نامزد جایزه‌ی اسکار اجرای برنامه کرد

در ششمین شب از بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت میزبان موسیقی فادو از کشور پرتغال بود.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، «کمانه» (خواننده‌ی مطرح فادو) به همراه سه نوازنده به صحنه آمد تا برای اولین‌بار موسیقی فادو را در ایران اجرا کند. کمانه یکی از پیشتازان نسل جدید خوانندگان مرد فادوی پرتغال است که برنده‌‌ جایزه‌‌ نخست “شب بزرگ فادو” ، نامزد بهترین آهنگ اصیل اسکار ۲۰۱۲، برنده‌‌ جایزه‌ بهترین آلبوم انتخاب مردمی در پرتغال و نامزد بهترین خواننده‌ جایزه‌ گولدن گلوبز پرتغال است.
کنسرت دو شنبه شب در حالی آغاز شد که نوازندگان بی‌حرکت روی صحنه نشسته بودند و صدای آواز از پشت صحنه می‌آمد. با گذشت چند دقیقه کمانه در حال آواز خواندن به صحنه آمد و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. او به زبان فارسی به حاضران سلام داد و سپس از دعوت خود به ایران تشکر کرد و گفت از اولین حضور خود در تهران بسیار خوشحال است.
«کمانه» بلافاصله پس از پایان صحبت خود شروع به خواندن کرد و این بار گروه نوازندگان هم با او همراهی کردند. «جوزه مانوئل نتو» نوازنده گیتار پرتغالی، «کارلوس مانوئل» نوازنده گیتار آکوستیک و «پائلو پاز» نوازنده کنترباس به اجرای قطعات مختلف پرداختند.
«کمانه» در زمان خواندن با آزادی روی صحنه راه می‌رفت و اجرای با احساس خود را با حرکات دست و بدن همراه می‌کرد. در میانه کنسرت او گفت قصد دارد یکی از آهنگ‌های آلبوم جدید خود را اجرا کند. این قطعه آرام و سنگین با اجرای با احساس کمانه به پایان رسید و پس از آن چند قطعه دیگر در فضایی آرام اجرا شدند.
اگرچه «فادو» روزگاری در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ها اجرا می‌شد، امروزه به سالن‌های کنسرت راه یافته و علاوه بر مردم پرتغال مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا دارد. لحن غمگین فادو که با اشعار محزون همراه می‌شود از ویژگی‌های اصلی این نوع موسیقی است، اما امروزه قطعات شادتری با اشعار متنوع در غالب فادو اجرا می‌شود. در کنسرت کمانه نیز حاضران در سالن به تناوب شنونده قطعات شاد یا محزون بودند.
صدای خاص گیتار پرتغالی یکی از جذابیت‌های فادو است که در این اجرا هم برای مخاطب ایرانی تازگی داشت. کمانه پس از خواندن چندین قطعه در میان تشویق‌های تماشاگران به اجرای خود پایان داد.

پایان پیام

کد خبر : 13802 ساعت خبر : 1:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13802
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات