تفاهم‌نامه حفاظت از زاگرس مرکزی

مدیر طرح حفاظت از زاگرس گفت: تفاهم‌نامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی فردا با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشور، استانداران چهار استان زاگرس مرکزی امضاء می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شیرین ابوالقاسمی مدیر طرح حفاظت از زاگرس با بیان اینکه در دهه‌های اخیر و در نتیجه تغییرات جمعیت، نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش روش‌های مدیریت و کاربری سنتی زمین، در اثر توسعه ناپایدار و نا‌متوازن، منابع زیستی زاگرس رو به کاهش نهاده است، گفت: چنانچه شیوه‌های کنونی استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست تغییر داده نشود، دیری نخواهد پایید که بخش قابل توجهی از منابع طبیعی تخریب، و بسیاری از گونه‌های موجود منقرض خواهند شد.
ابوالقاسمی افزود: از این رو طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی به نمایندگی سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از ظرفیت‌های برنامه عمران ملل متحد (UNDP)و صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF) و با مشارکت وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری‌ها و فرمانداری‌های ذیربط و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در سطوح ملی، استانی و محلی، اقدام به تدوین برنامه بلندمدت حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی، در دی ماه سال جاری کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه هدف کلان در این برنامه، توسعه پایدار و متوازن در سطح حوضه‌های آبخیز، به عنوان یک واحد اکولوژیک سرزمینی منسجم است، اظهار کرد: کلیه ذینفعان و دست اندرکاران در مدیریت منابع زیستی بارعایت ظرفیت برد و تحمل طبیعت، چرخه حیات و آب وجریان سازی حفظ تنوع زیستی در مدیریت و بهره‌برداری پایدار منابع (آب، کشاورزی، جنگل‌داری، مرتع‌داری، گردشگری و امور عشایر، تنوع زیستی) مشارکت مستقیم دارند.
مدیر طرح حفاظت از زاگرس خاطرنشان کرد: این برنامه الگویی است که نتایج موفق و قابل اعتنای آن را می‌توان در تمام استان‌های زاگرس تعمیم داد، به طوری که از برنامه ششم توسعه اقتصادی مورد بهره‌برداری در منطقه رویشی زاگرس قرار گیرد.
ابوالقاسمی ادامه داد: در این راستا و از آنجا که توسعه پایدار و بهبود معیشت جوامع محلی، ماهیت اقتصادی اجتماعی و فرابخشی دارد. در شرایط فعلی می‌توان استانداری‌ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان، را به عنوان سازمان‌های فرابخشی موثر در سطح استانی قلمداد نمود.
وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک در حمایت از توسعه پایدار بین کلیه ارگان‌های مرتبط در زاگرس مرکزی، تصریح کرد: به همین منظور فردا دوشنبه با حضور معاون ریاست جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین معاونین وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و کهگیلیویه و بویراحمد و فارس، در محل سازمان حفاظت محیط زیست امضاء و مبادله می‌شود.
مدیر طرح حفاظت از زاگرس گفت: این تفاهم‌نامه راهکاری است تا به واسطه آن زمینه اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس مرکزی و استقرار سیستم مدیریت فرابخش کوهستان زاگرس در بلند مدت، فراهم شود.

پایان پیام

کد خبر : 13749 ساعت خبر : 6:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13749
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات