گلونی

حقایقی درباره رصدخانه کاسین

خودشان می‌گویند مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه هستند اما نه در سایت‌شان و نه در اینترنت و نه در مصاحبه‌ها دلیلى برای این عنوان وجود ندارد و دلیلی برای آن بیان نکرده‌اند. این عنوان را گاهی روزنامه‌نگاران لرستانی استفاده می‌کنند و گاه مردم شهر با آن پز می‌دهند. اما واقعیت چیست؟

پایگاه خبری گلونی: البته برخی سایت‌ها و خبرگزارى‌ها هستند که عنوان مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه را مخابره کرده‌اند اما آنها اعتبار زیادى ندارند و بیشتر وبلاگ‌‌ها این عنوان را تبلیغ کرده‌اند. بررسی خبرنگار گلونی درباره ادعای مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه به نتایج جالبی رسیده است. رصدخانه کاسین خرم‌آباد نه فقط مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه نیست بلکه مدرن‌ترین رصدخانه ایران هم نیست و اصلا مدرن هم نیست و حتی بلندترین هم نیست. این رصدخانه یک رصدخانه معمولی و عمومی است که بیشتر به درد آموزش و آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با علم نجوم می‌خورد و کاربردى علمی و تحقیقاتی ندارد مگر استهلال ماه شوال و…

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید به رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی، که در بالای کوه بیلیندی از دامنه‌های کوه سهند به ارتفاع ۲۵۳۸ متر از سطح دریا قرار دارد برسید و همچنین می‌توانید رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان کشور ارمنستان را پیدا کنید که در ارتفاع نزدیک به چهارهزار متری واقع شده است و یک تلسکوپ کاسگرین ۲٫۶ متری دارد.

اطلاعات این رصدخانه در سایت «معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری» بیان کننده این است که این رصدخانه یک رصدخانه آموزشی است نه تخصصی. در این سایت آمده است: این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که بچه‌های چهار تا پنج ساله، دانش‌آموزان مقاطع مختلف و دانشجویان گرایش‌های نجوم و اخترفیزیک می‌توانند از این مجموعه استفاده کرده و از بخش‌های آموزشی آن بهره ببرند. همچنین از قول نسایی مدیرعامل مجموعه این طور آمده است که: برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای علمی و خانوادگی، مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی رصدخانه است که تلاش می‌کنیم با این نوع فعالیت‌ها علاقه‌مندی به رشته نجوم و اخترشناسی را در جامعه افزایش دهیم. لازم به ذکر است در این سایت حتی یک بار از عنوان «مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه» استفاده نشده است.

گفت‌وگویی خبرنگار گلونی با برخی از اعضای انجمن نجوم ایران به این نتیجه رسید که رصدخانه کاسین رصدخانه‌‌ای تخصصی نیست و اصلا جانمایی مناسبی برای یک رصد حرفه‌ای ندارد و نزدیکی آن به شهر خرم‌آباد و نور شهر، این رصدخانه را در بالاترین سطح آلودگی نوری قرار می‌دهد. در سایت این رصدخانه هم هیچ اطلاعاتی درباره اندازه تلسکوپ‌ها قرار ندارد اما گویا یک تلسکوپ ۱۶ اینچی در آن قرار دارد.

البته مدرن بودن و قدرت یک رصدخانه به اندازه تلسکوپ نیست، بلکه پارامترهای زیادی هست که کاسین آن پارامترها را ندارد. مثلا بررسی سرعت و جهت باد، بررسی درخشندگی سطحی آسمان، مطالعات زمین‌شناسی، اندازه‌گیری رطوبت نسبی و اندازه‌گیری میزان ابرناکی از جمله پارامترهای اصلی هستند. به نظر می‌رسد رستوران گردان و بحث هتل‌داری این مجموعه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و بیشتر به درد خرم‌آباد بخورد. اما آن چه مشخص است این است که رصدخانه کاسین «مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه» نیست حتی این عنوان شاید برای رصدخانه ملی که در کرکس کاشان با تلسکوپ ۳ متری در حال ساخت است هم عنوانی رویاپردازانه و خلاف واقعیت باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل