سرنوشت غم‌انگیز پرندگان مهاجر در «آزادی»

« آزادی » تنها فیلم مستند محیط زیستی امسال جشنواره فیلم فجر در مدت ۸۴ دقیقه به سرنوشت غم‌انگیز پرندگان مهاجر پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کمیل سهیلی کارگردان فیلم مستند “آزادی” با بیان اینکه ابعاد ملی و فراملی مهاجرت و قتل پرندگان در فریدونکنار از توابع استان مازندارن ایده اصلی ساخت این مستند را به وجود آورد، گفت: این مستند پیش از این در جشنواره حقیقت نمایش داده شده و عنوان بهترین مستند آن جشنواره را نیز اخذ کرده است.

سهیلی ضمن تاکید بر این موضوع که فیلم مستند “آزادی” تنها فیلم محیط زیستی بخش مستند امسال جشنواره فیلم فجر است، تصریح کرد: تلاش شد تا در مدت زمان ۸۴ دقیقه‌ای این فیلم، با نگاهی جامع و همه‌جانبه‌نگر، ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی فریدونکنار بررسی شود.
کارگردان فیلم مستند “آزادی” با اشاره به سابقه فعالیت‌های سینمایی خود در حوزه اجتماعی، اظهار کرد: فیلم حاضر محصول تلاشی یکساله برای پژوهش، تصویربرداری و تدوین است.

پایان پیام

پرندگان مهاجر

کوچ عبارت است از حرکت پرندگان به طرف جنوب در پاییز و به طرف شمال در بهار یا حرکت از زمینهای پست به طرف ارتفاعات و یا از نقاط دور از ساحل به طرف ساحل. چون بعضی از آنها در شرایط جوی زمستان نمی‌توانند زنده بمانند به مناطق گرمتر می‌روند.

آن پرندگانی که از بعضی حشرات یا جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند در زمستان نمی‌توانند چنین غذاهایی را بدست آورند. چون پرندگان در تابستان زاد و ولد می‌کنند کوچیدن آنها به این موضوع هم مربوط می‌شود. بعضی از غدد پرندگان مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که قاعدتا باید با زاد و ولدشان ارتباط داشته باشد. این در بهار اتفاق می‌افتد. پرنده حس می‌کند که موقع جوجه آوردنش نزدیک شده بنابراین عازم شمال که هوا تابستانی است می‌شود. بنابراین تغییر طول مدت روزها و نبودن غدا به پرنده می‌گوید که عازم مناطق گرمسیری شود.
پرندگان مهاجر از چه طریقی راه خود را پیدا می‌کنند؟

پرندگان مهاجر می‌توانند میدانهای مغناطیسی اطراف کره زمین را تشخیص دهند. خطوط مغناطیسی نیرو از شمال به جنوب قطبهای مغناطیسی کشیده شده‌اند. شاید پرندگان راه خود را از روی این خطوط پیدا می‌کنند. وقتی کریستف کلمب به قاره آمریکا نزدیک می‌شد دسته بزرگی از پرندگان را مشاهده کرد که به طرف جنوب غربی در حال پرواز هستند. از اینجا متوجه شد که به خشکی نزدیک شده‌اند. بنابراین مسیر خود را در جهت جنوب غربی تغییر داد تا در مسیر پرواز پرندگان قرار بگیرد و به این دلیل است که چرا به جای پیاده شدن در ساحل فلوریدا در یاهاما پا به ساحل گذاشت.

 

کد خبر : 13406 ساعت خبر : 2:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13406
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات