تجلیل از استاد موسیقی قشقایی
آیین نکوداشت استاد موسیقی قشقایی نهم بهمن با حضور هنرمندان و اساتید موسیقی همچون علی مرادخانی، حسین الهی قمشهای، محمود دولتآبادی، حسین علیزاده، صدیق تعریف و محمد سریر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ابتدای این مراسم ویدیویی برای معرفی فرود گرگینپور، دستاوردها و آثار او پخش شد و در ادامه، سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران ضمن خوشآمدگویی به حاضران با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ بومی در فرهنگ ملی ایران گفت: یکی از مهمترین دغدغههای امروز پاسداشت فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگ بومی به عنوان آبشخور فرهنگ ملی است. آنچه یک تفکر و اندیشه را جهانی میکند، ابتدا بومی بودن آن است و ما در بسیاری از آثار فرهنگی جهان این ارتباط را به وضوح می بینیم. آنچه توانست “کلیدر” دولتآبادی را جهانی کند خاستگاه و شکل داستان آن بود، اینها در مرزهای سیاسی نمیگنجد.
وی در ادامه تصریح کرد:توجه به موسیقی نواحی نیز بخشی از سیاستهای جدی فرهنگسرای نیاوران به شمار میرود. امروز برای تجلیل از استاد فرود گرگینپور گرد هم جمع شدهایم که در واقع معمار موسیقی نوین ایل قشقایی به شمار میرود. این هنرمند صاحبنام هنرمندان با استعداد موسیقی قشقایی را به ایران معرفی کرده است.
علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تجلیل از مقام هنری فرود گرگینپور تصریح کرد: فرود یکی از ستارههای درخشان آسمان هنر ایران است که با همهی امکاناتی که توانست فراهم کند، میراث ملی، فرهنگی قوم و ملت خودش را عرضه کرد. او از این منظر قابل تقدیر است و خوشحالیم که امروز شاهد تجلیل از این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران هستیم.
مرادخانی – با بیان اینکه از اوایل سال ۶٩، زمانی که مسئولیت مرکز موسیقی وزارت ارشاد را به عهده داشته، با گرگینپور آشنا شده است، گفت: از همان دوران به دلیل وضعیت جسمانی، حرکت برای گرگینپور سخت بود اما همسرش (افسانه جهانگیری) همواره یاور او بود و من فکر میکنم امروز بیش از هرکس باید او را تشویق کرد.
مرادخانی همچنین به این اشاره کرد که گرگینپور در جمع آوری آثار موسیقی نواحی کشور نقش به سزایی داشته است.
سپس جواد مجابی ،نویسنده، نقاش و طنزپرداز پشت تریبون قرار گرفت. او گرگینپور را در عرصه موسیقی بومی، اثرگذار دانست و بیان کرد: زندگی ایلی در ایران کمرنگ شده اما در تاریخ ایران بسیار اهمیت داشته است و با وجود تاثیر همواره آنها در زندگی سیاسی و اجتماعی، شوربختانه روزگار با آنها چندان یار نبوده است.
او ادامه داد: در سال ۵۵ من به همراه غلامحسین ساعدی مهمان خانواده گرگینپور بودم، پدر خانواده مردی دانا و موسیقیدان بود که سه تار را خوب مینواخت و موسیقیای را که در سینه و حافظه خود داشت به فرزندانش منتقل کرد. فرصت دوبارهای پیش آمد و بعد از انقلاب نیز من دوباره به آنجا رفتم و نکتهای که جالب است این بود که چه قبل یا بعد از انقلاب موسیقیدانان ایل آهنگها و ترانههایی را ساخته بودند که با مردم در خیزشها و مبارزات همراه بود.
مجابی اضافه کرد: بیشتر این موسیقی حماسی را فرود ساخته بود که خوشبختانه ما در آن زمان توانستیم آنها را بشنویم، البته بسیاری از این ترانهها و آهنگها بعدا در کنسرتی در دانشگاه تهران اجرا شدند.
او با بیان اینکه گرگینپور به نو کردن موسیقی مقامی و حماسی پرداخت، اظهار کرد: برادران گرگینپور توانستند موسیقی حماسی قشقایی را تجدید حیات کنند. بسیاری از بخشهای موسیقی قشقایی حاصل رنج ایلات و دارای اندکی مویه و اندوه بود اما فرود به بخش حماسی، بیدار تشدید کننده آنها توجه کرده بود.
این نویسنده ادامه داد:این توجه، به فضای انقلابی آن روزها و نیز آیندهنگری برادران گرگینپور برای کمک به روحیه سازنده ملت برمیگردد.
او همچنین گفت: متاسفانه بسیاری از این آهنگ ها به صورت آلبوم منتشر نشده اند اما امیدوارم طی فرصتی در دسترس علاقه مندان قرار بگیرند.آنچه می توانم در رابطه با گرگین پور بگویم این است که یک هنرمند توانسته است با فروتنی و آگاه سازی بخشی از موسیقی زادگاهش را به امروز بکشاند و موثر باشد و به روحیه ملی کمک کند.
در بخش دیگر این مراسم ویدیویی با صدای فرود گرگین پور که به بیان روایات ایل قشقایی می پرداخت، پخش شد.
سپس سکینه کیانی (همسر نویسنده بزرگ ایل قشقایی محمد بهمن بیگی) در سخنانی کوتاه اظهار کرد: فرود برادرزاده بهمن بیگی بود و من ۵٠ سال پیش با او آشنا شدم. او هر زمانی به خانه ما میآمد بانواختن موسیقی دلنوازش به ما دلگرمی میداد.
او حضور در چنین بزرگداشتی را مایه افتخار دانست و گفت: بهمن بیگی همیشه میگفت ایلی که موسیقی و شوخی دارد هیچگاه از بین نمیرود، ایل قشقایی هم موسیقی و شوخی دارد و از بین نمیرود.
سپس فرود گرگینپور با همراهی کرنا و نقاره قشقایی به روی سن آمد و از سوی وزارت ارشاد، خانه موسیقی، ایل قشقایی همچنین بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت. در این بخش لوحها و هدایایی به این هنرمند اهدا گردید.
در ادامه حسین علیزاده گفت: افتخار میکنم در مورد دوستی صحبت میکنم که به ما عشق و زندگی را آموخت. افسانه جهانگیری و فرود گرگینپور از دوران دانشجویی همراه یکدیگر بودند و حس زیبایی بود که میدیدم فرود در کنار همسرش نیازی به چشم ندارد.
او اضافه کرد: حدود سی سال پیش بود که من به همراه شجریان و مشکاتیان به ایل قشقایی برای دیدن نور، رنگ و عشق دعوت شدم. از زمانی که پا به این ایل گذاشتم موسیقی برای من دوباره متولد شد. زمانی که از آن سفر بازگشتم فکر میکردم از خواب و خیال بازگشتهام.
علیزاده اظهار کرد: موسیقی قشقایی چنان در من ریشه دوانده است که برای گرفتن الهام و حس فوقالعاده به آن پناه میبرم. خوشبختانه مسیر زندگی من جوری قرار گرفت که با خانواده فرود گرگینپور عجین شدم.
این نوازنده همچینین بیان کرد:صدای افسانه جهانگیری جادویی است که به کندوکاو من در عرصه موسیقی کمک کرد تا گبه را بسازم من با “گبه” فامیل ایل قشقایی شدم. من همچنین برای کنسرتی در خارج از ایران از جهانگیری استفاده کردم و خوشبختانه به صورت آلبوم همانجا منتشر شد.
او با اشاره به لحظه ورود فرود گرگینپور به روی سن گفت: فرود موسیقی را مرتعش میکند او از همه ما سرزنده تر و سرافرازتر پا روی صحنه گذاشت، او با موسیقی به دنیایی میرود که متعلق به اوست و ما باید خیلی تلاش کنیم تا به او برسیم.
علیزاده اظهار کرد: دو تن از دوستان من در عرصه موسیقی نابینا هستند اما من از آن دو بیناتر ندیدهام.
بخش پایانی مراسم تجلیل از فرود گرگینپور که توسط بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران برگزار شد، با اجرای گروه قشقایی “شیدا” و با حضور افسانه جهانگیری (همسر این هنرمند) و غلامعلی گرگینپور (برادرش) همراه بود.
پایان پیام
کد خبر : 12851 ساعت خبر : 12:58 ب.ظ