدهم برای ارکستر سمفونیک تهران و علاقه دارم ارکستر را به لندن دعوت کنم و در فستیوال‌های بزرگ انگلیس از این ارکستر بهره ببرم و از صمیم قلبم علاقه دارم به این ارکستر خدمت کنم ولو اینکه در هنرستان ها تدریس کنم.

وی درباره قطعه “شورآفرین” به آهنگسازی “علی اکبر قربانی” در انتها خاطر نشان کرد: این قطعه بسیار مناسب برای پایان بندی برنامه بود که با استقبال مردم هم مواجه شد و برای من هم خیلی خوب بود که موسیقی ایرانی را رهبری کردم. البته اطلاع دارم این قطعه قبلا به رهبری استاد رهبری ضبط شده بود و اجرا را برای من و ارکستر آسان تر کرده بود.

پایان پیام

کد خبر : 12420 ساعت خبر : 9:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12420
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات