رابطه‌ی ایمان و طنز

رابطه‌ی ایمان و طنز

دومین نشست تخصصی رمز طنز در روز دوشنبه ۵بهمن‌ماه ، با محوریت ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز و پژوهشگر صاحب‌نام و با حضور طنزپردازان و علاقه‌مندان به این سبک ادبی در کتابخانه فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی ابوالفضل زرویی نصرآباد در این نشست ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضران اظهار داشت: برای رسیدن به ایمان کامل باید از یک مرحله طنز گذشت. قائده طنز خیلی سخت است چه در فارسی و یا در هر جای دنیا. قاعده‌ی ادبیات شوخ طبعی این است که چه بپذیریم و چه نپذیریم بعضی از مباحث شاید درجمع قابل طرح نیست. مباحثی چون روابط بین زن و مرد و یا یک سری عناوینی که خوش آیند طبع اخلاقی برخی ازمردم نیست از این بخش است. گو اینکه باید بپذیریم که برخی ازاین موارد درجمع خلوت خیلی هم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رابطه‌ی ایمان و طنز

وی درادامه افزود: انسان وقتی به ایمان کامل برسد خودش را درجایگاهی می‌بیند که از آن زاویه خدا دارد بندگان خود را می‌بیند. اگر ازآن زاویه شما مردم را ببینید ساز و کار دنیا خیلی برای شما خنده‌دار جلوه می‌نماید. کارهای ابلهانه انسان‌ها را خداوند می‌بیند و به همین دلیل خداوند می‌گوید انسان جهول است و با خودش دشمنی می‌کند.

این طنزپرداز کشور در ادامه اظهارکرد: سورن کیرکگور می گوید انسانی که به ایمان کامل رسیده خدایی دنیا را می‌بیند و کینه به دل نمی‌گیرد. مثلا طمع‌ها و بده بستان‌های انسان‌ها ، یا دشمنی با یکدیگر ، اینها از نگاه بیرونی واقعا خنده‌دار است چرا که نادانی و جهل انسان را نشان می‌دهد. یک فرض دیگر بین معرفت و دانش است که این تفاوت باید روشن شود زیرا انسان دانش را فرا می‌گیرد ولی معرفت حاصل شناخت است که نمی‌شود مانند دانش آموخت و معرفت را باید از درک کامل و شناخت عمیق به دست آورد. درمورد طنز نیز همین موضوع مهم است.
زرویی درادامه افزود: طنزپرداز باید با ذکر مثال و آوردن نمونه‌ها گرایش‌هایش را مشخص نماید. از همین طریق باب انتقاد باز می‌شود.

شایان ذکر است نشست‌های کانون ادبی فرهنگ‌سرای نیاوران از قبیل جلسات شاهنامه‌خوانی، مینی مال، ترانه، سه شنبه‌های نیاوران و نیز رمز طنز میزبان علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی بوده و ورود برای عموم علاقمند آزاد است.

پایان پیام

کد خبر : 12701 ساعت خبر : 6:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12701
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات